אחת העבירות הקשות בדיני התעבורה היא נהיגה בשכרות ולא בכדי קבע המחוקק עונש מינימאלי של שנתיים פסילה למי שיורשע בעבירה זו.
יחד עם זאת, אחוז הנהגים אשר מורשעים בעבירה לפי סעיף 62 הוא נמוך ולמה? היות וברוב המקרים עורך דין תעבורה מיומן מצליח להגיע להסדר טיעון מקל ולשנות את סעיף העבירה של נהיגה בשכרות לסעיף קל יותר של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים.
איך זה קורה? מה ניתן לעשות? כל זאת במאמר זה שנכתב על ידי עורך דין תעבורה ערן עקראוי.
מתי נחשב כשיכורים על פי החוק?
אלכוהול משפיע על כל נהג בצורה שונה, יתכן ונהג אחד ישתה בקבוק שלם ו"יתפקד מצוין" לשיטתו ואילו נהג אחר לאחר בקבוק ייפול לרצפה. היות והשפעה שונה מאדם לאדם קבע המחוקק מידה אחידה שאם נעבור אותה נחשב כשיכורים.
המידה לנהג ותיק היא 240 מיקרוגרם אויר נשוף. אולם בעקבות פס"ד, שונה רף האכיפה וניתן מקדם ביטחון יותר גבוה והאכיפה מתבצעת מ – 290 מיקרוגרם כולל.
לגבי נהגים צעירים ונהגים חדשים, הרף הוא 50 מיקרוגרם שזוהי כמות ממש אפסית. אז אם מדובר בנהג חדש ההמלצה היא לא לשתות אפילו טיפה.
חבר סיפר לי שקיבל 3 חודשים פסילה?
כול מי שהסתבך בעבירה של נהיגה בשכרות תמיד נזכר כי סיפר לו חבר או מכר כי קיבל עונש מופחת של 3 חודשים או 4 חודשים.
הרי אמרנו כבר שהעונש המינימלי הוא שנתיים פסילה לפעם הראשונה. זה נכון, אבל יחד עם זאת, סנגורים שואפים לשנות את הסעיף של נהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים.
והם עושים זאת על ידי לימוד התיק ומציאת כשלים בראיות או במילים אחרות כשלים ראייתיים.
וברגע שהם מוצאים את הכשלים. הם מציגים אותם בפני רשויות התביעה אשר שוקלת את הסיכונים שלהם מבחינת ניהול התיק ואם הסיכון גבוה אז הם יעדיפו שהנאשם יורשע בעבירה שהיא פחות חמורה, אבל לפחות לא יזוכו.
מה ההבדל בין נהיגה בשכרות לבין נהיגה תחת השפעה?
נכון שמבחינת השם הם נשמעים אותו דבר, אולם ישנו שוני והשוני הוא בעונש המינימום בין הסעיפים.
בנהיגה בשכרות העונש המינימלי הוא שנתיים פסילה ואילו בעבירה של נהיגה תחת השפעה העונש המינימלי הוא 3 חודשים ובהתאם למה שנסגר עם התביעה במסגרת הסדר הטיעון.
מה יכולים להיות כשלים בראיות?
על מנת שהתביעה תצליח להוכיח כי הנהג נהג בשכרות, עליה לעומד בהרבה תנאים שנקבעו בפסיקה, בהוראות היצרן של מכשיר הינשוף וכל בנהלים של המשטרה עצמה. חריגה ולו קלה ביותר תהווה כשל. ישנם כשלים מהותיים יותר וישנם פחות, כשל כגון אי המתנה של 15 דקות מרגע עצירת הרכב יכול להביא לביטול כתב האישום או זיכוי או אי החלפת פיה בין בדיקה לבדיקה יכול להביא או לביטול או לזיכוי או להסדר טיעון מקל.
כמו כן, מכשיר הינשוף חייב לעבור כיול יומי וחצי שנתי וישנם לא מעט כללים שלא נוכל להתייחס לכולם במאמר קצר זה.
האם אני יוכל לייצג את עצמי?
לצערי בעבירות חמורות כמו נהיגה בשכרות נדרש לא מעט ידע. האזרח שאיננו משפטן לא מכיר את הפסיקה, לא מכיר מה צריך להכיל הדו"ח ומה לא וכן לא מכיר את סדרי הדין בבית המשפט לתעבורה, דיני הראיות ועוד ועוד.
לכן, במקרה בו נהג מואשם בנהיגה בשכרות הדרך הטובה ביותר היא לפנות לעורך דין לעינייני תעבורה שיסביר לנהג את מצבו.
במידה ועורך הדין יטפל בתיק, אז הוא ידאג לצלם את התיק מהתביעות המשטרתיות, ללמוד אותו ולהכין דוח כשלים מפורט.
בסופו של דבר, כל הידע של עורך הדין מתעלה בעשרות מונים על ניסיון לייצוג עצמי שגם ככה יוביל לאיבוד הרישיון.
מה קורה לגבי נהגים חדשים וצעירים –
נהג חדש בסיכון הרבה יותר גבוה ולא מבחינת הטיפול בתיק. אלה נהגים חדשים אשר עוברים עבירה של נהיגה בשכרות צפויים מלבד העונש של בית המשפט לתעבורה גם להפעלת אמצעי תיקון מצד משרד הרישוי הכוללים, להפוך לנהגים חדשים למשך שנתיים נוספות, לעשות תאוריה מחדש והכי חמור הם ישלחו למבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. יש לציין כי אם הם לא עוברים את המבדקים יש באפשרותם להגיש ערר תוך 30 יום שהוא איננו קל ואם לא הגישו ערר הם יצטרכו להמתין שנה נוספת עד למבדק הבא. מעבר לכך, עד אשר הם לא יעברו את המבדקים הם יהיו פסולים מנהלתית.
לסיכום –
עבירת הנהיגה בשכרות הינה עבירה חמורה מאוד ולא בכדי המחוקק קבע למי שיורשע בעבירה זו עונש דרקוני של שנתיים פסילה. יחד עם זאת, הרבה נהגים בוחרים להגיע להסדר טיעון מקל שבמסגרתו מומר הסעיף של הנהיגה בשכרות לסעיף קל יותר של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים.
על מנת שהסעיף יומר במסגרת הסדר טיעון, יש צורך שיהיו כשלים ראייתיים בתיק השכרות. עורך דין מיומן ידע לזהות אותם ולהשתמש בהם במטרה להביא לזיכוי הנאשם או לשם הגעה להסדר טיעון מקל.