יו"ר יד ושם. דני דיין
יו"ר יד ושם. דני דייןצילום: ערוץ 7

מדינת ישראל נבחרה לשמש כנשיאת הברית העולמית לזיכרון השואה (IHRA) לשנת 2025, בה יציינו 80 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו ולסיום מלחמת העולם השנייה ו-25 שנה להקמת הברית.

ההחלטה על בחירת ישראל לתפקיד הנשיאה התקבלה פה אחד בישיבת המליאה השנתית של הברית המתקיימת בימים אלו בשטוקהולם, שבדיה. יצוין כי ראשות המשלחת הישראלית לברית, שחברות בה 35 מדינות, משותפת למשרד החוץ ויד ושם.

שר החוץ יאיר לפיד הגיב להישג ואמר: "מדינת ישראל משרד החוץ ויד ושם, מחוייבים לשימור זיכרון השואה ולמאבק באנטישמיות. אנו מודים ל-IHRA על הפעילות שעושה הברית מאז הקמתה במאבק באנטישמיות ומודים על בחירתנו לתפקיד נשיאת הברית העולמית לזיכרון השואה. כבן לניצול שואה אני רואה בכך זכות וחובה אישית להמשיך בהנצחת זכר השואה ובמאבק הבלתי פוסק באנטישמיות בכל מקום בו היא מרימה את ראשה".

יו"ר יד ושם דני דיין, המשתתף במליאה בשטוקהולם והציג בה את מועמדות ישראל מסר: "לפעילותה של הברית הבין-לאומית (IHRA) חשיבות ומשמעות גוברות בתקופה זו בה אנו עדים לתופעות מדאיגות של עיוות השואה ושל אנטישמיות במקומות שונים בעולם. קבלת מועמדותנו לעמוד בראשה מחזקת את יכולותנו לפעול בתחום ביתר שאת".

נזכיר כי במהלך הלילה אישרה הכנסת את הצעתו של ח"כ צבי האוזר לפיה הכנסת מאמצת את הגדרת העבודה של IHRA המשווה אנטי ישראליות לאנטישמיות.

בכך, הצטרפה הכנסת ללמעלה מאלף ממשלות, פרלמנטים, גופים וארגונים ברחבי העולם שכבר אימצו את ההגדרה.

ההצעה עברה ברוב של 33 תומכים (מהקואליציה ומהאופוזיציה) נגד חמישה מתנגדים ביניהם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת.

ח"כ האוזר אמר: "לאחר שבדקתי, חקרתי ודרשתי עלה כי כנסת ישראל, הפרלמנט הישראלי טרם אימץ את הגדרת IHRA לאנטישמיות על מכלול ההתנהגויות והרעיונות הכלולים בה, (ביניהם 'יישום סטנדרטים כפולים' כלפי מדינת ישראל). ומשכך, פעלתי להעלות החלטה בנושא על סדר יומה של הכנסת. אני גאה ונרגש שהכנסת אישרה את הצעתי ובכך הצטרפה ללמעלה מאלף פרלמנטים ארגונים ממשלות מועצות מקומיות שאימצו הגדרה זו והדוגמאות לאנטישמיות המודרנית לרבות התנגדות לזכות ההגדרה העצמית של העם היהודי.
זהו צעד חשוב במלחמה באנטישמיות".