ניתוח
ניתוחצילום: איסטוק

שוויצריה הופכת לחלוטין את חוק תרומת האיברים. עד היום ניתן היה לקחת איברים להשתלה רק מאזרחים שהביעו הסכמה מפורשת לכך לפני מותם, או במקרים בהם הסיעו בני משפחתו מדרגה ראשונה של הנפטר את הסכמתם.

אלא שאזרחי שוויצריה אישרו במשאל עם שהתקיים ביום ראשון את הפיכתו של החוק כך שניתן יהיה לקחת איברים מכל אדם שהלך לעולמו, אלא אם הביע התנגדות מפורשת לכך לפני מותו. גם בני משפחתו של המת יוכלו להתנגד לכך לאחר מותו, במידה והם סבורים כי היה מתנגד לקצירת איבריו לתרומה אך לא הספיק להביע זאת מפורשות.

החוק החדש, שזכה לכינוי "הסכמה משוערת" קובע כי כל אדם מסכים כי איבריו ישמשו לתרומה, אלא אם הביע התנגדות מפורשת לכך לפני מותו.

60 אחוזים מאזרחי שוויצריה תמכו בחוק החדש, שיגביר בצורה משמעותית את תרומת האיברים במדינה בת 8.6 מיליון התושבים. על פי נתוני משרד הבריאות בשוויץ, בשנת 2021 המתינו 1400 אזרחים לתרומת איברים, כאשר 166 בני אדם הביעו הסכמה לתרומת איבריהם לאחר מותם. בסך הכל הושתלו בשנה החולפת 484 איברים שנתרמו על ידי אזרחים מקומיים שהביעו את הסכמתם המפורשת שאיבריהם ישמשו לתרומה.

ארגון Swisstransplant הפועל להגדלת תרומת האיברים במדינה, הודיע כי בשנה שעברה מתו 72 בני אדם שהמתינו לתרות איברים בשוויץ. "הציבור הראה שהוא מוכן לתת הזדמנות לאנשים שנמצאים ברשימת ההמתנה", אמר מנהל הארגון, פרנץ אימר. החוק החדש יוחל רק על בני 16 ומעלה, ולקיחת האיברים לתרומה תתאפשר רק לאחר ששני רופאים אישרו את המוות.