תינוק
תינוקשאסרטוק

רואים את הנולד - כנס הגניקולוגיה בראי ההלכה שיתקיים השבוע בבית החולים אסותא שבאשדוד הינו מיזם משותף של מחוז הדרום של מכבי שירותי בריאות, בית החולים אסותא וארגון פוע"ה.

את הכנס מובילה ד"ר רחלי מיזן- ראש מחוז הדרום שנכנסה לתפקיד לפני חודשים ספורים עם חזון ואג'נדה של הענקת שירותי רפואה מותאמים לקהילה.

מחוז דרום של מכבי המונה כ- 200 ישובים- מרחובות ועד אילת, מצפה רמון, ירוחם ואף דרום הר חברון מהווה למעשה כמעט מחצית משטח מדינת ישראל ומכיל מגוון רחב והטרוגני של מגזרים וקהילות. ד"ר רחלי מיזן- ראש המחוז מביאה איתה לתפקיד שנים רבות של עשייה בתחומי הבריאות.

לפרטים ולהרשמה לכנס לחצו כאן

בין היתר היא שימשה קצינת בריאות ראשית בצה"ל, אחות ראשית בבית חולים אסותא ועוד. לתפקידה במכבי היא נכנסה מתוך שליחות עם האג'נדה שהיא מובילה לקדם את בריאות התושבים בצורה שמותאמת לאורחות החיים שלהם, לשפר את הזמינות והנגישות ולהעניק מענה הולם לצרכים של החברים. גם הכנס שנערך כעת הוא חלק מהחזון, השאיפה והדרך- שכל חבר במכבי ירגיש שהשירות מותאם לאורחות חייו וצרכיו.

"הכנס מהווה אבן דרך משמעותית בהגשמת החזון שלנו"

ד"ר מיזן מספרת מאיפה הכל התחיל: "הרעיון לכנס משותף של שירותי הבריאות מכבי עם בית החולים אסותא באשדוד ומכון פוע"ה העוסק בפוריות ורפואה ע"פ ההלכה עלה מתוך הצורך שזיהינו. במהלך העבודה עלה כי הרופאים לא תמיד מודעים לדילמות ההלכתיות שקשורות ברפואת נשים ופריון ומנגד- רבנים ויועצי הלכתיים אינם מודעים להיבט הרפואי של כל החלטה הלכתית והמשמעות של כל בדיקה או טיפול שעליו הרופא ממליץ.

הכנס הזה הוא חלק מעבודה אסטרטגית ומקיפה שאנחנו עושים במחוז במטרה להעניק לחברים את המעטפת הכוללת של כל הצרכים הרפואיים שלהם בהלימה לאורח חייהם. הכנס למעשה מאגד בין שלושת הגופים שנוטלים חלק במערך הזה במהלך חייה של האישה- קופת החולים שנותנת את המענה בתוך הקהילה, בית החולים שמעניק את הטיפול המקצועי לפני הלידה, במהלכה ולאחריה וארגון פוע"ה שמעניק את ההיבט ההלכתי בנושא.

בכנס תינתן הזדמנות לכל הצדדים השותפים לשמוע, ולהשמיע ובכך- מצד אחד לחשוף את אנשי ההלכה לתהליכים וההתפתחויות הרפואיות הקשורים לגניקולוגיה ומנגד לחשוף את הרופאים לדילמות ההלכתיות שהם לא מכירים. ע"י זה נצליח ליצור חיבור ושיח משותף שיעלה את המודעות של שני הצדדים".

ד"ר ארז בירנבוים מנכ"ל בית החולים הציבורי אסותא שמארח אצלו את הכנס רואה אף הוא חשיבות רבה בקיומו, "אצלנו באסותא הגישה היא- 'קהילה שיש לה בית חולים', כך שכל חיבור עם הקהילה הוא מבורך ורצוי. אנו רואים חשיבות רבה בתפקיד שלנו בכנס הזה בפרט ובעבודתנו בכלל- לסייע לרבנים ומורי הקהילות להתוודע לאפשרויות הרפואיות הנרחבות והמתקדמות שקיימות וללמוד כיצד להתנהל בצורה הטובה ביותר עבור כל אישה בהתאמה לאורחות חייה ואמונתה. אנו נתקלים במהלך העבודה בבית החולים בסוגיות שונות שדורשות התייחסות הלכתית ואנו מוצאים, בזכות הגישה של כל אנשי הצוות המקצועי והרפואי שלנו שמבוססת על נכונות לעשות את המיטב עבור המטופל- את הדרכים לספק את השירות הרפואי המותאם והמיטבי תוך הקפדה על דרישות ההלכה- של כל מטופל, ע"פ תפיסת עולמו ודרכו".

