בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: חיים טוויטו

בצלאל סמוטריץ'

חבר כנסת ויו"ר מפלגת הציונות הדתית

בצלאל סמוטריץ' לא היה יכול לצפות לתוצאה טובה יותר בבחירות 2021. לראשונה הוא ניגש למעמד הבחירות כראש הרשימה המרכזית של הציבור הדתי־לאומי, ולפי מבחן התוצאה עמד בו בהצלחה רבה: רשימת הציונות הדתית בראשותו, ביחד עם עוצמה יהודית בראשות חבר הכנסת איתמר בן גביר ומפלגת נעם של אבי מעוז, השיגה שישה מנדטים. משא ומתן מוצלח שניהל לפני הבחירות הניב למפלגתו חבר כנסת נוסף ששוריין ברשימת הליכוד. שבעה חברי כנסת - זה גם מה שהשיגה רשימת ימינה בראשות בנט ושקד, שסמוטריץ' דחה את הצעתם לרוץ ביחד ולקבל 3-2 מקומות בלבד בעשירייה הראשונה.

בגיל 41, שש שנים לאחר שהצעיר המבטיח נכנס לכנסת כאחרון הח"כים מטעם רשימת טב של הבית היהודי בראשות בנט ושקד והאיחוד הלאומי בראשות אורי אריאל, הפך בצלאל סמוטריץ' לבעל הבית בפוליטיקה המגזרית הדתית־לאומית. הוא הגיע להישג הזה בעיקר בזכות סט נדיר של כישורים: הוגה, אידיאולוג וגם איש ביצוע, דובר רהוט ולא מתנצל בשדה המערכה התקשורתי, קמפיינר בחירות מיומן, נתמך בצוות מוכשר ונאמן ויודע גם לנהל בהצלחה מהלכים פוליטיים של חדרים קטנים. סמוטריץ' הגיע למעמד הזה גם בזכות מזלו הטוב שהסיר מדרכו את בנט ושקד שנטשו את הבייס, ואת מפלגת הבית היהודי שקברניטיה הובילו אותה להרס עצמי בסדרה של החלטות כושלות.

ועדיין נראה שלא היו ימים טובים לבצלאל סמוטריץ' כמו התקופה הקצרה שבה כיהן בתפקיד ביצועי כשר התחבורה וזכה לשבחים מקיר לקיר על יוזמותיו, מסירותו ותפקודו המקצועי. איתרע מזלו להגיע למעמד הזה בתקופה של חוסר יציבות פוליטית, שגדע את כהונתו המוצלחת לאחר כשנה בלבד.

לקראת סבב הבחירות הרביעי הוכיח סמוטריץ' את דבקותו במחנה הלאומי כאשר פירק את השותפות עם בנט לאחר שהלה חשף בפניו, לדבריו, את תוכניתו לכבוש את ראשות הממשלה בקואליציה עם השמאל. לאחר הבחירות הוא גילה יכולת עמידה ודבקות אידיאולוגית עיקשת גם מול הליכוד, כאשר בצעד שנוי במחלוקת שהיום זוכה להרבה יותר הסכמה מנע הקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו שתסתמך על תמיכת רע"ם של מנסור עבאס. בכך גזר למעשה ישיבה באופוזיציה על עצמו ועל גוש הימין כולו.

סמוטריץ', בן 42, תושב היישוב קדומים, נשוי ואב לשבעה. בראשית ימי פעילותו הציבורית נעצר בידי השב"כ בשל מעורבותו במאבק נגד הרס גוש קטיף. משפטן בהשכלתו שהוסמך לעורך דין, ממייסדי תנועת 'רגבים' לשמירת אדמות הלאום וממייסדי איגוד הישיבות הגבוהות הציוניות. עלייתו המטאורית בשדה הפוליטי לוותה בהערכה ובהתפעלות, אבל גם בלא מעט צרות עין וחוסר פרגון. כבוגר ישיבה גבוהה שירת בצה"ל שירות מקוצר בגיל מבוגר – פרט ביוגרפי שיריביו הפוליטיים אוהבים להזכיר כדי לנגח אותו.

לקראת הבחירות הבאות הוביל סמוטריץ' את מפלגתו למפקד חברים, בדרך לקיום הבטחתו שרשימת מפלגתו לכנסת הבאה תורכב בפריימריז. לאחר שהצליח לכבוש את הנהגת הפוליטיקה המגזרית, סמוטריץ' יידרש להוכיח שהזיהוי שלו עם האגף היותר ימני ויותר תורני לא ימנע ממנו לכנס תחת מנהיגותו את הציבור הדתי־לאומי לגווניו השונים. לקראת הבחירות הבאות הוא יצטרך להתמודד גם עם העלייה המסתמנת בכוחו של איתמר בן גביר בסקרים, שעשויה לעורר ציפיות לחלוקה שונה של יחסי הכוחות בין הציונות הדתית לעוצמה יהודית. מידת הצלחתו בשתי המשימות המורכבות הללו היא שתקבע האם יצליח מנהיג מפלגת הציונות הדתית להפוך גם למנהיג הפוליטי המוסכם של כלל המגזר הציוני־דתי, ולהשיג את היעד האלקטורלי שסימן לעצמו – מספר מנדטים דו־ספרתי בבחירות הבאות.

***