פרופ' אבי לוי
פרופ' אבי לויצילום: באדיבות שאנן

חיינו רצופי התנגשויות בין ערכים שונים ואנו צריכים להחליט באיזו נבחר. פעמים רבות הדילמות הן קשות ותוצאותיהן קריטיות מאוד לחיי האדם, כפי שאנו רואים גם בפרשתנו.

קורח מקים מפלגה שאליה מצטרפים אנשי ציבור ומשפיענים מקרב העם, שאוחזים במכנה משותף רחב אחד: ערעור על מעמדו של משה, פקפוק בכושר השיפוט ושיקול דעתו ומאשימים אותו בקבלת החלטות מוטות ולא ענייניות. קורח ועדתו קוראים תיגר על מנהיגותו של משה, ועל כך שהוא מחליט ועושה דברים על דעת עצמו מבלי שקיבל לדבריהם הוראות מפורשות מה׳.

לצד קורח שעמד בראש המפלגה שלא בחלה בפופוליזם ודמגוגיה זולים לשכנוע ההמון, ניצבו גם בני אליאב וניני ראובן דתן ואבירם, כשאליהם מתווסף און בן פלת, אדם אלמוני ולא מוכר בקרב הציבור הרחב שמפריש עצמו מהמפלגה. אנו יודעים שהחלטתו אינה נובעת מתוך הכרה במשה כגדול הנביאים שמונה על ידי הקב"ה ופעולותיו נעשות על פי רצון הבורא, אלא החלטה שנובעת מתוך מחשבה רציונלית, פרגמטית קרה- מחשבה שאינה מגיעה ממנו, אלא מאשתו.

חז"ל מספרים לנו, שאשתו של און בן פלת הצילה אותו; שוב זו האישה היוזמת, שקוראת נכון את המפה באופן פרקטי ומשפיעה על בעלה לפרוש רגע לפני התרסקות המפלגה. היא אומרת לבעלה: מה ייצא לך מהמחלוקת הזו? הרי גם במידה וההנהגה תוחלף, אינך צפוי לתפקיד כלשהו, כך שמצבך האישי לא ישתנה. בן פלת מתרשם מגישתה הפרגמטית של אשתו שמאפיינת את ההסתכלות הנשית על החיים. כגבר מצוי היה לו קשה לאפסן את האגו ולחזור בו מהחלטתו- התנהלות פזיזה שיכולה להוביל האדם לקבלת החלטות רעות, שמנוגדות לכל היגיון בריא. אקטואלי מתמיד.

אשת און בן פלת משחררת אותו ממערבולת המחשבות, וכפי שמתארים חז"ל היא יושבת בפתח האוהל וקולעת את שערה וידעה שמטעמי צניעות, חברי המפלגה לא יתקרבו לביתם יתר על המידה, ובכך מנעה את הגעתם לביתם לצרכי שכנוע שיחזור בו מהחלטתו ובכך מצילה את בעלה. מכאן למדים אנו שגם אם קורח ועדתו חלקו על משה, הרי שעדיין שמרו מצווה קלה כחמורה ועל כך היא התבססה בפעולתה.

ובכל זאת אנו שואלים: האם נקטה בדרך הנכונה לשכנוע בעלה? היינו מצפים ממנה לבחור בדרך האמת- להתרחק מקורח ועדתו ולהטיף לו על כך שעליו לבחור בגדול הנביאים משה. הרי לא מדובר כאן בכלנתריזם של מערכת בחירות לוועד או להסתדרות, אלא באמיתות משה ונבואתו, והאם אשת און בן פלת העדיפה לעסוק באינטרסים הצרים של בעלה על פני חיוב בתמיכה במשה רבנו?

נכון שבזמנים רגילים היינו מצפים מאשת און שתפעל על פי שכל ישר, אבל כאן מדובר במחלוקת שמאגדת בתוכה יצריות חייתית ושנאה בלי נשלטת שמעבירה אנשים על דעתם. אשת און בן פלת מפגינה בקיאות בנבכי נפש האדם, ומבינה שבעת הזו בה המחלוקת מגיע לממדים מפלצתיים והרגש אינו נותן מקום להיגיון, עליה להשתמש באותם כלים שמניעים את אותה מחלוקת ולפנות אל יצר הכבוד והשררה של בעלה. כך גם היום במציאות חיינו, אנו חווים את המתח הקיים בין היצר הרע שמניע את הרגש לבין המחשבה הקרה השכלית, וצריכים לנהוג בקור רוח ובאדפטיביות לצרכי השעה, וגם אם ישנם לחצים מרובים והמתח בין שני הערכים הולך וגובר, נדרשים אנו לנקוט בחוכמה. כאשר יצר הרע משתלט על אדם מסוים, אנחנו צריכים למשוך אותו לבית המדרש. ונשאלת השאלה, האם יצר הרע יישב ויקבע לעצמו עיתים לתורה? האם הוא בכלל מכיר את הויות אביי ורבא, ראשונים ואחרונים? אלא שמדובר כאן בטיפול בהלם ורק לאחר הרגיעה והיחלשות היצר ניתן לגשת לשיחות מוסר ושכל.

פרופ' אבי לוי הוא נשיא המכללה האקדמית דתית לחינוך שאנן בחיפה