אלקין, ליברמן ושקד
אלקין, ליברמן ושקדצילום: דוברות

המועצה המקומית כסייפה עתרה לבג"ץ בדרישה לבטל את החלטת הממשלה על הקמת העיר החרדית כסיף בטענה למצוקת קרקעות בעיר הבדואית.

כזכור, לפני חודשיים שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד אישרו בממשלה הצעה להקמתה של העיר כסיף למגזר החרדי.

העיר המתוכננת תכלול מעל 20,000 יחידות דיור, וצפויה לאכלס כ-100,000-125,000 נפש.

בעתירתם, שפורסמה לראשונה בעיתון העסקים 'כלכליסט' והוגשה על ידי משרד עו"ד גלעד שר, תלחמי ושות', צוין כי מדובר ביישוב הבדואי השני בגודלו, אחרי רהט, שהוא מיושב ברובו במפוני שדה התעופה נבטים (לשעבר תל מלחתה), וזה שנים הוא מתמודד עם מצוקה קשה של קרקעות.

"שטח השיפוט של המועצה עומד על 13,700 דונם, מתוכם כ-10,000 דונם הופקעו מכוח חוק רכישת מקרקעין בנגב, כדי להבטיח את מילוי התחייבות המדינה כלפי המפונים. למרות ההפקעה ורישום המקרקעין על ידי המדינה, תובעי הקרקע המקוריים מונעים את השימוש ברובו".

כלומר, לטענת העותרים, אוכלוסיית היישוב גדלה באופן משמעותי, אך לא ניתן לאכלס את הקרקעות בתחומה.

לטענת המועצה המקומית כסייפה, "צירוף שטח כסיף לשטח השיפוט הוא הפתרון המתבקש, הנכון, היעיל, המעשי, הראוי והסביר למצוקת הקרקעות הקשה שממנה סובלת העותרת ביחס לאוכלוסייתה כיום, וממילא לפי צפי הגידול בה בעתיד הלא רחוק". עוד טוענת המועצה כי הרעיון הועלה בעבר ואף זכה לתמיכת הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, ושעל אף תמיכת מנהל התכנון, אין משרד הפנים בוחן את הרחבת שטח השיפוט של היישוב.

"יש שמנסים לקדם 'פתרונות' כביכול בצורת תוספות בנייה וציפוף הבנייה בתוך מגרשים פרטיים קיימים. אלה טובים, כפי שיובהר להלן, על הנייר בלבד, ואין להם שום היתכנות מעשית, ולו נמוכה".

"גישה זו כרוכה לא רק בפגיעה בוטה של המשיבים בזכות היסוד של תושבי העותרת לקניין, היא מאלצת את מחוסרי הדיור לדרוש, או לכפות על בני משפחתם, לתת להם חלק מקניינם ומשטחם הפרטי".

בדבריהם התייחסו למניעי הממשלה לאכלוס החרדים בכסיף. "למרבה הצער, קשה להימנע מן הרושם כי מאחורי החלטות אלה לא עומדים כל שיקולים תכנוניים, כי אם שיקולים פוליטיים ורצון פסול ומקומם לדחוק את רגליהם של בני האוכלוסייה הבדואית בנגב, באמצעות 'ייהוד' האזורים הסמוכים ובנימוק מופרך, שאין בינו ובין עניינה של העותרת דבר, של עצירת השתלטותם של הבדואים על אדמות הנגב".

עוד הוסיפו: "למרבה הצער, קשה שלא להתרשם כי רעיון העיר החרדית בכסיף אינו יותר מקלף פוליטי אשר נשלף מדי כמה שנים משיקולים פוליטיים צרים, הרחוקים מרחק רב משיקולים תכנוניים, שיטתיים, ענייניים ואחראים כנדרש במישור הלאומי".

יש לציין כי חברי הכנסת החרדיים מתנגדים לפיתרון הדיור המוצע למצוקת הדיור החרדית בדמות הקצאת העיר כסיף. לטענתם, הפיתרון המתבקש הוא הקצאת קרית גת-מערב לאוכלוסיה החרדית היא הפיתרון המתבקש - פיתרון שבוטל על ידי שרי הפנים והשיכון בממשלה הנוכחית.