לפרטים ולהרשמה לכנס לחצו כאן

הרב מנחם בורשטין ראש מכון פוע"ה מעניק הצצה לנבכי ההלכה: "חשוב לנו מאוד להגיע לכל מקום שמעניק שירות רפואי בתחום, כדי ללמד, להכשיר ולהעלות לסדר היום הציבורי את השילוב בין הרפואה וההלכה במעגל החיים, כדי לעזור לכמה שיותר אנשים. בכנס הזה קהל היעד הוא רבנים, רבניות, אנשי ונשות מקצוע – הם למעשה האנשים הנמצאים בשטח עבור הציבור וצריכים לדעת את כל החידושים בתחום כיד שיוכלו להפנות את המטופלים למקומות הנכונים ולתת מענה מקצועי ונכון.

כיום, הצוותים הרפואיים מכירים מאוד בערך ובצורך של נוכחות רבנית. ישנו שיתוף פעולה מלא בין הצוותים הרפואיים למערכת הרבנית. המכון נמצא בקשר מתמיד עם הרופאים והם קשובים מאוד להלכות ולהשקפת חיים דתית. הרופאים כיום מוכנים ומעוניינים למצוא פתרונות הלכתיים לטכנולוגיות רפואיות מתקדמות ואנו במכון פוע"ה מברכים על כך."

"בכנס הזה משלבים זרועות- רפואה עם הלכה"

הרב אריה קליין מנהל אסטרטגיה קהילות במכבי שפועל רבות לאורך כל הדרך בעידוד יוזמות להידוק הקשר בין הקופה לקהילות והנגשת כלל השירותים לקהילות שבמחוז מספר על הצורך שעלה מהשטח במהלך עבודתו: "כנסים מסוג זה שמתרחשים בשנים האחרונות באים מתוך הצמא לידע גם מצד מערכת הבריאות וגם מצד רבנים ואנשי הלכה. עולם ההלכה לא תמיד מוכר לרופאים וגם רבנים מעוניינים לשמוע על ההתפתחויות ממערכת הבריאות. בכנס הזה אנחנו משלבים זרועות- מכבי שירותי בריאות שנותנת את המענה השוטף במרפאות ובמכונים, בית חולים אסותא שנותן שירותי רפואה מקצועית מתקדמת לפני ואחרי הלידה ומכון פוע"ה שמהווה האסמכתא ההלכתית שנותנת את ההכוונה.

כך, הרופאים למעשה נותנים את הפן המקצועי ויסבירו על חידושים בתחום, אנשי מכון פוע"ה יתנו צדדים הלכתיים והרפואה הקהילה תיתן את החלק של השירותים הנתמכים גם הם על הצרכים של הקהילה הדתית והחרדית."

בין השאר, הכנס ידון בשינויים בהיסטרוסקופיה והמשמעות ההלכתית, חידושים והתפתחויות לבעיות פוריות, שימור פוריות בנישואין בגיל מאוחר וכן בסוגיית הלידות השקטות. ד"ר מיזן רואה חשיבות רבה בהעלאת הנושא של לידות שקטות לשיח ולמודעות. בקהילות היא מייצרת מסגרות תומכות שמלוות את הנשים ונותנות תמיכה רגשית ונפשית. דווקא בנושא של לידות שקטות לא תמיד יש לנשים את מי לשתף ורפואת הנשים מאוד מודעת בשנים האחרונות למתן מענה גם לצד של בריאות הנפש.

לא שוכחים את הנפש

הרב בורשטיין: "כמענה לזוגות שעוברים לידות שקטות יש את הצד הרפואי שאנו מעודדים בירור ולהבדיל מדברים אחרים – אנו מאפשרים ניתוח שלאחר המוות. כיוון שמדובר כאן בניתוח שהוא לצורך – כדי ללמוד את הסיבה למקרה ושהוא לא יחזור על עצמו חלילה. בנוסף אנו מעניקים מעטפת של ליווי נפשי דרך יועצות פוע"ה, מענה רגשי נשי שהקמנו במכון במיוחד למקרים של פוריות, הריון, לידה ואישות. כמובן אנו מנחמים את הזוג ומלווים אותם בהתמודדות עם הפנים קדימה לעבר הריון תקין ובריא בע"ה".

אחת הנקודות המשמעותיות שמצביע עליה הרב קליין לגבי הכנס היא העובדה שיש הרבה ניואנסים קטנים שלציבור החרדי והדתי חשובים מאוד והקהילה הרפואית לא מכירה, והעברת המידע הזה תורמת גם לפתרון הבעיות וגם לקירוב לבבות. לדבריו: "השילוב של רפואה והלכה נותן לנשים וליולדות שלנו את התחושה שהם בבית ושלמערכת אכפת מהן. אנחנו משלבים כוחות כדי לחסוך אשפוזים מיותרים ולהקל על אמהות ממשפחות מרובות ילדים שיקבלו טיפולים במרפאות קופת החולים כדי שלא יזדקקו לאשפוז. אנחנו עושים כל מאמץ שהמטופלים ירגישו בנוח לאורך כל הדרך במיוחד בעתות אלו והנגשת המידע והשיח המשותף חיוניים לכך".

