אורית סטרוק
אורית סטרוק ערוץ 7

בוועדת הכלכלה יתקיים מחר (שני) דיון מיוחד בדו"ח מדאיג מאוד שהוזמן על ידי חברת הכנסת אורית סטרוק לבחינת סכנות הכבישים ביהודה ושומרון. בראיון לערוץ 7 מספרת חברת הכנסת סטרוק על עיקרי הדו"ח.

יצוין כי בדיון אמורים להשתתף שרת התחבורה, מירב מיכאלי, והשר לביטחון פנים, עומר בר לב. סטרוק מוסיפה ואומרת כי "אם הייתי מכירה את הדו"ח כשזימנו את הדיון, היה צריך להיות מוזמן גם שר הביטחון כי המחדלים של המינהל האזרחי איומים".

"כמי שחיה ביהודה ושומרון ועוסקת בנושא הזה הכרתי את הבעיות, אבל לא הבנתי את עומק המחדלים ועמת הזלזול בחיי אדם", דברי סטרוק הפותחת במעט פירוט מתוך הדו"ח: "הבעיה שידועה לכולם ודוברה בועדת הכלכלה בחודש שבט, היא שהמשטרה לא סופרת נפגעים פלשתינים בתאונות שבינם לבין עצמם. כתוצאה מכך שהנתונים לא נספרים ולא עוברים ללמ"ס, נוצר אומדן חסר שמשפיע על הגדרת כבישים אדומים. מדובר בהגדרה שקיימת בחוק ומחייבת הקצאת יתר כוחות לאכיפה. כך גם לא מצטברים נתונים על מוקדי סיכון, מה שאמור לחייב את משרד התחבורה להקצות משאבים נדרשים. זו הזנחה שקיימת בגלל אומדן החסר".

עוד מספרת סטרוק כי כבר בדיון הקודם, "המשטרה נדרשה לתקן ולהתחיל לתקן ולמנות את כל הנפגעים. הבטיחו לי במכתב אישי שמתחילת יוני יזינו נתונים מלאים, מה שלא קרה עד עכשיו. בדיון מחר הם יצטרכו להסביר למה לא התחילו ביום ה-2 ביוני כפי שהבטיחו".

מוסיפה חברת הכנסת סטרוק ומציינת עוד כמה מהנתונים שהתבררו בדו"ח שהוכן לבקשתה על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת: "מחדלים נוספים לא יאומנו. לדוגמא, אין במחוז ש"י שוטרים מוגדרים שעניינם הוא תנועה ובטיחות בדרכים כמו שבכל המדינה יש משטרת תנועה שאחראית לאכיפה בכבישים הבינעירוניים".

"מי כן אמור לאכוף את חוקי התנועה? יחידה פנימית של מחוז ש"י, שהיא חסרה בכוח אדם ומדובר בכוח שעוסק בעוד נושאים כמו הפרות סדר, פינוי מאחזים, ליווי אח"מים מהרש"פ ועוד. רק בשנה האחרונה ליוו את יו"ר הרש"פ למעלה ממאה פעמים".

עוד מספרת סטרוק על הנתונים אודות מעט הקנסות שמחולקים ומסתבר ש"המשטרה אומרת שאין לה כתובות של הנהגים הפלשתינים". זאת על אף ש"למערכת הביטחון יש את הכתובות, והראיה לכך היא שכשצריך להניח ידינו על מחבלים יודעים להגיע אליהם".

מאחר והמשטרה טוענת שאין לה כתובות לשלוח אליהם דו"חות הרי שביהודה ושומרון מחולקים רק דו"חות ידניים, מה שמייתר את המצלמות ואין בהן צורך. על מנת למנוע אכיפת יתר על מתיישבים יהודים, גם הם אינם מקבלים אלא רק דו"חות ידניים, אבל השוויון מסתיים ברגע התשלום. בעוד המתיישבים משלמים הפלשתינים לא עושים זאת ו"רק רבע מכלל הדו"חות שמגיעים לנהגים פלשתינים משולמים.

"יש למינהל האזרחי כלי שמחייב אותו לוודא שהדו"חות משולמים. יש החלטת ממשלה שממנה נגזר נוהל שאומר למנהל האזרחי שלא מכניסים לשטחי ישראל מהרש"פ שום אדם שחייב קנסות. זה כלי מצוין כי רובם רוצים לעבור לישראל, אבל הנוהל הזה לא ממומש. כך הסכומים שהצטברו מקנסות שפלשתינים לא שולמו הם מעל מאתיים מליון שקלים. המשמעות היא שאין הרתעה".

בדו"ח פרק מיוחד למצב כלי הרכב שבידי נהגים פלשתינים. מסתבר שגם אם רכב פלשתיני נעצר על ידי ניידת והתברר כלא תקין, אין מי שיאכוף את החובה לתקן את הדרוש תיקון, כך גם אין מעקב אחרי הטיפול הנדרש וכלי הרכב הבלתי תקינים ממשיכים לסכן את הנוסעים בכבישי יו"ש. היקף כלי הרכב הלא תקינים של פלשתינים נאמד בכשלושה אחוזים מכלל כלי הרכב שלהם, בעוד במגזר היהודי מדובר בהיקף של 0.3 אחוז.

המשמעות המיידית לכל אלה היא עליה דרמטית במספר תאונות הדרכים. הדו"ח מגלה כי הנתונים קשים בהרבה מהממוצע הארצי: בתאונות בהן מעורבים ישראלים בלבד נרשמו 5% תאונות קטלניות, בתאונות של פלסטינים 14%, ובתאונות בהן מעורבות שתי האוכלוסיות 9%, כל זה בזמן שהממוצע הארצי של תאונות קטלניות עומד על 3% בלבד.

סטרוק סבורה שעל אף פירוק הממשלה ופיזור הכנסת יש מקום והכרח לעסוק בסוגיה. "יש כאן צפצוף ארוך על חיי אדם. חוקים שחלים בכל הארץ מושלכים ביהודה ושומרון לפח כאילו לא מדובר בבני אדם. יו"ר הועדה, חבר הכנסת מיכאל ביטון, איתי בעניין, הוא הזדעזע מהנתונים. יש מקום להנכיח מול המשטרה ומול משרד התחבורה ומשרד הביטחון את הנתונים האלה ולדרוש לפחות יחס שוויוני לגבי חיי אדם".