שלמה פיוטרקובסקי
שלמה פיוטרקובסקיצילום: ברוך גרינברג

בד' בניסן תשע"ט נערכו הבחירות לכנסת ה־21. מעט יותר משלושה חודשים קודם לכן ביצעו שני פוליטיקאים ימנים, נפתלי בנט ואיילת שקד, מהלך שספק אם ניתן כבר לנתח את מלוא משמעויותיו: הם פרשו ממפלגת הבית היהודי שהייתה ביתם במשך יותר משש שנים, והקימו מפלגה חדשה - הימין החדש. מדובר היה במהלך מפתיע מאוד, במיוחד על רקע העובדה שהשניים הנהיגו, ללא כל מתחרים של ממש, את הבית היהודי. אבל ההפתעה הבאמת גדולה, זו שהיממה את המערכת הפוליטית והכניסה את מדינת ישראל לסחרור שממנו לא התאוששה עד היום, הייתה העובדה שהימין החדש נשארה מחוץ לכנסת. ההבטחה הגדולה, המפלגה שהייתה אמורה לשנות את המפה, קיבלה 1,400 קולות פחות מאחוז החסימה.

כולם הופתעו - חוץ מכם, קוראי 'בשבע', שימים ספורים אחרי הקמת הימין החדש כבר ידעתם שזו מפלגה בבעיה. זמן קצר לאחר פרישת בנט ושקד, בעוד סקרי המנדטים הארציים מעניקים למפלגה החדשה שמונה ואף עשרה מנדטים, פורסם כאן ב'בשבע' סקר מעניין, שבחן רק את דפוסי ההצבעה של המגזר. בסקר נשאלו המצביעים הפוטנציאליים לאיזו מפלגה הם מתכוונים להצביע, אך לכך הוספנו עוד שאלה חשובה שנוטים להזניח: עד כמה אתם בטוחים שתצביעו למפלגה הזו (בסולם של 1 עד 10). בעוד תומכי הליכוד הביעו רמת ביטחון ממוצעת של 8.08, ומצביעי מה שיהפוך לאיחוד מפלגות הימין הפגינו ביטחון ממוצע ברמה של 7.3, ביטחונם הממוצע של תומכי הימין החדש בהצבעתם למפלגה החדשה עמד על 3.92 בלבד. "מדובר בפער גדול מאוד ברמות הביטחון, שצריך להדליק נורה אדומה אצל בנט ושקד כשהם מנסים להעריך מה באמת יקרה ביום הבוחר. נזכיר כי בעבר בנט סבל קשות מזליגה של מצביעים ברגע האמת. זה קרה במידה משמעותית ב־2013 וקרה בצורה הרבה יותר קשה בשנת 2015. אנחנו לא בדקנו מה קורה אצל תומכי הימין החדש מחוץ למגזר, אבל אין ספק שזה משהו שכדאי מאוד לבדוק", כתבתי אז בטור פרשנות לתוצאות, והסוף ידוע.

לא לחינם סקר כזה וניתוח כזה התפרסמו דווקא ב'בשבע'. העיתון שאתם אוחזים ביד ביקש תמיד להיות בית ממשי של מי שחשים שהציונות הדתית היא עדיין בית כמו בעבר, ובמיוחד הבית שלהם. בלי להסוות, בלי להתנצל, בלי להתבייש ובלי להסתתר. זה המקום שבו אידיאולוגיה אמונית וזהות מגזרית מעולם לא היו משהו שמנסים להחביא, וגאוות יחידה ציבורית הייתה הדגל. ארץ ועם, תורה והתיישבות, שליחות, מסירות והקרבה למען העם והמדינה. זה העיתון שלא מהסס להיצבע כחול ולבן ביום העצמאות וביום ירושלים כל שנה, ואילו במהלך המאבק על ההתנתקות נצבע כולו בכתום, מכריכה לכריכה.

אז מה מאחלים לעיתון שמגיע לגיליון האלף? שימשיך כך ועוד יוסיף, יצמח ויפרח.

שלמה פיוטרקובסקי היה פרשן וכתב בדסק האקטואליה של 'בשבע'

***