עידית סילמן
עידית סילמןצילום: אורי שמש

חברת הכנסת עידית סילמן עשויה להרים את היד בפעם הראשונה נגד ממשלת בנט, כשתצביע הערב (שני) נגד הארכת תקנות יו"ש שמחילות את הדין הפלילי בשטחים שנכבשו על ידי ישראל ב-67'.

מפלגת ימינה שיגרה איומים לעבר סילמן והזהירה אותה כי אם תפגע בשרידותה של הקואליציה על ידי הצבעתה נגד על חוק יו"ש - היא תופרש מהסיעה כבר בימים הקרובים.

אם סילמן תימנע בהצבעה היא תאפשר למעשה את המשך פעילותה של ממשלת בנט כי אנשי רע"מ והשמאל הקיצוני ירתמו להעברת החוק מהחשש להפלת הממשלה.

יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני תקף ברשת ב' את התנגדות האופוזיציה לחוק יו"ש ואמר כי ''האופוזיציה פוגעת בתושבי יהודה ושומרון כדי לקדש את המנהיגות של נתניהו. לא זאת בלבד - הם מפעילים לחץ על ראשי ההתיישבות ואומרים תמעלו באמון הציבורי, תתנגדו לחוק. שפלות מוסרית של הליכוד. אל תעשו בנו שימוש''.

אלחייני טען שהממשלה מתפקדת לא רע, כלשונו, בכל הנוגע להתיישבות הישראלית ביו"ש. ''אנחנו בוחנים את הממשלה הזאת בכלים עובדתיים - בעיניים של יהודה ושומרון, בעת הזו היא מתפקדת לא רע. מי שמפריע להקים ממשלה ימנית זה בנימין נתניהו שמקדם את האינטרס האישי שלו על פני זה של מדינת ישראל - אם היה זז הייתה לנו ממשלה עם 70 ח"כים''.

גם ח"כ ג'ידא רינאוי־זועבי (מרצ) לא תתמוך בארכת תקנות יו"ש, ואמרה לחדשות 12: ''לא אצביע בעד חידוש התקנות שמנציחות את הכיבוש. המשך הקואליציה חשוב לי, אך אינני יכולה להצביע בעד חוק כזה''.

בקואליציה שוקלים גם להביא היום להצבעה את מינוי כהנא לשר אחרי תקנות יו"ש כדי לבחון את התנהלותה של סילמן. בשלב ראשון מאיימים בכירי ימינה על סילמן לקחת ממנה את ראשות וועדת הבריאות ולאחר מכן להכריז עליה כפורשת - מה שיבלום אותה מהצטרפות עתידית לליכוד או למפלגת הציונות הדתית או לכל מפלגה רשומה.

בשבוע שעבר הודיע שר המשפטים גדעון סער כי העברת התקנות היא מבחינתו מבחן לקואליציה משום שלדבריו ממשלה שאינה יודעת להעביר חוקים בכנסת היא אינה ממשלה מתפקדת. סער אינו מתכוון להתפשר על ההצבעה על התקנות בקריאה ראשונה ומצפה שהן יעברו כבר היום.

שר האוצר אביגדור ליברמן תקף הבוקר את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, וכתב בחשבון הפייסבוק שלו: "נתניהו וחבריו הם אנשים בלי מצפון ובלי קווים אדומים. האסטרטגיה שלהם כפי שנחשפה לא מזמן היא שלטון בכל מחיר -נשים מוכות, מקרי אונס, נכים, וחיילים - זה פשוט לא מעניין. וכפי שכולנו רואים היום גם מפעל ההתיישבות והמתיישבים פשוט לא מעניינים אותם - למען השלטון מותר הכל, גם להפקיר את המתיישבים".

"אבל מי שמכיר את העובדות, לא מופתע אלא יודע שההתיישבות והמתיישבים מעולם לא עניינו את נתניהו", הוסיף ליברמן, "בינואר 1997 נתניהו מעביר את חברון לשליטתו של ערפאת, באוקטובר 1998 הוא מעביר שטחים מיהודה ושומרון לפלסטינים במסגרת הסכם ואי פלנטיישן, בפברואר 2005 נתניהו מצביע בעד ההתנתקות, ובנובמבר 2009 הוא מעביר בקבינט החלטה על הקפאת הבנייה בהתיישבות. גם בקדנציה האחרונה שלו, נתניהו לא שכח להפקיר את המתיישבים ולמרות כל ההבטחות להחיל ריבונות ישראלית על בקעת הירדן זה פשוט נעלם מסדר היום".

עוד כתב ליברמן: "יתרה מזאת, אנחנו בישראל ביתנו, התייצבנו מיד ואמרנו בצורה ברורה וחד משמעית שלמרות שאנחנו באופוזיציה נצביע בעד החלת הריבונות ודרשנו מנתניהו להביא את זה להחלטת הכנסת, אך באופן לא מפתיע בכלל, כמובן שגם הפעם האיש ברח ולא העלה את הנושא להצבעה. אני קורא לראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון להגיע היום לכנסת ולדרוש מנתניהו וחבריו ומסמטוריץ ואנשיו להצביע בעד התקנות ביו"ש. בנוסף אני מזמין אתכם לשבת במליאת הכנסת בזמן ההצבעה ולהסתכל לכל אנשי הליכוד והציונות הדתית בעיניים ולראות איך הם מצביעים".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין, הודיעה במהלך השבת כי תתמוך בחוק תקנות יו"ש מחשש שהימין יחזור לשלטון. "אני שואלת האם יש לנו אלטרנטיבה ומהי האלטרנטיבה? אם הייתי יודעת שאני אפיל את הממשלה ותקום ממשלת מרכז שמאל, הייתי עושה את זה עכשיו", אמרה רוזין. "אם התקנות יפלו ותתפרק הממשלה, גם נאכל את הדגים הסרוחים וגם נגורש מהעיר, כי תוך שבוע הימין יעביר את התקנות".

רוזין אמרה: "לימין בקואליציה יש אופציות, הם יכולים להקים מחר בבוקר ממשלה אחרת. בין אם יוותרו על ההכרזה שלהם לא לשבת תחת נתניהו, ובין אם יעשו תרגיל ויתנו למישהו אחר להיות ראש ממשלה וחודש אחרי זה יפזרו את הכנסת וילכו לבחירות. לנו אין שליטה על האירוע הזה".