שר המשפטים והאוצר לשעבר משה ניסים התארח באולפן ערוץ 7 ודיבר בכאב על בעיות הגיור בישראל ועל הרפורמה שמבקש לקדם השר מתן כהנא ולדעתו תוביל למצב קשה עוד יותר מהקיים.

נסים מונה על ידי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לעמוד בראשות ועדה שתגבש המלצות בסוגיית הגיור בישראל, המסקנות הוגשו אך דבר מאז לא נעשה.

ראשית, מבקש השר לשעבר להסביר את מהות הבעיה. "חשוב מאוד שהציבור ידע שמדובר בעלייה הגדולה שבאה מארצות ברית המועצות לשעבר. בין הבאים יש כיום כ-500 אלף שאינם מוגדר יהודים. בכל שנה מתווספים עוד כ-10,000 עולים וצאצאצים שאינם יהודים וזה יעלה לכ-20 אלף מדי שנה בעקבות המלחמה באוקראינה".

"האנשים הללו אינם יכולים להינשא ליהודים וזה מצב בלתי נסבל שיש בתוכנו צבא גדול של לא יהודים. בגלל שאין יכולת להינשא על פי החוק הדבר גורם להתבוללות ויש כמאה אלף זוגות מעורבים של יהודים ולא יהודים", הוא מוסיף.

ניסים ציפה שהעוסקים בתחום הגיור יבינו את גודל הבעיה וחשיבות מציאת פיתרון ראוי ומקיף. "מי שעוסק בגיור צריך להבין את חומרת הבעיה ואת הצורך לפתור אותה. מדובר בהתבוללות שמתרחשת בתוככי מדינת ישראל. בתפוצות יש למעלה מ-70% של התבוללות. צריך להגדיר זאת כשואה רוחנית של העם היהודי ואנחנו יושבים כמעט שאננים. הממשלות השונות וגם הרבנות הראשית לא פעלו מספיק וחובה כעת למצוא פיתרון על פי ההלכה".

הוא מזכיר כי "לפני הוועדה בראשה עמדתי פעלה ועדת נאמן שהמליצה המלצות ואז קם מערך הגיור הממלכתי בהנהגת הרבנות הראשית. המערך הזה כשל לחלוטין ויצר מצב של התגברות ההתבוללות. הדיינים היו פקידים, כל ההליכים נבחנו ובסוף יש 1,500 מתגיירים בשנה, בקושי טיפה בים".

אחרי שהובן שמערך הגיור אינו מצליח להקיף את הבעיה, נכנס עו"ד ניסים לעובי הקורה. "ואז פנה אלי ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו כדי שאעמוד בראש ועדה ואכין המלצות לפיתרון הבעיה הזו. סגרתי את משרדי, ישבתי שמונה חודשים והשקעתי את נשמתי בנושא והגשתי המלצות. הן בנויות על הצורך בגיורים המוניים מדי שנה. כיצד? לכונן סמכות שיפוטית, במקביל לבתי משפט מחוזיים ובתי הדין הרבניים, שתיקרא בתי הדין לגיור - והגיור יהיה ממלכתי. ועדת מינויים תמנה את הדיינים ותבחר מתונים בדין שאצלם בית הלל והרמב"ם אינם נחשבים בעייתיים. בכל מחוז יפעלו כמה בתי דין, שישבו מבוקר עד ערב ויעסקו אך ורק בגיור ויעודדו אנשים לבוא ולהתגייר וכך לנסות לפתור את הבעיה".

את הרבנות הראשית ביקש לא לערב כסמכות על. "כשמדובר על סמכות משפטית, אין קשר לרבנות. כמו שבבית משפט השופטים קובעים וניתן לערער על קביעתם, כך זה יפעל באותו אופן ממש. כך אפשר להגיע ל-10,000 גיורים בשנה. לבושתה של הממשלה, אפילו לא קיימו דיון בהצעות שלי".

כשנכנסה הממשלה הנוכחית נזכר משה ניסים במכתב ששלח השר לשירותי דת מתן כהנא בזמן שכיהן כח"כ לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. "כהנא כתב לפני כשנה לנתניהו, עוד לפני שהיה שר בממשלה, מכתב שבו קרא להעביר החלטה שתאמץ את מסקנות הוועדה שלי. אני אומר - נאה דורש, נאה מקיים".

השר כהנא נפגש אמנם פעם אחת עם ניסים, אבל רפורמת הגיור שלו אינה קשורה כלל להמלצות ועדת ניסים. "השר מתן כהנא הגיש הצעה שנותנת גושפנקה בחוק למערך הגיור הקיים והכושל ומנציחה אותו והמשמעות היא שלא תהיה בעתיד תקווה ממנו. הוא נותן לרבנות הראשית את הכוח לנהל את המערך הזה".

"אמנם, יש תוספת שהעניק כהנא בחוק למערך הקיים והיא שגם רבני ערים יוכלו לגייר. אבל גם השר יודע שיש 41 רבנים שחתומים על הכרוז של הרבנות הראשית שרואים את ההצעה שלו כסכנה ומתנגדים לה בחירוף נפש וב-35 ערים נוספות אין רב. אז כמה רבנים יישארו שיעסקו בגיור וכמה זמן יהיה להם לעסוק בזה? מדובר במעטים".

"מתן כהנא אמר שההצעה היא היסטורית וזו אשליה. אנחנו נמצאים במצב שבו אין מאבק בהתבוללות. מן הדין היה שיגיש את הצעתי כהצעת חוק כדי להילחם באמת בהתבוללות. ההצעה שלי היא היחידה שיש בה בשורה. אין היום בממשלה או בכנסת רוב להצעתו של השר כהנא. היא לא תוגש ואם כן, היא תיכשל כישלון מר. יש ציבור גדול של רבני הציונות הדתית שרוצים לשכנע את הממשלה להגיש את הצעת החוק שלי כדי להילחם באמת בהתבוללות", מסכם השר לשעבר ניסים.