צביה מרגליות, מנחת הערב
צביה מרגליות, מנחת הערבבאדיבות המצולמת

"ממלכתיים ובוכים" הוא שם אירוע הספוקן וורד (שירה מדוברת) שמרכז מורשת גוש קטיף וצפון השומרון מעלה לקראת תשעה באב בגולה בפתח תקווה.

האמת, הסתקרנו. תפסנו את צביה מרגליות, אמנית הספוקן וורד של המגזר והמנהלת האמנותית של הפרוייקט- לשיחה קצרה על קידום שיח חברתי דרך אומנות.

פעם שלישית שמרכז קטיף מארגן ערב ספוקן וורד לקראת תשעה באב, בניהולך האמנותי. מה עומד מאחורי הקונספט?

ספוקן וורד הוא הז'אנר המושלם כדי להציף שיח חברתי שבא מלמטה. הוא בנוי על יכולת אומנותית מסויימת, אבל לא פחות מכך יש בו מימד של עדות. בגלל שזאת סוגה בימתית קלילה יחסית, שלא מצריכה התמסרות טוטאלית מצד היוצר, אפשר באמצעותה לראות על הבמה את נפשם של אנשים שהם לאו דווקא אמנים במקצועם. וזה נותן פסיפס אנושי רחב יותר מכרגיל. ובהקשר שלנו, פסיפס ישראלי.

צפו בקטע משנה שעברה

להרשמה לסדנת הזום (עד א תמוז 30.6) , ולהגשת טקסטים לחצו כאן

בואי נדבר על ההקשר שלנו. "ממלכתיים ובוכים". למה דווקא הנושא הזה?

בכל שנה מרכז קטיף מנסה למצוא נושא שנובע מהסיפור של העקירה, ולא פחות חשוב מכך שהוא אקטואלי ורלוונטי לכאן ולעכשיו. לפני שנתיים הנושא היה "אידיאליסטים לשעבר". עלו אנשים שהיו אידיאולוגיים גדולים בימי העקירה, והיום הם בריבאונד חזק של התכנסות. זה שם אצבע מאוד חזק על תופעה לא מדוברת.
לפני שנה זה היה מיד אחרי הפרעות הקשות בכל הארץ, ורבות מהיצירות עסקו בהדהוד בין מה שקרה אז - למצב החברתי והביטחוני היום. השנה אנחנו מרגישים ביתר שאת את נושא הממלכתיות עולה וצף שוב. שוב בחירות. אג'נדות פרוגרסיביות מתמסדות ומקבלות תמיכה ממשלתית. חוסר האמון כלפי מוסדות המדינה גובר גם בקרב ציבורים שלא "חתכו" אז. ומצד שני, רצון קיומי להישאר מזוהים עם המדינה. האם בכל מחיר? זאת השאלה.

ואת מאמינה שאנשים מן השורה יצליחו לייצר קטעי אומנות חזקים?

כבר אמרתי שבספוקן יש גם מימד חזק של עדות. אבל חוץ מזה אני נותנת גם ליווי אומנותי. יש סדנת כתיבה בזום להתנעת היצירה, ואחר כך עוד מפגש יותר אינטנסיבי לפיתוח היצירות שנבחרו.

איזה אנשים היית רוצה שיבואו להופיע?

קודם כל אנשים שבאו לדבר את ליבם. שמרגישים קרע בזהות ברמה הכי אישית. לא אנשים שבאו להתפלסף או לנסח אג'נדה פוליטית מופשטת.

שנית, אנחנו מחפשים "אנשי שטח". כלומר, שחווים קונפליקטים קונקרטיים ולא רק, למשל, קונפליקט מופשט מול הדגל. אלה יכולים להיות חיילים לשעבר, מורים, עובדי מדינה, מתיישבים. כל מה שבא מלמטה. למשל התעניינה בפרוייקט רופאת נשים שיש לה קושי לייצג את המדיניות הרשמית לגבי יילודה. זה קונפליקט שטח מצויין. מצד שני זה גם יכול להיות משהו רגיל לגמרי, שכולנו חווים. .

אידיאליסטים לשעבר. קטע הספוקן וורד של רויטל קרצ'בסקי מלפני שנתיים

קול קורא
קול קוראצילום: מרכז קטיף

ומה עם חיילים שסירבו פקודה אז, לפני 17 שנה?

אותם הכי הייתי רוצה לשמוע! בעצם, כמעט. הכי הייתי רוצה שיבואו חיילים שלא סירבו פקודה. מעניין אותי לשמוע איך הם חיים עם זה היום. אבל בדרך כלל הם לא אוהבים לדבר.

הם עלולים להגיד דברים שלא בהכרח יעשו לכם נחת.

לא באנו לרוות נחת. המופע מתרחש בתשעת הימים. באנו לראות את המציאות כמו שהיא, לא להתווכח על פתרונות. בתור אמנית ספוקן וורד אני מאמינה שעצם הדיבור על משהו כבר מרפא אותו במידה רבה. מרכז קטיף לגמרי איתי בעניין הזה.

מפגש התנעה: סדנת כתיבה בזום עם צביה מרגליות, יום א', יום ד' תמוז, 3.7, בשעה 20:30. לכלל המתעניינים, בהרשמה מראש.

להרשמה לסדנת הזום (עד א תמוז 30.6) , ולהגשת טקסטים לחצו כאן