ד"ר רוני קמפינסקי
ד"ר רוני קמפינסקיצילום: מכללת אפרתה

אט אט מתפרסמות עוד ועוד החלטות והדלפות כי הרמטכ"ל יאפשר לנשים לשרת ביחידות עילית, האחרונה שבהם ליחידת החילוץ 669 .

מדובר בחלק ממגמות פרוגרסיביות שעוברות על צה"ל בדור האחרון. במאבק שניטש על דמותו של צה"ל עומדים שני כוחות מנוגדים באופיים ובמטרתם: מצד אחד ארגונים פמיניסטים שמבקשים לחתור לשילוב נשים בכל יחידות הצבא, כולל יחידות השדה הקרביות ביותר. ומצד שני ארגונים שמרניים ודתיים שמבקשים לשמר את ההפרדה המגדרית שהייתה קיימת עד כה בצה"ל משתי סיבות מרכזיות: סיבה מבצעית - שאלת הכשירות המבצעית של נשים, וסיבה דתית - זהותו של צה"ל כצבא יהודי, בבחינת "והיה מחניך קדוש".

בניגוד לרמטכ"ל הקודם גדי אייזנקוט שנקט בגישה ליברלית ופתח יחידות קרביות רבות לנשים, נדמה היה בתחילה כי הרמטכ"ל הנוכחי אביב כוכבי שמרן יותר ביחס למגמות הפרוגרסיביות. ואולם רוחו הליברלית של בג"צ מובילה ככל הנראה גם את הרמטכ"ל הנוכחי לכיוון ממנו חושש האגף השמרני. אם המגמה הזו תימשך, ונשים ישולבו בעוד ועוד יחידות שדה, יהיה קשה לחיילים דתיים, לשרת ביחידות אלה מסיבות הלכתיות מובנות, הדבר יוביל להפרדה הולכת וגדלה בין דתיים לחילוניים בצבא, וחזון "צבא העם" ילך ויתפורר.

גישת השיתוף והאחדות בצה"ל, שהובלה על ידי דוד בן גוריון והרב שלמה גורן, ביקשה לתת פתרון לכלל האוכלוסייה מתוך רצון ליצור מסגרת של שירות צבאי ממלכתי, תוך ויתור הדדי למען מטרה חשובה זו. הדבר נעשה באמצעות חקיקה ועיצוב פקודות מטכ"ל בתחומי הדת, תוך מגמה לעצב את דמותה של החברה והמדינה. על פי גישה זו, הדתיים והחילוניים יוצאים נשכרים מעצם השיתוף שנוצר מהפשרות ההדדיות הללו. הרב גורן היטיב להסביר את החשיבות בצבא יהודי מאוחד:

"במשך אלפי שנים חיינו בגטו, דחקו את היהודים לגטו בעל כורחם, ושם הם היו כלואים. הכריחו אותם לנהל אורח חיים יהודי פנימי ולא נתנו להם לצאת החוצה. לא ייתכן שאחרי אלפיים שנות גלות – אחרי שזכינו לחירות בארצנו, לשחרר את ארץ ישראל ולהקים לנו מדינה עצמאית – שנשיב את החיילים הדתיים לתוך גטו בצבא שלנו. צבא ההגנה לישראל חייב להיות צבא שיכול לפתור את כל הבעיות הדתיות של החיילים מבלי להכניס אותם לתוך גטו דתי... אנחנו רשאים לדרוש שכל הצבא יפגין את היותו צבא יהודי" (הרב שלמה גורן, בעוז ובתעצומות - אוטוביוגרפיה, עמ' 176).

בני ישיבות רבים מביטים בדאגה רבה על המציאות המשתנה לנגד עיניהם בצה"ל, ומעדיפים לשרת ביחידות דתיות נפרדות המותאמות לאורח חייהם. אם צה"ל ימשיך לפתוח יחידות שדה נוספות לנשים, אנו עלולים לחזור אחורה לימים שבהם היו יחידות נפרדות לדתיים ולחילוניים ולמציאות של שני צבאות במדינה יהודית, מציאות שאינה רצויה ואינה נכונה. צה"ל צריך לשמור על אחדות השורות ולא פחות מכך, לשמור על צביונו היהודי המתנהל על פי ההלכה היהודית.

הנימוקים המבצעיים השוללים את שילוב הנשים ביחידות שדה הם בוודאי נימוקים נכונים וצודקים, וחשוב שקצינים רבים שאינם שומרי תורה ומצוות שותפים למאבק ואולם המחנה הדתי צריך להמשיך ולהיצמד לשיקול ההלכתי והמוסרי ולהתמקד בו בדרך להשגת המטרה המיוחלת.

כדי לממש זאת, חובה לחזק את מעמדה של הרבנות הצבאית על מנת שזו תוכל לומר את עמדת ההלכה ללא מורא ועל מנת להבהיר לרמטכ"ל ובאמצעותו אף לבג"צ כי עמידה על זכויות הלוחמות היא רמיסת זכויות הלוחמים הדתיים וההלכה היהודית.

ד"ר רוני קמפינסקי הוא דיקן אקדמי וראש החוג לאזרחות במכללת אפרתה