איילת שקד
איילת שקדצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שרת הפנים איילת שקד (ימינה) פנתה השבוע (שלישי) לשר המשפטים גדעון סער (תקווה חדשה) וביקשה ממנו לבצע שינויים מסויימים בנוסח אמנת איסטנבול שאותה מתכוונת הממשלה לאמץ.

על פי הדיווח של בר פלג ונעה שפיגל ב'הארץ', השינויים אותם מבקשת השרה שקד להנהיג נוגעים בין השאר לסוגיות הקשורות בדיני הגירה, שלגביהן ישראל כבר הודיעה כי תספק הסתייגויות או הבהרות.

בסוף החודש מתכוון השר סער להביא להצבעה את הצטרפות ישראל לאמנה. השינויים שמבקשת השרה שקד להכניס בנוסח יחייבו דיון מחודש על האמנה וייתכן אף לדחיית ההחלטה על אימוצה.

בליכוד תקפו את כוונת ממשלת בנט-לפיד לצרף את ישראל ל"אמנת איסטנבול", אמנה בינלאומית של מועצת אירופה בנושא אלימות נגד נשים ואלימות במשפחה.

"ממשלת ההונאה והחולשה מבקשת לחייב את ישראל לחתום על 'אמנת איסטנבול'. משמעות האמנה היא מתן 'צ׳ק פתוח' להצפת ישראל במיליוני פליטים - דבר שיסכן את היותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית", אמרו בליכוד.

במפלגתו של בנימין נתניהו הוסיפו: "יש להמשיך ולהיאבק באלימות נגד נשים באכיפה ובחקיקה, אך להימנע מחתימה על אמנה מסוכנת שתפגע בריבונותנו. כך נהגו קנדה, ארה"ב ויפן וכך ראוי שננהג גם אנו".

בתוך כך, המרכז למדיניות הגירה ישראלית מסר: "אנחנו מברכים את חברי כנסת והשרים שנענו לקריאתנו ושהפכו את ההתנגדות להצטרפות לאמנת איסטנבול לפומבית. הצטרפות מדינת ישראל לאמנה, תהווה רפורמה עקיפה של מדיניות ההגירה של ישראל, ותעביר את השליטה בה לפיקוח גורמים על-מדינתיים זרים. אסור לנו לוותר על מפתחות הכניסה למדינת ישראל ועל שליטת הציבור בחקיקה הישראלית".

כזכור, בשבועות האחרונים פנה סער לכנסת בבקשה להניח על שולחנה את אמנת איסטנבול כחלק מהליך אישרורה על ידי ישראל. בסוף אוקטובר 2021 התניע סער מהלך להצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול - מהלך שהבשיל לאישור מועצת אירופה באחרונה. בעקבות פניית השר סער לשר החוץ יאיר לפיד - הזמינה מועצת אירופה את ישראל להצטרף לאמנה זו.

'אמנת איסטנבול' היא אמנה בין לאומית המתייחסת לתחום האלימות כלפי נשים. בחודש אוגוסט 2014 נכנסה האמנה לתוקף במדינות רבות באירופה.

בכנס חירום שהוביל אתמול (רביעי) ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) קראו חברי כנסת רבים לממשלת ישראל שלא לאמץ את עקרונות אמנת איסטנבול.

בין חברי הכנסת שחתמו על הקריאה נגד האמנה היו ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, ח"כ גדי יברקן וח"כ עמיחי שיקלי שהצהירו כי למרות שבעבר תמכו בהצטרפות ישראל לאמנה הם מושכים את תמיכתם וקוראים לממשלת ישראל להימנע מהצטרפות לאמנת איסטנבול.

בכנס השתתפו בנוסף אליהם חברי הכנסת אמיר אוחנה, שלמה קרעי, אורית סטרוק, מיכל וולדיגר, אופיר סופר, אלון טל, יעקב מרגי, משה אבוטבול, איתמר בן גביר ואבי מעוז.

מלבד חברי הכנסת, בכנס אנשי אקדמיה ונציגי ארגונים ובהן פרופ' טליה איינהורן חברה קבועה באקדמיה הבינלאומית למשפט השוואתי, פרופ' אבי בל מומחה למשפט בינלאומי, ד"ר רונית דרור מעמותת "לצדכם", הרב יעקב יקיר מארגון תורת המדינה, עו"ד דוד פטר מפורום קהלת, עו"ד יסכה בינה מהתנועה למשילות ודמוקרטיה, ד"ר יונה שרקי מהמרכז למדיניות הגירה ישראלית, שפי פז מ"עוטף תחנה מרכזית", עו"ד צפנת נורדמן מנכ"לית הפורום הליברלי, נעמה זרביב מארגון "שוברות שוויון" ועוד. הדוברים הציגו את ההשלכות הקשות של הצטרפותה הפוטנציאלית של ישראל לאמנה.