הנכס יעסוק בין היתר בהתפתחות הטכנולוגיות שמערכת הבריאות מנגישה כיום שנותנות מענה מורחב ומתקדם.

ד"ר בירנבויים: "ההתקדמות הטכנולוגית-רפואית מביאה עמה מצד אחד פתרונות ומצד שני אתגרים, ואנו מצליחים גם לברך על הפתרונות שהצלחנו להטמיע בזכות ההתקדמות הטכנולוגית (עטי שבת, למשל...) וגם להתמודד בהצלחה עם האתגרים. כיום ניתן לתת לכל מורכבות פתרון נכון ומתאים. הרב אריה קליין: "אנחנו כל הזמן מחפשים להתפתח ולהקל על המטופלים שלנו גם בדברים הקטנים. השנה למשל לקראת פסח יצאנו ביוזמה חדשה, שנראית אמנם פשוטה אולם חסכה לאנשים המון זמן ואנרגיה מיותרים- השנה לראשונה על התרופות שנרכשו בבתי המרקחת של מכבי פארם הוטבעו מדבקות עם הכיתוב כשר לפסח, מה שחסך לאנשים לברר על כל תרופה בנפרד. אנחנו רואים את ההוקרה לש החברים על המהלכים הללו וזה נותן כוח לכל יום של עשיה".

"כולנו מתגייסים במטרה אחת- להעניק מענה מותאם לכל מטופל"

כשאנחנו מדברים על רפואת נשים, א"א להתעלם מהשנתיים האחרונות בהם הקורונה השתלטה על כל מערכות החיים ואף בתחום זה נוצרו אתגרים שונים שלא היו בעבר לפני פרוץ המגיפה. עם זאת אומר הרב בורשטיין: "אנו רואים בכל התמודדות – אתגר וכזה שניתן להפוך להזדמנות, והדברים נכונים גם ביחס להתמודדות ההלכתיות שצצו בתקופת הקורונה והצלחנו למצוא להן פתרונות. אני רואה חשיבות רבה בשיתוף הפעולה עם מכבי ואסותא – יש כאן שילוב מדויק של כלל הרופאים שכל אחד מהם נותן את הצד שלו ברגישות, בהתחשבות וכולנו מתגייסים למטרה אחת- למצוא פתרון לכל סיטואציה בהתאמה לכל אחד.

מרגש עבורנו לעבוד עם צוותים שרוצים לעזור לציבור על גווניו. יש שם אנשים שחושבים כל הזמן איך להנגיש את הפרוצדורות הרפואיות החדישות ביותר עבור כלל הציבור ועל כך תבוא עליהם הברכה."

ד"ר בירנבוים: "הכנס יסייע ללא ספק לרבנים המייצגים קהילות רבות להתוודע לאפשרויות ולתחומים הקיימים בבית החולים ולחידושים הטכנולוגים, לרופאים שיחשפו לסוגיות השונות בהלכה ולקהל המטופלים שיוכלו לקבל את השירותים המעולים שבית החולים מספק בכל התחומים".

ד"ר מיזן הוסיפה, "אל הכנס החשוב הזה מוזמנים רופאים, מטפלים, אחיות ואנשי הלכה שרואים חשיבות בהיחשפות לתכנים החשובים בנושא רפואת נשים, אני בטוחה שהוא יעורר הדים רבים. כל מי שיגיע לכנס הזה יצא נשכר, הנושא של מודעות והלימה נוגע לכל מגזר. כשיושבים יחד ונחשפים לצד העמוק של הסוגיות- נוצר שיח והיכרות ורצון משותף לפעול למען הקהילה והמטופלים. זוהי רוח המחוז- הרצון לקדם, לפתח ולתת לכל מטופל להרגיש בבית וזה נוגע לכל הסקטורים באוכלוסייה. הודות לעבודה הברוכה של הרב אריה קליין ושל כלל הצוות במחוז אנו פועלים בכל התחומים בשיתוף פעולה הדוק עם אנשי ההלכה, קשובים לצרכים העולים מן השט ולאורך כל הדרך- מעמיקים את הדיוק בהתאמת השירות כדי להמשיך להעניק לכל חברי וחברות מכבי את המיטב".

לפרטים ולהרשמה לכנס לחצו כאן