מיסים
מיסיםצילום: FREEPIK

ההחלטה לפתוח עסק יכולה להיות משמעותית ולמעשה, הגשמה של חלום. פתיחת העסק יכולה להיות הזדמנות נהדרת לפעול על פי החזון האישי וכדי להצליח במשימה חשוב להבין את כל המשמעויות לרבות היבטי המס.

כל מי שמוכר מוצר או שירות חייב לדווח על הכנסותיו לרשויות המס. בעוד ששכיר מדווח דרך תלוש המשכורת על הכנסותיו, העסק צריך לעשות זאת באמצעות דיווחים לאורך השנה ודרך הדו"ח השנתי., כדי לעשות זאת, חשוב קודם כל לקבוע - מהי הישות אותה מקימים.

לצורך הכתבה, התייעצנו עם גורם בכיר ממשרד רואי חשבון OPAL, משרד רו"ח שממתחה בראיית חשבון לשכירים, עצמאיים וחברות.

עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ

בישראל ניתן לפעול בעצמאיים על ידי פתיחת עוסק פטור, עוסק מורשה ועל ידי הקמת חברה בע"מ. לכל אחד מהשלושה ישנם יתרונות וחסרונות ואחת ההחלטות הראשונות שהעסק צריך לקבל היא איזו ישות הוא בוחר להקים.

עוסק פטור

עוסק פטור ממע"מ לא צריך לשלם ולא מזדכה על תשלומי מע"מ. ישות זו מתאימה לעסקים קטנים אשר אין עליהם מגבלה חוקית שמחייבת אותם לפעול כעוסק מורשה וזאת כל עוד תקרת ההכנסות השנתית שלהם אינה עולה סכום מסוים שנקבע בחוק.

התנהלות כעוסק פטור יכולה להיות פשוטה מבחינת הדיווח לרשויות החוק, היא מתאימה לעסקים שפונים לקהל פרטי ולאלו אשר עובדים במקביל לניהול העסק. מבחינת תשלומי מיסים עוסק פטור לא משלם מע"מ ולא מזדכה במע"מ ואחת לשנה הוא ידווח על סך הכנסותיו למע"מ. העסק חייב להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה ולשלם תשלומים כפי שיקבע על ידו. בהתאם לדו"ח יקבעו גם התשלומים לביטוח לאומי.

עוסק מורשה

עוסק מורשה מתאים לרוב העסקים כאשר הוא מזדכה במע"מ וגובה מע"מ. העסק אינו מוגבל בכספים שהוא יכול להכניס או להרוויח והוא צריך לדווח לרשויות המיסים לאורך השנה כפי שיקבע (אחת לחודש או אחת לחודשיים). בסוף השנה על העסק להגיש דו"ח למס הכנסה כדי שזה יוכל לקבוע את המקדמות של השנה הבאה ולבחון האם ישנו צורך להשלים מס בעבור השנה שעברה או שאולי ישנה זכאות מס.

התנהלות של עוסק מורשה יכולה להיות פשוטה ובמיוחד כאשר העסק מסודר ומתעד את כל הכנסותיו והוצאותיו בצורה תקינה. עם זאת רוב העסקים בוחרים לעבוד עם רואה חשבון באופן שוטף לצורך הגשת דו"ח ולהתייעץ בנוגע להשלכות המס ולאפשרויות שעומדות לפניהם.

חברה בע"מ

חברה בע"מ היא ישות אשר נפרדת מבעליה ולכן היא מדווחת באופן נפרד על ההכנסות כאשר היא מחויבת להנהלת חשבונות כפולה. פתיחת חברה בע"מ מורכבת יותר מפתיחת עוסק מורשה או פטור כשהיא דורשת התערבות של עורך דין וליווי מלא של רואה חשבון.

ישנם יתרונות רבים לפתיחת חברה בע"מ כאשר מבחינת מיסוי היא מאפשרת הפחתת מיסים תוך הפרדת החובות של החברה מאלו של העובדים בה (ובכלל זה כמובן הבעלים). תכנון מס נכון ומקצועי מאפשר לחסוך בתשלומי המס וכל זאת כמובן במסגרת החוק.

