לוחמים של משמר הגבול. ארכיון
לוחמים של משמר הגבול. ארכיוןצילום: דוברות המשטרה

משמר הגבול מקים חטיבת מתנדבים בדרך להפוך למשמר הלאומי של המדינה. חלק ממערך המתנדבים יתבסס על ארגון "השומר החדש". הכוונה היא להקים את המשמר עד סוף השנה.

הקמת המשמר נחשבת לפרוייקט דגל במשטרה ובמשרד לביטחון הפנים ובכירים במשטרה מעריכים, שעם השלמתו, "ביטחון הפנים של ישראל יתחזק מהקצה אל הקצה".

מהפרטים שפורסמו בעיתון 'ישראל היום' עולה כי המשמר הלאומי יורכב מ-3 שכבות. הראשונה - תהא חטיבה לביטחון פנים שתתבסס על כ-350 לוחמים של מג"ב בתמהיל של חצי כוח סדיר וחצי לוחמים בקבע שעיסוקה יהיה טיפול בפשיעה החמורה, וארועי הפרות סדר חמורים.

התקנים אושרו ומשמר הגבול נמצא בתהליך גיוס מתקדם ואף יצא בקמפיין גיוס של לוחמים ולוחמות. במסגרת פרוייקט "לביא" בארגון - למען בטחון ישראל - המשטרה החלה באיתור וגיוס של קציני צה"ל במיל', שלאחר הכשרה של ארבעה חודשים, ייהוו את הפיקוד על הכוחות המבצעיים בשטח.

השכבה השנייה תורכב ממערך המילואים של מג"ב, המונה קרוב ל-3000 לוחמים שמפוזרים בכ-25 פלוגות. השכבה השלישית - תתבסס על "חטיבת מתנדבים". נדגיש כי למשמר הגבול יש כיום כ-8000 מתנדבים במסגרת ה"מתמיד", הפועלים במגזר הכפרי ומסייעים למשמר הגבול למלא את תפקידו בתחומי הסיור השונים: אבטחת אירועים ציבוריים בישובים, פעילות לבלימת פשיעה, פעילות בתחומי הבטחון, מחסומים, חיפושים, סריקות ומניעת גניבות חקלאיות במגזר הכפרי.

בנוסף להם, כחלק מהקמת המשמר הלאומי, מוקמת בימים אלו חטיבת מתנדבים שתפעל השגרה ובחירום בפשיעה החקלאית. לצורך כך משמר הגבול נמצא בימים אלו בתהליך גיוס של 1000 מתנדבים, כשעד כה גויסו 470 מתנדבים. החטיבה תכלול ארבעה גדודים בפיקוד מח"ט. בשונה ממתנדבי ה"מתמיד" השיוך ההתנדבותי בחטיבה לא יהיה בהתאם למיקום הגיאוגרפי שבו תפעל והוא ישתנה מאירוע לאירוע.

נזכיר כי שיתוף פעולה אסטרטגי בין השומר החדש למג"ב החל בשנת 2014 ש עם הקמת היחידה הראשונה בצפון הארץ. בינואר 2021, השומר החדש התריע על עלייה בהיקף הפשיעה הכפרית, ובמקביל, צוות ייעודי בהובלת ישראל יצחק, מפקד מגב לשעבר, קיים שיח עם המשטרה כדי להוביל לבניין כוח תחת משמר הגבול, ובסוף אפריל 2021, התחילה עבודת המטה לגיוס 1,000 המתנדבים הראשונים.