תלמידים בכיתה
תלמידים בכיתהצילום: ISTOCK

החל משנת הלימודים הבאה ייכלל בתכנית הלימודים של מערכת החינוך כולה מקצוע 'חינוך מיני'. איך, אם בכלל, ייראה התחום בחינוך הדתי? על כך שוחחנו עם הרב יונה גודמן, מנהל חינוך ופדגוגיה במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא.

כבר בראשית דבריו מגדיר הרב גודמן את התחום כ'ערכי משפחה' ולא כפי שהדברים מוגדרים בדיווח התקשורתי. "אני מרשה לעצמי להניח שכל ציבור יאמר זאת בשפה שלו עם הדגשים והמסרים שלו והמסרים שלנו בתחומים מסוימים מאוד שונים לעומת הציבור הכללי, אבל עצם העיסוק בתחום 'ערכי המשפחה' הוא חלק מהעולם האידיאולוגי תורני שלנו".

ומאחר וההכנה לחיי משפחה כבר קיימת בכיתות הרלוונטיות בתיכונים של הציונות הדתית, האם לא ניתן להעריך שכוונות משרד החינוך הן אכיפת נושאים ספציפיים שעליהם להיכלל בתחום זה. על כך אומר הרב גודמן כי אכן "מה שמלמדים בשנים האחרונות זה בעיקר הכנה לחיי משפחה בכיתות י"א וי"ב. אם המשרד יתן תקציב ושעות ייעודיות נשמח. עם זאת נאמר בצורה ברורה שאצלנו מערכת קשרים אינטימית היא מרכיב בחיי משפחה בריאים – ובתקופה הזו חשוב להסביר שמערכת חיים בריאים של משפחה הכוונה היא משפחה יהודית קלאסית ולא כל מיני משפחות חדשות – ויש כאן הזדמנות נפלאה לדבר החל מגיל הגן על שבח הילודה כשאחיינית של הגננת ילדה, או על ערך החתונה כשדוד כלשהו התחתן. הערכים עצמם מאוד ברורים ואנחנו צועדים בדרך התורה ולא נבהלים מקולות אחרים".

"אני תקווה וביטחון, מעבר למהומה הפוליטית שכעת לא ברור מי יהיה שר החינוך בעוד חצי שנה וכו', שגם בתחום הזה יבינו שיש צורך בייחוד של החינוך המכונה חינוך ממלכתי דתי ואת הייחוד הזה אנחנו נטפח", אומר הרב גודמן ולשאלה אם אין חשש שתבוא תביעה ממוסדות החינוך הדתי לדבר על תחומים מסוימים ולהתיישר על פי אג'נדות מסוימות שאינן תואמות את ערכי חינוך זה, הוא משיב:

"אנחנו לא מפחדים. אני חושש שגידו שמכיוון שהם מתכוונים לתוכן סותר לתורה ולכן אתנגד. לא. אני בעד העניין, רק שאני עושה את זה עם תפיסת עולמי והדגשים שלי". לכך מוסיף הרב גודמן ומעיר כי "גם הדחיפה של משרד החינוך את הנושא בעקבות פרשיות אומללות של הטרדות וכו', גם זה מצריך זהירות בכל ציבור. החינוך לכתחילה צריך להיות צעידה למשפחתיות על כל ערכיה, גם היחס לסבא ולסבתא. אצלנו זה לא מתחיל ונגמר בחיים אינטימיים. זה רק ביטוי אחד לקשר זוגי בריא, אבל אנחנו רוצים לחנך לכל הקופה".

"אני שמח שהמשרד שם את זה על השולחן, וברור לי שנעשה את זה בהתאם לנאמנות לערכי התורה ואעשה את זה ביתר שאת תוך דגש על המסרים שלדעתנו מביאים לחים מאושרים מלאי תוכן ומשמעות", דברי הרב גודמן.

באשר למה שנראה כהנחיות מאוד פרטניות לגבי מה יילמד ובאיזו שכבת גיל, הנחיות שספק אם יותירו למערכת החינוך הדתית את העצמאות לקבוע כיצד ומה ללמד, אומר הרב גודמן: "בדיוק משום כך בחרנו לפני 74 שנים דרך מורכבת שאומרת שאנחנו חלק ממשרד החינוך ולא פורשים כמו ציבור אחר, אבל מטפחים ומשמרים את ייחודיות החינוך הממלכתי דתי. זו דוגמא קלאסית לצורך במנהל חינוך דתי ולמה צריך מועצת חמ"ד. כמו שיש בידול וייחוד בלימודי היסטוריה וספרות ולא רק בלימודי תורה, כך גם כאן בוודאי שלא נלמד את זה אלא אם יתאפשר הבידול, ואני יוצא מתוך נקודת הנחה שאנשים טובים יאפשרו לכל ציבור לצעוד בדרכו. אני לא מאיים אלא משבח, וברור לי שיאפשרו לנו לעשות זאת בצורה המתאימה לנו".

בהזדמנות זו מעיר הרב גודמן: "לצערי שרת החינוך הנוכחית פיזרה את מועצת החמ"ד, שזו זכותה, אבל היא לא מינתה חדשה כבר חודשים רבים. זה מצער, כי אין גוף משמעותי וגם ראשת החמ"ד יושבת על תקן של מינוי זמני. כאן תפקידנו להרים זעקה שדרושה הנהגה עם שיניים שרירים ויכולת לעצב דרך".