עו"ד עינת פישר לאלו
עו"ד עינת פישר לאלוצילום: באדיבות המצולם

בשבועות האחרונים, אין לשאלה הפשוטה הזו תשובה חד משמעית. בשנים האחרונות נרצחו עשרות נשים על ידי בני זוגן או קרוב משפחה.

נתונים שנאספו ע"י מרכז המידע והמחקר של הכנסת, מראים שבשנת 2020 בלבד נפתחו במשטרה מעל 20,000 תיקים בגין אלימות בין בני-זוג (אלימות פיזית ואיומים), כשברובם המוחלט (87%) הנפגעת הייתה אישה. עשרות אלפי נשים, ולצידן ילדות וילדים, חיות וחיים תחת איום על חייהן, ביטחונן, חופש התנועה והבחירה שלהן, וזכותן לחיים מוגנים.

תופעת האלימות במשפחה חוצה מגזרים, עדות, דתות ולאומים. לכן מצופה היה שהחלטתם של שר המשפטים גדעון סער, שר החוץ יאיר לפיד ושרת הפנים איילת שקד, להביא את האמנה הבינ"ל להחלטת הממשלה בתמיכתם, במטרה להכניס את ישראל לאמנה בינ"ל בה מעל ל-40 מדינות חתומות, ואשר מצהירה מחויבות מדינית ובינלאומית למניעת תופעת האלימות נגד נשים, תזכה לתמיכה רחבה. אמנת איסטנבול, שנכנסה לתוקף בשנת 2014, היא המסמך הבינ"ל הראשון שמבהיר שאלימות כלפי נשים בפרט, ואלימות במשפחה ככלל, היא עניינו של הכלל - ומציג מדיניות מקיפה שתאפשר לתכלל בין כל הגורמים ומישורי הפעולה ולתת מענה כולל למיגורה-החל ברשויות השיטור האכיפה והענישה, דרך מערכת החינוך, החברה האזרחית ואף המגזר הפרטי, מנקודת מוצא הגורסת ששיתוף הפעולה יוכל להביא לתוצאות משמעותיות.

חתימה על האמנה תהווה לא רק הצהרה משמעותית בדבר מחויבות ישראל למיגור התופעה, אלא תהווה פלטפורמה לאימוץ תוכניות ושיטות פעולה על פיהן, למשל, נפגעות אלימות תוכלנה להישאר בבתיהן, בעוד הגבר הפוגע יוכל להיות מופנה למסגרת טיפולית ושיקומית. עדות הנפגעות בביהמ"ש תוכל להישמע ללא נוכחות הפוגע בחדר. ילדי הנפגעות יוכרו כנפגעים בעצמם, ושוטרים, שופטים, ועובדים סוציאליים יעברו הכשרות מיוחדות בנושא אלימות במשפחה.

למול המטרות המקיפות והחשובות האלו, יש לתהות מדוע מתנהל לאחרונה קמפיין מנוהל ומתוזמר, בהובלת חברי כנסת ממפלגת הציונות הדתית, כנגד החתימה. מדוע בוחרים נבחרי הציבור להציג את המסמך החשוב, המבקש להגן על שלומם וחייהם של רבים ורבות כל כך, כסכנה לצביונה של המדינה היהודית.
אם תשאלו את חברי הכנסת סמוטריץ' ורוטמן למשל, הם יסבירו בוודאי שהאמנה תפגע בזהות היהודית, כיוון שהיא מאפשרת מתן הגנה לנשים שיוגדרו כפליטות על רקע אלימות. אלא שטענות אלו קיבלו מענה מפורט מהגורמים המומחים במשרד המשפטים, שהודיעו כי יוסיפו הסתייגות לסעיפים הרלוונטיים, שתשמר את זכות ההחלטה של ישראל בנושא. זהו המקום להזכיר כי מדינת ישראל חתומה על אמנת הפליטים של האו"ם, הקובעת גם היא מנגנוני הגנה על פליטים -והדמוגרפיה הישראלית בעינה עומדת.

עוד מסביר סמוטריץ' במאמר שפרסם, כי האמנה "תפגע ביחסים בין גברים לנשים", וטוען כי לתחומה של המשפחה יש להיכנס עם פינצטה, ולא עם "פטיש חמישה קילו משפטי". נזכיר, האמנה אינה עוסקת ביחסים רצוניים בין גברים ונשים או באיזון העדין של אופן ניהול המשפחה. היא אינה עוסקת באי-הסכמות משפחתיות, בדיני משפחה, במסורת או בחלוקת התפקידים הדומסטית. אמנת איסטנבול עוסקת באלימות. כזו ששוללת חירות ובחירה, שמסכנת חיי נשים, ילדות וילדים. ובאלימות, כבוד חבר הכנסת, לא מטפלים בפינצטה, אלא עוקרים מהשורש.

תופעת האלימות במשפחה אינה שייך למגזר כזה או אחר, ונפגעות אלימות אינן שייכות לזרם או קהילה אחת. הן האמא והשכנה ממול, הן החברה או הקולגה לצידנו. הן נשים שמבקשות מאיתנו לעמוד לצידן ולמצות את הדרכים למיגור התופעה. כחברה שמקדשת את ערכי הסולידריות והעזרה לזולת, כמדינה יהודית המתנגדת לפגיעה בנפש והשוללת אלימות נגד נשים-עלינו לעמוד יחד. אמנת איסטנבול היא שלב חשוב במאבק המשותף לחברה בטוחה ומוסרית יותר.

עו"ד עינת פישר לאלו, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל