בני הזוג תחת החופה בחצר ביתו של הרב שאול פרבר
בני הזוג תחת החופה בחצר ביתו של הרב שאול פרברצילום: דוברות עתים

גבר ואישה שהתחתנו בחתונה אזרחית לפני מספר שנים נישאו השבוע (שני) כדת משה וישראל, לאחר תהליך שניהלו בעקבות רצונם הגדול להתחתן על פי ההלכה למרות האתגרים.

מדובר במשפחה בה הגבר יהודי מלידה, אך האישה נולדה לאב יהודי ולאם שאינה יהודייה. לפני מספר שנים החליטה האישה להתגייר, אך נתקלה בבעיה; הגבר נשא שם משפחה רוסי המזוהה על פי רוב עם משפחות של כהנים שהתגוררו ברוסיה. משכך נאמר להם כי לאחר הגיור הם לא יוכלו להתחתן כהלכה, שכן לכהן אסור להתחתן עם גיורת.

לאחרונה פנו בני הזוג לארגון 'עתים'. היא סיפרה להם על החלום שלה להתגייר ולהפוך ליהודייה ועל הקונפליקט הבלתי אפשרי שמחייב אותה, במידה והיא תרצה להתגייר, לעזוב את בן זוגה המוחזק ככהן. לבני הזוג יש בת משותפת, מה שהפך את הקונפליקט לקשה במיוחד.

בארגון עתים ניסו למצוא פתרון מחוץ לקופסה. חוקרי הארגון פנו לחפש בשושלת היוחסין של הגבר, והצליחו לקבוע כי למרות שלגבר שם משפחה המזוהה עם משפחות כהנים - הוא ומשפחתו אינם כהנים. לאחר המחקר המקיף הם פנו עם הנתונים לרבנות הראשית לישראל שבדקה את הנושא לעומק והחליטה לאשרר את הממצאים באופן רשמי. כך יכלו בני הזוג, לאחר הגיור של האישה, להגשים את חלומם להתחתן כדת משה וישראל.

ואכן, לאחר הליך גיור של מספר חודשים במערך הגיור הממלכתי, השלימה האישה את ההליך הנכסף והפכה ליהודייה. שעות ספורות לאחר שטבלה במקווה הטהרה והפכה ליהודייה, בני הזוג כבר עמדו תחת החופה בחצר ביתו של הרב שאול פרבר יו"ר 'עתים' ונישאו כדת משה וישראל. גם בתם המשותפת עברה תהליך גיור והפכה ליהודייה.

"לפני כמה חודשים הגיע אלינו זוג נשוי", סיפר הרב פרבר לערוץ 7. "האישה, שאביה יהודי, היתה בעיצומו של תהליך גיור. מכיוון שלבעלה יש שם משפחה שמזוהה עם כהונה, מערך הגיור הסביר לה כי לא יוכלו להמשיך כזוג לאחר הגיור, כי כהן לא יכול להנשא לגיורת. הזוג פנה אלינו למרכז הסיוע של עתים כדי לנסות למצוא פתרון. היה להם ברור שהם מעוניינים להמשיך בהליך הגיור, ומחויבים ליהדות ולמצוותיה".

לדבריו, "שניהם עולים חדשים והוא כלל לא ידע שהוא נחשב כהן עד לפגישתם עם מערך הגיור. לכהן אסור להינשא לגיורת, לכן ערכנו בדיקה על מנת לבדוק את כהונתו. מסתבר שאביו מעולם לא העביר לו מנהגי כהונה, וגם סבו לא העביר לאביו. אין להם ידע ומסורת משפחתית על שושלת כהונה. וזה מה שקובע יותר מכל שם משפחה. הבאנו את המחקר והממצאים הללו לדיין שבחן את הדברים ועל פי פסקי הלכה קודמים קבע כי הבחור אינו כהן".

"לשמחתנו הממסד הרבני היה מאד קשוב", הוסיף הרב פרבר. "הם בחנו ואישרו את העניין. הבטחתי לזוג שאם הם יצליחו לעבור את כל המסע בהצלחה, אני אחתן אותם. וכך, כמה שעות לאחר שהאישה טבלה במקווה ועברה בהצלחה את בית הדין לגיור, זכיתי לחתן אותם בחצר ביתי. כך הצטרפה עוד משפחה חזרה אל חיק היהדות".