מבט קדימה ולמעלה אל החלל
מבט קדימה ולמעלה אל החללצילום: יח"צ

מסעו של איתן סטיבה, האסטרונאוט הישראלי השני, לחלל הסתיים בהצלחה. המסע עצמו והניסויים שביצע סטיבה בתחנת החלל במגמה לבחון בין השאר יכולות חיים בחלל, מעוררים מחדש את סוגיית רכישת האדמות על הירח. שוחחנו על כך עם איש הנדל"ן, ניר שמול, מנכ"ל חברת 'שניר', ותהינו עד כמה זה רציני.

"זה מתקרב", הוא משיב ומציין את הכניסה המשמעותית של חברות מסחריות לתחום מסעות לחלל כחלק מהשאיפה האנושית לפריצת הגבולות. לזאת הוא מוסיף את החלטת נאס"א, לצד תכניות חלל ברוסיה יפן ומדינות נוספות, לבדוק אפשרות להתיישבות על הירח, בשלב ראשון לצרכי ניסויים ומחקר, "אבל זה פותח אפשרויות רחבות להתיישבות ומסעות חלל בעתיד במחירים נמוכים בהרבה".

"כשיהיו תנאי התיישבות בסיסיים יהיה ניתן לחשוב על אופציה נדל"נית", אומר שמול ומציין בהקשר זה כי כבר לפני שנים החל דניס הופ, יזם נדל"ני אמריקאי למכור קרקעות על הירח ועל כוכבים אחרים על סמך פרצה שזיהה בחוק הבינלאומי ולפיו, לטענתו אדמות שמחוץ לכדור הארץ שייכות לכלל האנושות ועל בסיס פרצה זו טען לבעלות על אדמות בחלל ומה שהחל כגימיק של מכירת קרקעות הפך למסחר של ממש.

הופ מכר דונמים, חצאי דונמים ורבעי דונמים על הירח. "זה היה חזק בישראל בשנת 2007. נכון להיום כעשרים אלף ישראל מחזיקים בשטח כזה", אומר שמול ומציין כי הוא עצמו אינו יכול לקבוע שכוחו של אישור הבעלות הזה על אדמה בירח אכן בעל תוקף משפטי, ועל אף התהייה הזו ועל אף שכלל לא בטוח שהבסיס המשפטי האמריקאי לבעלותו של הופ על האדמות הללו יהיה קביל גם מחוץ לגבולות ארה"ב, השקיעו רבים סכומים לא מבוטלים בקניית האדמות הללו.

לדבריו הופ מכר בירח ובכוכבים נוספים מיליוני מטרים של קרקעות וכך הרוויח עשרות מיליוני דולרים. המחירים הראשוניים היו 500 שקלים לחלקה בסיסית על הירח והכוכבים והקניות בוצעו גם כמתנות ליום הולדת כשכל לקוח מקבל אישור המגדיר בדיוק באיזו חלקה מדובר ובאיזה מקום מדויק היא נמצאת. מאוחר יותר הסכום לחלקה עלה ל-5000 שקלים לאור הביקוש הרב.

מעבר לגימיק של הופ, אומר שמול, "ברגע שהדבר מתעצם ויש חברות, שחלקן גדולות יותר ממדינות, והן נכנסות לתחום הטיסות לחלל, השלב הבא יהיה מושבות מיושבות כבר ב-2030, ולאחר מכן יבדקו אם יש תנאים סביבתיים למושבות אנושיות". לטעמו אירועים כמו המלחמה בין רוסיה לאוקראינה מעלים חשש למלחמת עולם, כמו גם שואה גרעינית ומשבר אקלימי והאנושות יתכן ותצטרך למצוא מענה בחלל. "אנחנו עדיין לא בשלב הזה, אבל זה פותח אפשרויות שלא חשבנו עליהן בעבר".