כוחות מג"ב בלוד
כוחות מג"ב בלודצילום: משטרת ישראל

במערכת הביטחון מעריכים כי בסבב הלחימה הבא בעזה או בצפון, יצטרפו למערכה גורמים מקרב ערביי ישראל, כך מדווח העיתון "ישראל היום".

על פי הדיווח, בצה"ל ובמשטרה אמנם ננקטו לא מעט צעדים בשנה החולפת כדי להתכונן לאפשרות כזאת, אבל גורמים בכירים מזהירים כי המענה שניתן עד כה רחוק מלהיות מספק.

קריאת ההשכמה לישראל היתה במבצע שומר החומות לפני כשנה, במהומות בערים הערביות וכן בצירי התנועה בדרום ובכמה מוקדים בצפון.

בעקבות זאת, הוקמו כמה צוותים משותפים לצה"ל ולמשטרת ישראל, שבהם הוחלט על שורת צעדים שנחשפו: גיוס מהיר של פלוגות מג"ב במילואים, הסטת פלוגות מג"ב הסדירות מהפעילות ביו"ש לפעילות תחת פיקוד המשטרה בערים המעורבות והחלפתן בכוחות צבא בסדיר או במילואים והקמה של חטיבת מג"ב במילואים כבר השנה.

ההערכות הן שבכל מתאר של עימות עתידי צפויה אלימות גדולה בהרבה. עוצמת ההתנגדות תהיה תלויה בכמה משתנים: בהרתעה ובמשילות שתפגין ישראל, במידת האסרטיביות שתפגין ההנהגה של ערביי ישראל וגורמים מתונים מקרב החברה הערבית ויותר מכל - באופי המלחמה.

בתרחיש של מלחמה בלבנון, שבו בכל יום ישוגרו לישראל אלפי רקטות שיסבו הרוגים ונזק בהיקף משמעותי, עשויים להיות מי שיבקשו לנצל את הכאוס כדי לאתגר את המערכת עוד יותר.

זה יבוא לידי ביטוי בניסיונות לשבש תנועת כוחות ברחבי הארץ, בחסימת כבישים וכניסות לבסיסים, באלימות בערים המעורבות ובפגיעה ברכוש ציבורי ופרטי גם בערים הערביות.

גורמים בכירים מזהירים כי המענה הנוכחי לתרחישים האלה רחוק מלהיות מספק. הם סבורים כי משטרה חלשה שלא מצליחה לקיים הרתעה מספקת בשגרה, לא תצליח לעשות זאת בחירום. "ב-30 השנים האחרונות אוכלוסיית ישראל הכפילה את עצמה, אבל המשטרה גדלה רק ב 20 אחוזים", אומר ניצב בדימוס זוהר דביר, לשעבר סגן המפכ"ל ומפקד המחוז הצפוני במשטרה ובעבר גם מפקד הימ"מ.

"משטרה שווה חוסן לאומי, אבל היא ממוקמת נמוך מאוד בסולם העדיפויות הלאומי. שנים ארוכות ייבשו אותה, ועכשיו אנחנו רואים את התוצאה", הוא מוסיף.

דביר סבור שצריך לשלש את כמות כוחות מג"ב והיס"מ, ולהגדיל משמעותית גם את המשטרה הכחולה. הוא מזהיר מהחיבור שבין פלילי ולאומני, ובעיקר מפני אובדן התקווה של הדור הצעיר. "יש היום 40 אחוזי אבטלה בקרב הצעירים. הם רואים את סוחרי הנשק והעבריינים עם ב.מ.וו וכסף, ורוצים גם. צריך לפתור את זה - בתעסוקה, בחינוך, במקומות בילוי ופנאי, בהשקעות - אחרת זה יתפוצץ לנו בפנים".

המסקנה הזאת עלתה גם בצוות שמוביל סגן השר לביטחון הפנים, יואב סגלוביץ'. נתונים שנאספו על ידיו מצביעים על כך שהדור הצעיר מאבד את הזיקה למדינה ומושפע מגורמים קיצוניים. זה בולט בעיקר בקרב הבדואים בדרום, אבל קורה גם בצפון.