בורלא ודני דיין ביד ושם
בורלא ודני דיין ביד ושםצילום: יריב ויינברג/יד ושם

יו"ר ומנכ"ל חברת התרופות פייזר, ד"ר אלברט בורלא, ביקר אתמול (שני) ביד ושם בירושלים.

בורלא הגיע לישראל לקבלת פרס בראשית, המכונה גם "הנובל היהודי", שיוענק לו מחר על ידי נשיא המדינה, יצחק הרצוג.

בורלא, בנם של ניצולי שואה מסלוניקי, התקבל על ידי יו"ר יד ושם דני דיין. השניים סיירו במוזיאון לתולדות השואה, תוך שימת דגש על קורות יהדות יוון ועל סלוניקי בפרט, עיר הולדתו של של בורלא.

"יד ושם אינו דומה לשום מקום אחר בו ביקרתי", שיתף ד"ר בורלא בסיום הביקור. "זו חוויה עוצמתית ומרגשת אותה לעולם לא אשכח. מצד אחד, יד ושם מהווה תזכורת חיונית לאן אנטישמיות ושנאת האחר עלולה להוביל ולצד זאת, מציג את התמודדותם של היהודים בתקופת השואה ואת האומץ והחוסן של שורדי השואה מעוררי ההשראה".

"היה לי הכבוד לפגוש את ד"ר בורלא ולקבל את פניו ביד ושם", אמר יו"ר יד ושם דני דיין, "בשואה הושמד עולם יהודי עשיר ותוסס וחשוב שהציבור יכיר את הקהילות היהודיות, התרבות והמסורות שנחרבו, ואין סמלי מכך שהערב נשמעים כאן צלילים ושירים בלדינו".

אלברט בורלא נולד בסלוניקי בשנת 1961. הוריו ניצלו מההרס הכמעט מוחלט של הקהילה היהודית-יוונית במהלך הכיבוש הנאצי. אמו ניצלה ממוות כשסולקה מכיתת יורים ברגע האחרון, אחרי שגיס של אמו, שאינו יהודי, שילם שוחד לנאצים על מנת להצילה. התהליך לא נעצר כפי שהובטח, וקרובת משפחה שגילתה זאת התקשרה לקצין נאצי בדרישה לכבד את ההבטחה, מה שהוביל לחילוצה המיידי של האם.

חתן פרס בראשית הטרי ורעייתו מרים הניחו זר בטקס זיכרון באוהל יזכור וחתמו בספר האורחים של יד ושם. בערב השתתפו ד"ר בורלא, דיין ויו"ר קרן פרס בראשית, סטן פולובץ, במופע מיוחד בבית הכנסת ביד ושם, שכלל מוזיקה ופסוקים בלדינו.

"היה לי הכבוד ללוות את אלברט בביקורו ביד ושם ולחזות בקשר הרגשי והאישי שלו לששת מיליון הנשמות שאבדו בשואה, יחד עם מסירותו העמוקה למען הצלת מיליוני חיים כיום, באמצעות מנהיגותו בפייזר", אמר מייסד ויו"ר קרן פרס בראשית סטן פולובץ.

פרס בראשית מוענק מידי שנה לאנשים בעלי הישג ותרומה יהודית לאנושות. הפרס, שהושק ב-2013 ממומן באמצעות הקצאת קרן בראשית על סך 100 מיליון דולר. מאז הקמתה בשנת 2013, קרן פרס בראשית מינפה את הפרס השנתי שעומד על סך מיליון דולר לטובת יוזמות פילנתרופיות בהיקף כולל של 45 מיליון דולר, כאשר מענקיה הועברו ל-197 תכניות ללא מטרות רווח ב-31 מדינות, והשפיעה ישירות על חייהם של עשרות אלפי אנשים.