הצעד הראשון – פתיחת העסק

לאחר שהתקבלה ההחלטה בנוגע לישות העסקית זה הזמן להתחיל לפעול ולפתוח עסק באופן רשמי. במקרה של חברה בע"מ יש צורך בליווי צמוד של אנשי מקצוע, בבחינת שם העסק והתהליך עשוי להיות מעט ארוך יותר לעומת הקמת עוסק מורשה או פטור.

במקרה של הקמת עוסק מורשה או עוסק פטור יש לפנות דבר ראשון למע"מ לפתיחת העסק. לאחר מכן יש לגשת (עם האישור להקמת העסק) למשרדי מס הכנסה ולבסוף למוסד לביטוח לאומי. כל שלושת הפעולות יארכו יום עד יומיים ולאחר מכן אפשר להתחיל לפעול כעסק לכל דבר, למכור שירותים או מוצרים ולהתחיל לדווח על ההכנסות.

ברגע שהעסק הוקם יש להתחיל להפיק אישור בעבור כל הכנסה כשעוסק פטור יפיק קבלה לאחר קבלת התשלום ועוסק מורשה יפיק חשבונית (אותה ניתן להפיק גם לפני קבלת התשלום) וקבלה המאשרת שהכסף הועבר. את החשבוניות והקבלות ניתן להפיק באופן ידני או דיגיטלי כשהיום עסקים רבים עובדים באופן דיגיטלי, מה שמאפשר להם גם לראות את התמונה הפיננסית בקלות ולהגיש דו"חות בצורה פשוטה יחסית.

ניהול העסק תוך בחינת ההזדמנויות הכלכליות

ישנם היבטים רבים לניהול העסקי כאשר המטרה הראשונית של ההקמה תהיה בדרך כלל הגשמת חלום או הזדמנות לעסוק בתחום המתאים לבעלים באופן אישי. לצד אופן הפעילות ישנו צד משמעותי לא פחות והוא הצד הכלכלי של העסק. שלא כמו שכיר אשר רוב ההזדמנויות הכלכליות שלו הן בתחום העבודה (ולעתים חסכונות, קרנות והשקעות), לעצמאי יש יותר הזדמנויות.

העצמאי חייב לראות את התמונה הכלכלית המלאה, לחשוב מהו הצעד הבא שיוביל אותו קדימה ולבצע חישובי מס אשר יסייעו לו לעשות את הצעד הנכון הבא. בחינת התמונה הכלכלית המלאה מאפשרת לקבל החלטות שיכולות לפעול לטובת העסק ובתוך כך האם להתרחב, האם לקנות ציוד חדש או אולי זה הזמן להצטמצם. ישנה משמעות רבה כשתכנון מס נכון יכול להשאיר יותר כסף בעסק.

למעשה, ניהול העסק דורש שילוב של חזון יחד עם תכנון פיננסי וכלכלי. בעל העסק לא חייב להכיר את הזדמנויות המס אך אם יפנה לגורם מקצועי שיעזור לו, ילווה אותו ויסייע לו לגדול, הוא יוכל להגשים את מטרותיו ובו זמנית להגשים את חלום העיסוק שלו.

תפקידו של רואה החשבון בעולם הדיגיטלי

בעולם הדיגיטלי אפשר לתהות על חשיבותו של רואה החשבון. עסקים יכולים להפיק חשבוניות, קבלות ואפילו להזין את ההוצאות שלהם בתוכנות ממוחשבות ולראות בכל רגע נתון את התמונה הפיננסית שלהם. התוכנות הללו חוסכות עבודה רבה של איסוף מסמכים ומסייעות בסידור כל המידע על העסק ועדיין, יש מקום חשוב לרואה החשבון.

תפקידו של רואה החשבון הוא לראות את התמונה המלאה, לזהות הזדמנויות ולשאול את השאלות הנכונות, אלו שיעזרו לעסק לצמוח. התייעצות עם רואה חשבון יכולה לחסוך בעלויות השוטפות, לצמצם את התשלומים לרשות המיסים בהתאם לחוק ולהשאיר יותר כסף בעסק.