שינה. אילוסטרציה
שינה. אילוסטרציהצילום: iStock

משבר האקלים וההתחממות הגלובלית מקטינים את מספר שעות השינה של אזרחי העולם, וגוררים בעיות בריאותיות, כך עולה ממחקר חדש.

צוות חוקרים מאוניברסיטת קופנהגן בדנמרק בדק נתונים שהתקבלו מצמידים העוקבים אחר שעות השינה של 47 אלף בני אדם על פני 68 מדינות ברחבי העולם, שתיעדו בסך הכל 7 מיליון לילות.

הנתונים שהתקבלו הוכיחו כי ככל שטמפרטורת העולם היתה גבוהה יותר, כך פחת מספר שעות השינה של אזרחי העולם ובהתאמה גדל מספר הבעיות הבריאותיות. מי שסבלו בעיקר מקשיים בשינה היו נשים, שמעל 25 אחוזים יותר מאשר גברים דיווחו על איבוד שעות שינה. גם בקרב אנשים בני 65 ומעלה נרשמו פי שלושה דיווחים על פחות שעות שינה עקב החום הכבד.

"עבור רובנו שינה היא חלק מאוד מוכר משגרת היום שלנו. אנחנו מבלים כמעט שליש מחיינו בשינה. אבל מספר הולך וגדל של אנשים במדינות רבות ברחבי העולם לא ישנים מספיק. במחקר הזה אנו מספקים את ההוכחה הראשונה בקנה מידה עולמי לכך שטמפרטורות חמות מהממוצע שוחקות את שינת האדם. זה יכול להיות בעצם קצה הקרחון, כי סביר מאוד שההערכות שלנו עדיין שמרניות", אמר קלטון מינור, החוקר הראשי שהוביל את המחקר, שתוצאותיו התפרסמו בכתב העת One Earth.

על פי נתוני המחקר ככל שהטמפרטורה היתה גבוהה יותר, כך החלה השינה בשעה מאוחרת יותר. הגוף האנושי צריך להתקרר לפני ההירדמות, ומזג האוויר החם הקשה על התהליך.

החוקרים מקווים כי תוצאות המחקר החדש יעודדו ממשלות ברחבי העולם לפעול עוד יותר להפחתת ההתחממות הגלובלית. מחקרים קודמים הראו שעליית הטמפרטורות פוגעת בבריאות, גוררת התקפי לב, התאבדויות ומשברי בריאות הנפש, הפחתת כושר העבודה, וכן גורמת לתאונות ופציעות