עו''ד מוריס הירש
עו''ד מוריס הירשצילום: ערוץ 7

תנועת 'הביטחוניסטים' פנתה במכתב לשר הביטחון, בני גנץ, בדבר ההיבטים וההשלכות בדבר נפילת חוק תקנות יו"ש העלולים לפגוע במציאות הביטחונית בין ההתיישבות, האוכלוסייה הפלסטינית והאסירים הביטחוניים ביהודה ושומרון.

בתנועה מציינים בין היתר כי הנושא הביטחוני המרכזי שמוסדר בתקנות הוא בתחום יחסי הגומלין באכיפת חוק בין ישראל לבין יו"ש, בדגש על פעילות האכיפה נגד טרור ומחבלים.

עוד מדגישים כי החוק מאפשר את ההחזקה בישראל של נאשמים שעומדים לדין בפני בתי המשפט הצבאיים ביו"ש ונתונים במעצר עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינים ואלה שכבר הורשעו והוטלו עליהם עונשי מאסר, ובכלל זה מחבלים רוצחים. "מכוח הוראות אלה, מוחזקים בבתי הסוהר של שב"ס, בישראל, בכל רגע נתון, לפחות בין 3,000 ל-3,500 מחבלים. בעוד שניתן למצוא פתרון אפשרי להמשך קיומם של הליכי החקירה במתקנים הקיימים של רשויות האכיפה ביו"ש, קשה למצוא מקום ביו"ש, להמשך החזקתם של אלפי מחבלים אסירים".

ראש התביעה הצבאית ביו"ש לשעבר, סא"ל במיל' מוריס הירש ציין כי "בכל רגע נתון נמצאים בבתי הסוהר של שב"ס 3,000 ל-3,500 מחבלים. בעוד שניתן, אפילו בטווח הקצר למצוא פתרון אפשרי להמשך החזקתם של אלפי אסירים מחבלים. כיום ישנו כלא בית כלא יחיד ביו"ש, כלא עופר, שאינו מתאים להחזקת המחבלים הבכירים שלא יהיה ניתן לשכן שם ולהחזיק בעוד אלפי עצורים נוספים".

מפקד הגייס המטכ"לי לשעבר, האלוף במיל' גרשון הכהן הוסיף, "בכל דורות מתיישבי ארץ ישראל גם עבור אלו שהיו מוכנים לסגת ממרחבי יהודה ושומרון הנתונים בשליטת ישראל, היה קיים רוב ישראלי מובהק שאינו מסכים עם גישת הנסיגה ללא תמורה וערבויות ביטחוניות. על כן, קיימת בשל כך הסכמה רווחת בציבור הישראלי שלפחות לבינתיים, המשך החזקת המרחב הוא אינטרס ביטחוני מהמעלה העליונה. כאן הדרישה לחידוש החוק מבטאת צורך הלאומי מוסכם של כלל הגורמים הציוניים בממשלת ישראל לדאגה לצרכי הביטחון של ההתיישבות".