ח"כ גדי יברקן חלק עם באי הכנס סיפור אישי של מקרה אלימות נגד נשים במשפחתו. "אחותי ז"ל נרצחה על ידי בעלה ואני מאוד ער לסוגייה, זה נושא מקודש בעיני", אמר. "אמנת איסטנבול היא אסון ולא הפתרון שכן היא חותרת תחת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית".

ח"כ גלית דיסטל אטבריאן אמרה: "אני חלק גדול מהמאבק למען נשים ואני כאן למען נשים במיוחד אלו המוחלשות ואלו שחוות אלימות. אך אמנת איסטנבול אינה הפתרון, בפרט בגלל סעיפי החינוך שיאפשרו לעמותות זכויות אדם אנטי ציוניות ואנטישמיות להיכנס לבתי הספר ולפגוע בישראל מבפנים. לכן אני נאלצת בצער רב להסיר חתימתי מהאמנה הזו וקוראת לסיעור מוחות איך אנו פועלים למען נשים בישראל בדרכים אחרות".

ח"כ שלמה קרעי אמר: "שר המשפטים מבקש להמיט חרפה על מדינת ישראל. אמנה זו לא עומדת לבדה אלא באה אחרי חודשים ארוכים של ניסיונות לפגוע בזהותה של מדינת ישראל. אחרי שחה"כ רוטמן נלחם עם חוק האזרחות כרגע אנחנו ניצבים בפני סכנה של פתיחת שעריה של מדינת ישראל למיליוני מוסלמים."

ח"כ איתמר בן גביר אמר: "זכויות נשים נרמסות כל יום במדינת ישראל ואסור לנו להישאר אדישים". לדבריו, זכויות נשים בנגב, ברהט, שלא פעם ייצג אותן, נרמסות. "יש הרבה מאוד מה לעשות בענייני זכויות נשים והרבה מה לפעול, אבל וודאי שהאמנה הזו לא רק שלא תתרום לזכויות נשים, אלא תפגע בנשים במדינת ישראל ובעם ישראל".

ח"כ מיכל וולדיגר אמרה בכנס, "ההצטרפות שלנו לאמנת איסטנבול היא פגיעה אנושה בריבונות, בחינוך, במסורת היהודית ובציביון מדינת ישראל. הרצון העז של השמאל להצטרפות מדיפה ריח פופוליסטי וסותר את האג’נדות שלו עצמו - כגון: עדיפות ל"ניתוחים לשינוי מין ולהתאמה מגדרית" כהגדרת הורביץ - כשבאמנה נכתב באופן חד משמעי כי זו עבירה פלילית. מרוב ניסיון להיראות נאור השמאל נופל בפח של עצמו".

ח"כ אורית סטרוק אמרה כי לשר המשפטים ולממשלת ישראל אין מנדט או לגיטימציה לקדם מהלך בינלאומי בעל השלכות מרחיקות לכת על צביונה של ישראל. לדבריה "אחרי הבחירות נקים ממשלה רחבה שתדון בסוגיה זו בכל הוועדות הרלוונטיות בכנסת ונחליט. מדובר במחטף".

ח"כ שמחה רוטמן סיכם: "אני מודה לכלל חברי הכנסת, אנשי האקדמיה ונציגי הארגונים שהגיעו לכנס החשוב ושחתמו על הצהרה הקוראת לממשלת ישראל לא להצטרף לאמנת איסטנבול עד לדיון מקיף בנושא במליאת הכנסת. אני קורא לכל השרים בממשלה לבחון את הנושא לעומק ולא לקדם הצטרפות חפוזה לאמנה. שמחתי לשמוע ששורה של ארגונים הוזמנו לשיחה בנושא עם שר המשפטים. ההצטרפות לאמנת איסטנבול לא תצמצם את האלימות נגד נשים אבל תחריב את מדיניות ההגירה של ישראל ותנצל את הנושא החשוב של אלימות במשפחה כדי להכניס את מועצת אירופה וארגונים זרים לתוך מערכת החינוך ולתוך מערכת המשפט בישראל. אני קורא לשר המשפטים ולשר החוץ להימנע מאישור האמנה שתוביל לגינויים עונתיים של ישראל ולפגיעה במעמדה הבינלאומי של ישראל".