עמירם בן אוליאל ורעייתו בבית המשפט
עמירם בן אוליאל ורעייתו בבית המשפטצילום: TOMER APPELBAUM.HAARETZ.POOL

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פותח בבדיקה נגד שב"ס בעקבות תלונתו של עמירם בן אוליאל שהורשע בביצוע הפיגוע בדומא.

אוליאל, המרצה עונש מאסר מאז שנת 2016, הגיש תלונה לאחר שבדיונים בעניין תנאי מאסרו נחשף כי במשך ארבע שנים לא התקיימו בעניינו ועדות, ראיונות, היוועצות באנשי מקצוע ועוד – בניגוד לחוק.

בתשובת מבקר המדינה לתלונה נכתב: "פתחנו בבירור תלונתך ולשם כך פנינו אל שירות בתי הסוהר לקבלת פרטים והבהרות בענין".

בתלונה, אותה הגיש עו"ד עדי קידר מארגון חוננו, תוארו תנאי הכליאה הקשים של בן אוליאל: "האסיר מוחזק בתא לבדו, ללא טלפונים, ללא חופשות, ללא התייחדות ובתנאים קשים ביותר". בן אוליאל מוחזק באגף השמור, בבית הסוהר אשל.

בהמשך פירט עו"ד קידר את כללי שב"ס להחזקת אסירים באגף השמור, ביניהם ועדה המוסמכת לשבץ אסירים באף השמור, ביצוע ראיון עם האסיר בעת קליטתו באגף, ועדת קבלה לאסיר בעת קבלתו לאגף – אשר תכלול צוות רב מקצועי, הנפקת דו"ח חודשי בעניינו של האסיר, עריכת דיון ובקרה מקצועית מידי חצי שנה ושנה בעניינו כולל הפקת דו"ח, תיעוד הרישומים וההחלטות במערכת הממוחשבת ועוד.

במהלך דיון משפטי בעתירה שהגיש בן אוליאל בעניין תנאי כליאתו הופתע לגלות כי במשך ארבע שנים, משנת 2016 עד שנת 2020, לא תועדו כל החלטות המערכת שב"ס לגבי השארתו באגף השמור, בניגוד לפקודה המפורטת.

בנוסף, לא נערכו הועדות האמורות בעניינו, לא התקיימו כל היוועצויות עם מומחים, לא התקבלו המלצות מגורמי מקצוע שונים, ועוד.

בתלונה כתב עו"ד קידר: "מדובר בתקופה ארוכה מאוד, בה רשויות שב"ס לא קיימו את הנהלים המתחייבים בהחזקת אסיר באגף שמור, לרבות ניהול ועדות, ראיונות, היוועצות בגורמי מקצוע, תיעוד הדברים ועוד.

''הדברים חמורים שבעתיים, שכן הפקודה מחייבת בעלי תפקידים רבים, במספר רב של מועדים, לקיים ועדות, התייעצויות ודו"חות שונים בעניינו של האסיר. מדובר בקצינים, חלקם בדרגות גבוהות בשב"ס, שהיו אמונים על המעקב והבקרה בעניינו, דבר שאינו קרה. קצינים אלו מעלו בתפקידם ופגעו אנושות באסיר", מחה עו"ד קידר.

בתלונה הודגש כי "אין מדובר כאן במעידה של בעל תפקיד אחד, אלא בהתנהלות מערכתית, ארוכת שנים, שרמסה ברגל גסה את הנהלים והפקודות. מדובר בפגיעה קשה בתנאי כליאתו.. נדגיש שוב – מחדל חוסר התיעוד והחריגה מהנהלים לא נידונה בבית המשפט, ולא ניתנה כל החלטה בנושא. הסוגייה נחשפה בדרך אגב במהלך הדיונים".

בסוף התלונה ביקש עו"ד קידר ממבקר המדינה לבצע ביקורת חיצונית, יסודית ומעמיקה בגין הפגיעה בבן אוליאל, רבות בדיקה אישית של כלל בעלי התפקידים אשר היו מעורבים בפגיעה בו ובאי קיום הנהלים.