ד"ר מירי שליסל, יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, מתייחסת בערוץ 7 לביקורת הרבה נגד רפורמת הבגרויות עליה הכריזה שרת החינוך.

"הכותרות של אתמול מדברות על העולם של אתמול. מוציאים את מבחני הבגרות. השאלה היא אם התוצר שלנו הוא מבחני הבגרות או תלמידים שיודעים איך להביא את הידיעות שלהם לידי ביטוי. לכן, מבחן איננו הדרך היחידה והטובה להפיק את המיטב מלימודי תנ"ך, היסטוריה, ספרות ואזרחות. אלה המקצועות הכי חשובים במערכת ליצירת שייכות וזהות ואי אפשר לסכם את הידיעה בהם רק באמצעות מבחן. נדרש כאן שלב נוסף. לכן תלמידים ימשיכו להיבחן במסגרות פנימיות של בית הספר, אבל התוצר יהיה שייך גם לעולם הנוכחי ולא רק לעולם האתמול", מסבירה שליסל.

היא מתייחסת לתהליך שהוביל להחלטה. "אנחנו נמצאים בעשור השלישי של המאה ה-21 ואנחנו שואלים איך מערכת החינוך מתאימה את עצמה לעולם שמשתנה ומתהווה סביבנו. אחת השאלות היא מה מצופה מתלמיד שיגיע לסוף המערכת? אנחנו מצפים שהילד ידע לבטא את עצמו, להביע עמדות ערכיות מבוססות, להיות מסוגל ללמוד ולהכיר ידע, שיהיו לו יכולות ומיומנויות. השאלה השניה היא מה המורים צריכים לקבל כדי להביא את הילדים למקומות האלה והשאלה השלישית היא איזו בקרה יש כדי לוודא שנגיע למקום הזה".

לדבריה, "המטרה היא להגיע למצב שילדים, שבסיום הלימודים שלהם במקצועות הכי חשובים לזהות ולשייכות שלנו, יכתבו עבודה שמביאה לידי ביטוי את הידע שלהם, את היכולות שלהם, את החשיבה הביקורתית, היצירתית, את הטיעונים, היכולת לאסוף מידע מהימן מהאיכותי מהאינטרנט ובכלל ולחבר אותם לעבודה שמשלבת בין תחומי דעת. לא משהו מערכתי אחד לכולם אלא משהו שנותן תוקף לכל תלמיד".

"אין הורה שלא היה רוצה שהילדים שלו ידעו לסכם את התוכן שהם למדו, ידעו להעריך אותו להביא אותו לידי ביטוי, ושהילד לא יחזור רק עם ציון גבוה אלא עם תוצר שהוא עמל עליו ושיהיה לו ערך גם בגיל 30", טוענת שליסל.

לשאלה איזו בקרה תהיה על העבודה היא עונה, "אנחנו צריכים להגדיר את היעד שלנו ואז ללמוד איך להגיע אליו. העבודה תיבחן על השלבים שהיא עברה והתהליך שהתלמיד עבר ויבדוק אותה בוחן חיצוני שגם יראיין את התלמיד על העבודה שלו. אנחנו מצידנו מבינים שהאחריות שלנו היא לייצר בקרה – גם לשלב לימוד התוכן. אנחנו רוצים תלמידים שהלמידה תהיה עבורה נכס לכל החיים והבגרות אינה מספקת את היעד הזה, לכן הלכנו לכיוונים חדשים".