שלמה נאמן והרב שמשון אלבוים, יו"ר מינהלת הר הבית, בביקור בהר
שלמה נאמן והרב שמשון אלבוים, יו"ר מינהלת הר הבית, בביקור בהרצילום: מינהלת הר הבית

מזה 74 שנים אנו חיים את נס תקומת מדינת היהודים. עולם התורה, צבא ההגנה לישראל, הכלכלה, החדשנות הישראלית וההייטק, היציאה שלנו ממשבר הקורונה שמכל רחבי העולם נושאים עיניים לציון ללמוד ממנה, כל אלה מראים שבאלפיים השנים האחרונות לא היו ימים טובים ותקופות שפע כאלה לעם ישראל.

אנו מביטים סביב בגאווה גדולה ובהתרוממות נפש, אך עדיין חשים שהמציאות לא שלמה. ההתיישבות הצעירה משוועת להסדרה שתאפשר חיים בתנאים בסיסיים; יעד הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון טרם הושג, ואף חמור מזה, לעיתים קרובות מדי אנו מזהים פגיעה בזהות היהודית של מדינתנו היקרה.

כל אלו הם רק התסמינים לחסרון האמתי: המציאות בה נאסרת על יהודי תפילה במקום המקדש, בהר בו הובטח לאבי האומה, אברהם אבינו, שזרעו ירבה "ככוכבי השמים וכחול אשר על שפת הים וירש זרעך את שער אויביו", המקום בו התפללו אבותינו והבית אליו עלו לרגל. כאן מתבהרת התמונה השלמה: עדיין הלב חסר.

אמנם, יש מחלוקת אם הבית השלישי ירד מוכן ומשוכלל מן השמיים או שמא ייבנה בידי בשר ודם – אך נראה שאין חולק שאנחנו בעיצומו של התהליך. הציונות רואה בהקמת המדינה את תחילת הגאולה ואנו עסוקים לעומק בשאלות הייעוד הלאומי. ברור לכולם שמדינת העם היהודי היא עובדה מוגמרת. כעת נותר לברר מהו השלב הבא בתהליך, מהי המדרגה הבאה ומתי נעלה בה.

הממלכה הישראלית המשמעותית האחרונה שהייתה פה שרדה 73 שנה, בתקופת החשמונאים. לאחר מכן היא התפצלה באופן מכאיב בגלל פילוג אחים. השנה, במקרה או שלא, נשלים ביום העצמאות את השנה ה-74 למדינתנו, ואולי זה באמת הצעד הראשון שישנה אצלנו את החשיבה. במקום לחשוש מהמפלג והמפריד, אנו צריכים למצוא את המחבר והמשלים. במיוחד בימים האלו בהם נדרשת אחדות סביב משימה לאומית משותפת.

השינוי העמוק חייב להתרחש. יש להפנים שעתיד מדינת ישראל אינו לוט בערפל, שאנו בעלי הבית בארצנו, ושהגיעה העת לעלות קומה ולעבור משלב התקומה לשלב ממלכה העומדת על רגליה בגאון ושואפת לממש את הייעוד שלה.

שלמה נאמן, ראש מועצת גוש עציון

************************************************************************

"גוש עציון - מקום שטוב לחיות בו"

כולנו רוצים שהחיים שלנו יהיו איכותיים, אבל כל אחד תופס איכות חיים אחרת. לאחת הכי חשוב שיהיה לה בית צמוד קרקע עם גינה. השני צריך לגור בצמוד לקניון. שלישי רוצה לגור ליד הילדים, אחר – ליד בתי ספר טובים, והרשימה עוד ארוכה.

למי שחי בגוש עציון יש איכות חיים ברמה גבוהה מאוד, והיא הרבה מעבר למה שנתפס בדרך כלל כמשמעות המושג הזה. למשל, החינוך בגוש עציון הוא מהמובילים בארץ, ואת זה קבע משרד החינוך עצמו כשהעניק בשנה החולפת למועצה את פרס החינוך הארצי. 88% מתלמידי התיכונים והישיבות בגוש זכאים לתעודת בגרות, בהשוואה ל 69% מהממוצע בארץ. גם השקעת המועצה פר תלמיד היא מהגבוהות במדינה.

במערכת החינוך בגוש עציון לומדים ילדים מכל הקשת הדתית-חילונית-חרדית-משלבת, בבתי ספר מעורבים ודתיים, אנתרופוסופיים ותלמודי תורה, וכולם מקבלים מענה. דגש מיוחד ניתן לילדי צמי"ד, מגיל המעון ועד בכלל, בזכות מעונות, גנים, בתי ספר מיוחדים ומשלבים, סדנת שילוב ודירות מיוחדות לשילובם בקהילה. אלו חיים איכותיים בהם נותנים מקום גם למי שאינו בדיוק כמוני. אלו חיים עם עומק ועם ערכים.

ואם כבר עוסקים בערכים, אז ציונות זה אחד מהערכים המובילים בגוש. כששומעים בגוש באגר או משאית עושה רוורס, יודעים שככה נשמעת ציונות, שככה בונים את הארץ. בזמן שאתם קוראים את השורות האלה נבנות בגוש עציון 1,000 יחידות דיור חדשות, תשתיות מוקמות ומשודרגות והתעשייה באזור מתפתחת.

זה מה שקורה היום. בימים אלו מנוסחת תוכנית אב לגוש עציון ובה תכנון לשלושים השנה הקרובות, עד לשנת המאה לכינון המדינה. בתוכנית זו יתווספו באזור אלפי יחידות דיור שיאפשרו למגוון אוכלוסיות לגור בגוש. במקביל תשודרג תשתית התחבורה, כביש המנהרות יוכפל, יסללו כבישים חדשים ואולי אף תגיע לגוש רכבת קלה ורכבת ארצית. תוכנית אב נוספת עוסקת בגיל השלישי, ובה מענה לדור המייסדים בדמות דיור משולב בקהילה.

נדבך משמעותי נוסף באיכות החיים של מי שבחר לגוש בגוש עציון הוא דווקא הקשר עם העבר. אי אפשר להמעיט בחשיבות הנושא הזה, והוא חלק מהותי בזהות של החיים בגוש. קחו למשל נסיעה רגילה של ילדים בדרכם לבית הספר. ההסעה תעבור בדרכה את דרך האבות, שהיא הדרך בה הלך אברהם אבינו עם יצחק להר המוריה, בה ירדה משפחתו של יעקב בדרך לבאר שבע ובה הלך דוד המלך מחברון למלוך בירושלים. סמוך לדרך האבות נמצא גם האלון הבודד, שסימל בעבור אנשי גוש עציון ולוחמיו את המקום בו חיו לפני קום המדינה, ולשם הם גם חזרו אחרי שחרור המקום בששת הימים. זו לא סתם דרך, זאת לא סתם נסיעה לבית הספר, אבל זאת השגרה בגוש. שגרה עם משמעות.

בגוש עציון ניתן דגש לשמירה והטמעה של המורשת העתיקה והחדשה, בדרך של טיפוח אתרים, מיצג אור קולי ושבילי טיול מוסברים, תוך שמירה על הסביבה והנוף. כך עבר, הווה ועתיד הופכים את חייהם של תושבי הגוש לאיכותיים, עמוקים ומשמעותיים.

כרם בגוש עציון
כרם בגוש עציוןצילום: יאיר ארונשטם

***