עמר בר לב
עמר בר לבצילום: Arie Leib Abrams/Flash90

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ויו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי סיכמו על מתווה חדש, שיאפשר לחברי כנסת לבקר אסירים ביטחוניים (מחבלים) בכלא. המתווה ייכנס לתוקף ב-1 באוגוסט למשך שנה, ובמהלכה ייבחן יישומו לצורך תיקונים ושיפורים.

בעיתון ישראל היום דווח כי בר-לב הוביל עם יו"ר הכנסת לוי את גיבוש המתווה, והמטרה היא מצד אחד לאפשר את החופש של ח"כים מכל סיעות הבית, ומצד אחר לשמור על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל.

ברקע הנוהל שגובש עמדה החלטתה של ועדת הכנסת, בהמלצת השר ארדן משנת 2016, למנוע מח"כים לבקר אסירים ביטחוניים בעקבות פרשת באסל גטאס, חבר כנסת לשעבר מהרשימה המשותפת, שהורשע לאחר שנתפס מבריח טלפונים ניידים ומסרים כתובים למחבלים במהלך ביקורו בכלא קציעות. מאז הביקורים נעצרו כמעט לגמרי.

בנוהל הקודם שהמדינה הציגה לבג"ץ הוצע שכל סיעה תמנה נציג אחד שיבקר אסיר ביטחוני, אך בעקבות הבג"ץ החלו ח"כ לוי והשר בר-לב בהידברות לבחינת מתווה הביקורים הנכון. סוכם כי השר יוביל בתיאום עם יו"ר הכנסת מתווה שישמר את הזכות של כל ח"כ לבקר כל אסיר ביטחוני, ולצד זאת ימנע סיכונים ביטחוניים.

לפי המתווה, בקשה של כל חבר כנסת לקיים מפגש עם אסיר ביטחוני תחייב תיאום מראש בין הח"כ לבין לשכת השר לביטחון הפנים, שתעביר את הבקשה ללשכתו של נציב שירות בתי הסוהר. בשלב הבא יבקש הנציב חוות דעת מכל הגורמים הביטחוניים הרלוונטיים כדי לברר אם קיים סיכון ביטחוני כלשהו בביקור.

החלטת הנציב תינתן בתוך חמישה ימי עבודה לכל היותר, אך הוא או השר לביטחון הפנים יהיו רשאים לדחות או למנוע את המפגש מטעמים של ביטחון המדינה, גם לאחר שכבר אושר. אם וכאשר תפוג עילת הביטול, יצטרך הנציב לקבוע מועד חדש למפגש.

עילות אפשריות למניעת המפגש בין חבר הכנסת לאסיר הביטחוני או לדחייתו: אם יש יסוד סביר לחשוד שיש בביקור סכנה לביטחון המדינה, לביטחון הציבור, לביטחונו של אדם מסוים, לביטחון בית הסוהר או באופן כללי למשמעת ולסדר בבית הסוהר. כמו כן, הנציב רשאי למנוע מפגש אם יחשוד שהביקור עלול לסייע לפעילות או להתנהלות של ארגון טרור, או אם הביקור ישבש חקירה של הרשויות השונות.

המתווה שסוכם יאפשר לחבר הכנסת להיפגש בכל ביקור עם שני אסירים ביטחוניים לכל היותר, אך עם כל אחד מהם בנפרד. בד בבד, אם הביקור אושר אך קיים צורך לצמצם חשש מפגיעה ביטחונית כלשהי, יהיה הנציב רשאי להציב הגבלות שונות בכל הקשור לפיקוח על הביקור.