תינוק
תינוקצילום: PEXELS

לידה היא חוויה גדולה מהחיים. במשך תשעה חודשים את מגדלת בתוכך אדם, והינה עכשיו הגיעה השעה שבה הוא ייצא לעולם.

על אף שתשעה חודשים הם זמן בלתי מבוטל, ככל הנראה ההרפתקה הגדולה עוד לפנייך. כדי לעשות קצת סדר בבלגן, אספנו עבורך מידע שיוכל לסייע בניווט בחיים החדשים שלך ושל תינוקך.

עולמו של התינוק

צואה ירוקה

כן, קקי ירוק על אף שבמבט ראשון הגוון הירוק עלול להבהיל, זוהי תופעה שכיחה, טבעית ונורמלית. לעיתים היא נוצרת מעודפי ברזל שהתינוק מקבל דרך תוספי המזון, אך אם התינוק אינו סובל מכאבי בטן, ניתן להמשיך להאכיל אותו בתמ"ל. בכל מקרה, כדאי להתייעץ עם יועצת הנקה.

מרפס

זו אולי מילה משונה, אך היא מתארת תופעה שכיחה: לתינוקות רבים בחודשי החיים הראשונים שלהם נוצר פתח זעיר בגולגולת הנקרא מרפס. פתח זה נוצר כתוצאה מכך שעצמות הגולגולת טרם התחברו לחלוטין. כל תינוק נולד עם שני מרפסים, אחד בקדמת הגולגולת ואחד באחוריה- אך אל דאגה, עם הזמן הם ייסגרו.

עיניים נפוחות עם הפרשות קלות

כל מי שאחז בידיו תינוק רך שזה עתה נולד, יעיד שפעמים רבות עיניי התינוק מפרישות הפרשות בכמויות קטנות, וכי לעיתים קרובות העיניים נראות מעט נפוחות. זוהי תופעה מוכרת אצל תינוקות רבים ואינה מהווה סיבה לחשש. במקרים כאלו ניתן לנגב את עיניי התינוק בעדינות באמצעות צמר גפן או פד גזה רך שנטבלו במים פושרים. עם הקפדה יומיומית, ברוב המקרים, תופעות אלו ייעלמו כעבור מספר ימים. עם זאת, אם העין מוציאה הפרשה בכמות גדולה מהרגיל או במקרים של אדמומיות בעיניים, יש לפנות לייעוץ רפואי.

אשכים נפוחים

תופעה זו היא תוצאה טבעית ונפוצה הנגרמת בעקבות הצטברות נוזלים בתוך שק האשכים. גם במקרה זה אין צורך בטיפול מיוחד, ופשוט יש לתת לזמן לחלוף- הנפיחות תרד לבדה. לעומת זאת, אם מתחוללת החמרה במצב, אל תשתהו ופנו לייעוץ רפואי.

פריחה

בקרב רבים מהתינוקות מופיעה כמה ימים לאחר הלידה פריחה עדינה על העור, שנראית כמו אדמומיות ונפיחות באזורים מסוימים בגוף, לעיתים באיזור מוגדר ולעיתים בפיזור על גבי חלקי גוף שונים. כמו כן, פעמים רבות שכיח לראות בליטה צהבהבה במרכז כל איזור פריחה שכזה, אך בכל מקרה אין סיבה לדאוג כיוון שהיא חולפת כעבור שבוע שבועיים בממוצע ולא דורשת טיפול.

עולמה של אימא

התכווצויות רחמיות

בתקופה שלאחר הלידה ובעיקר בימים הראשונים, הרחם מתאמץ לחזור לגודלו המקורי. כעבור חודש מן הלידה, הרחם מתכווץ לכדי עשירית מגודלו, ומפחית את משקלו מ־1,000 גרם ל־100 גרם. ככל הנראה תחושי בהתכווצויות הרחם בעוצמה בעיקר במהלך היומיים הראשונים לאחר הלידה, משום שזהו השלב העיקרי שבו מתרחשת ההתכווצות.

כאבי בטן

כאב מתמשך באיזור הבטן הוא תופעה שכיחה גם כן. לעיתים, כאב זה עלול להידמות להתכווצויות דמויות צירים, וכמו כן, הוא עלול להתגבר במהלך ההנקה. במקרים כאלו, אין צורך לסבול וייתכן ותמצאי הקלה בנטילת משככי כאבים. כך או כך, הכאבים אמורים לחלוף באופן טבעי לאחר שבוע עד עשרה ימים.

דימום

עם התכווצות הרחם לאחר הלידה, מתנקה הרחם משרידי חומרים שנוצרו בו במהלך ההיריון, ואלו מופרשים החוצה באמצעות הנרתיק. הימים הראשונים לאחר הלידה יתאפיינו בהפרשות אדומות, כיוון שהן מכילות מינון מסוים של דם בתוכן. עם הזמן, ההפרשות יקבלו גוון ורדרד וכעבור עשרה ימים הן יהפכו ללבנות-צהבהבות.

כדי שתוכלי לטפל בעצמך בצורה הטובה ביותר ולהתמודד עם התופעות האלו (ועוד רבות אחרות), כדאי שתדעי שאת זכאית לקבל מענק לידה. אם את תושבת ישראל וילדת, המענק ישולם לך ומטרתו להקל על ההוצאות הראשוניות הכרוכות בגידול תינוק רך לאחר הלידה. המענק יועבר לך באופן אוטומטי עד כחודש מתאריך הלידה היישר לחשבון הבנק שנמסר בבית החולים.