עו"ד יוסף אקרמן
עו"ד יוסף אקרמןצילום: ערוץ 7

במאות השנים האחרונות העולם בכלל והעולם המערבי בפרט זוכה לשפע של התפתחות שלא ידענו מעולם. המהפכה התעשייתית והמהפכה המדעית הביאו לכדי מהפך מוחלט של החיים האנושיים על פני כדור הארץ - ממלחמת הישרדות בלתי נגמרת של האדם נגד הטבע, לחיי עושר ורווחה כלכלית שהעולם העתיק לא היה יכול אף לדמיין.

לצד מצב זה, כיום אנו חשופים יותר ויותר לבעיות הגלובליות הגדולות שנוצרות כתוצאה מהחיים המערביים המודרניים ומהתפתחות תרבות הצריכה. אחת התוצאות של עניין זה מביאה לכך שגורמים מדינתיים ובינלאומיים נרתמים יותר ויותר לטיפול בתופעות חוצות מדינות, יבשות וימים של זיהום ולטיפול בפסולת על מנת להפוך את העולם למקום נקי וטוב יותר לחיות בו, למען עצמנו ולמען הדורות הבאים.

ישראל, שמהווה אחוז קטנטן בצריכה ובייצור העולמיים, וכפועל יוצא מזה גם בזיהום העולמי, צריכה ויכולה לשמש בעיקר כמודל לניהול נכון של משאבי טבע ולשמירה על ערכי טבע. זאת כמובן לצד גדילה והתפתחות של חברה מערבית מודרנית, תוך דאגה אמיתית גם לאיכות החיים של תושבי מדינת ישראל.

גם ברמה המקומית אנחנו רואים יותר ויותר מודעות של גורמי ממשל, גורמי סביבה וגורמים אזרחיים לטיפול בתופעות של זיהום, וניסיונות להסדיר תחומים שלמים, כמו פסולת בניין וחקלאות, שיקום נחלים, שמירה על החי והצומח, הסדרה של חציבה פיראטית ואכיפה נגד מזהמים.

בשנה האחרונה ערך הפורום לישראל ירוקה את המחקר המקיף ביותר שנעשה עד כה בישראל על תופעת מגרטות הרכבים בישראל. המחקר עצמו עוסק בכלל היבטי התופעה - מה קורה לרכב מרגע שהוא יורד מהכביש, לאן הוא הולך ומי אחראי לטיפול ולהסדרה של הנושא, וכולל גם סקירה של הבעיות הזיהומיות והבטיחותיות שיש בתחום. המחקר כולל סקר ארצי של כלל המגרטות החוקיות והלא חוקיות בישראל, חושף את הנזקים האדירים של התופעה ומציג לציבור את סט הפתרונות הרלוונטי.

רק כדי להבין את ממדי התופעה, במהלך המחקר מופו מאות מגרטות ואתרי "אחסון" רכבים לא חוקיים, שבהם עשרות אלפי כלי רכב המכסים שטחים ירוקים עצומים. כדי לסבר את האוזן, מדובר בשטח גדול יותר משטחה של כל העיר רמת גן.

המספרים האלה לא מסַפרים אפילו חצי מהסיפור המלא. מעבר לפגיעה הנופית והזיהומית הקשה, ישנם היבטים נוספים לאי־הסדרה של שוק זה, הבאים לידי ביטוי בהעברה לא חוקית של רכבים ישנים ומסוכנים, שמבחינת הרשויות בישראל "ירדו מהכביש", לשטחי יהודה ושומרון. שם הופכים הרכבים הללו ל"משטובות" - כלי רכב מסוכנים ולא חוקיים שגובים חיי אדם. רק לאחרונה נחשפנו לתאונה הנוראה בבנימין של משפחת מעודד, שבה נהרגו אם המשפחה ושני ילדיהם, וזאת בשל רכב מסוכן ולא חוקי שהיה אמור לרדת מהכביש.

המחקר הושק השבוע במסגרת כנס מקצועי שערכה העמותה. בכנס השתתפו מומחים מתחומים שונים המשיקים לתחום הרכב ואיכות הסביבה על מנת לסקור את התופעה, לבחון אותה מנקודות מבט שונות ולדבר על הבעיות ועל הפתרונות הנדרשים על מנת לקדם טיפול מקיף ומעגלי בתופעה. הכנס היה רק הצעד הראשון בסדרה של מהלכים שמטרתם להביא לפתרון מקיף של כלל התופעה, כפי שניתן לראות ולהבין מכלל הדוברים. רק פתרון הוליסטי שמכיל גם פתרון קצה לטיפול ברכב, גם אכיפה נוקשה וגם הסדרה חוקית וחקיקה של חוק שיתכלל את כלל הדברים ויבטל את המוטיבציות, יכול להוביל בסוף לפתרון מקיף ואמיתי לתופעה.

אנחנו קוראים לכלל הגופים לשלב ידיים ולפעול יחדיו על מנת למנוע את התופעה שפוגעת בכולנו בכל חלקי הארץ. המאבק האקלימי הוא לא רק בדברים הגדולים, הוא מתחיל באחריות שלנו על חלקת האלוקים הפרטית שלנו. אם לא נדע לשמור עליה, לא נוכל לשמור על הדברים הגדולים יותר. ציונות ואחריות כלפי המולדת אינם רק בהתיישבות, אלא גם בשמירה על הטבע ובדאגה לדורות הבאים.

הכותב הוא סמנכ"ל הפורום לישראל ירוקה

***