ראש ישיבת רמת גן הרב יהושע שפירא טוען כי מאחורי הקלעים מתנהל מאבק בתוך הציונות הדתית נגד הלכות נידה.
"יש היום קמפיין לעקירת שבעה נקיים בתוך האליפסה של הציונות הדתית", תקף הרב שפירא בכנס השקה לספר 'המקף והאליפסה' שחיבר הרב פרופ' יהודה ברנדס, נשיא מכללת הרצוג.
הרב שפירא אמר את הדברים בהקשר של אחוזי הנשירה מהדת, שקיימים בתוך הציבור הדתי-לאומי. לדבריו, הזלזול ביסודות הלכתיים הוא בבואה לנשירה של צעירים וצעירות מחיי הדת והאמונה. "אני מריח תכנון ותזמון, אבל לא יודע להגיד. בעיניי זו עקירת התורה. נכון, תורה שבעל פה, אבל הפוסקים אומרים שעקירת תורה שבעל פה היא עקירת הכל. הקמפיין הזה זוכה לבמות רבות, ומכה גלים למעשה בבתים שלצערנו גם הם מתרבים".
בפאנל שבו השתתפו גם ראש ישיבת הר עציון, הרב יעקב מדן, ומנהל תיכון הימלפרב לשעבר, הרב ירמי סטביסקי, לא נקב הרב שפירא בשמות האנשים או הארגונים שעומדים לדעתו מאחורי התופעה. לאחרונה התפרסמו באתר 'כיפה' מאמרים וראיונות שבהם נטען כי יש לבטל את שבעת הימים הנקיים ונכתב שמדובר בחומרה מרחיקת לכת. בתגובה, פורסמו מאמרים בעלי עמדה מנוגדת מצד רבניות ויועצות הלכה של מכון פוע"ה.
לטענת הרב שפירא, אחוזי הנשירה בציונות הדתית גדולים לעין שיעור מאלו שבמגזר החרדי, והסיבה לכך היא היעדר גבולות בהלכה. "אני חושב שהעולם החרדי יודע לשים גבולות שאנחנו לא יודעים. יש בינינו מחלוקות חריפות מאוד, אבל יש לנו הרבה מה ללמוד מהעולם החרדי. מה אנחנו מכילים? אני לא זוכר שהרב קוק דיבר כל כך על המילה 'הכלה'. זה תרגום מאוחר למה שעשה, ואני לא בטוח שזה מה שהוא התכוון".
מנגד, הוא הדגיש את המחלוקת שקיימת עם בית המדרש החרדי: "החרדים לא מספיק מכירים במעשה השם הגדול והנורא. אני לא יכול להתחבר לזה, אני רואה את זה בעיניים. אולי לא הייתי רואה את זה לבד, אבל אחרי שרבותיי וכל כתבי הרב קוק הראו לי את זה - זה כמו שאם מישהו יגיד לי ביום שעכשיו לילה, מה אעשה? גם אם ינשרו הילדים שלו פחות, זה עדיין יום".
הרב שפירא אף הציג נתונים מדאיגים, ולפיהם רוב בני הנוער במגזר המכונה ליברלי עוזבים את הדת. "כמה אחוזי נשירה יש בכל אחד מהציבורים, לפי מה שיש בידנו? בחסידי 2%, בליטאי 3%, בספרדי 8.5%, בחרד"לי 21%, במרכז הציונות הדתית 31% ובציונות הדתית הליברלית 51%.
"אני חושב שקורה לנו דבר, ואנחנו צריכים לשקול מה גבולות ההכלה במקרים כמו הקמפיין לביטול שבעה נקיים. אני שואל: האם יש קשר בין המספרים להתרחשות הזו? האם כשאנחנו רוצים שהכל יהיה אלוקי, זה אומר שכל דבר הולך על פי התורה, והאם היכולת להציב גבולות היא לא חשובה - כדי שאת הלפיד הבוער ממעמד הר סיני של 'בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם' נוכל להעביר לדור הבא, והוא ירצה לקחת את זה ביד ולהמשיך את זה לדור שאחריו?".