סל מזון
סל מזוןצילום: ISTOCK

לאחר פעילות ממושכת של אגודת ישראל בארה"ב מול משרד החקלאות המקומי הוחלט להרחיב את כמות וסוגי פריטי מזון כשרים הכלולים בתכנית הסיוע לתזונה למשפחות במצוקה ובאמצעות ארגוני צדקה המספקים את המזון לנזקקים.

"זהו צעד חשוב במאמצים המתמשכים שלנו לדאוג לצרכי הנזקקים בקהילה, לוודא שיש להם מה לאכול ולקבל את התזונה הדרושה להם ולמשפחותיהם", ציין הרב אבא כהן, סגן נשיא לעניני ממשל באגודת ישראל ומנהל משרדיה בוושינגטון.

לפני עשור, אגודת ישראל העלתה בבית הלבן ובמשרד החקלאות את נושא המזון הכשר בתכנית הסיוע התזונתי והאתגרים הקשורים לאספקתו.

בעקבות זאת, התעוררה ההכרה בצורך בתיקון חקיקתי ואגודת ישראל עבדה בשיתוף פעולה הדוק עם סנטורים ומספר ארגונים יהודיים להוספת סעיף בהצעת החוק לחלוקת מזון לאותה שנה, באופן שיאפשר חלוקת מספר גדול יותר של מצרכי מזון כשרים, עם תיוג ברור יותר של מוצרים ייעודיים אלו.

במהלך השנים הבאות, אגודת ישראל עקבה מקרוב אחרי יישומה של תכנית חלוקת המזון לנזקקים, והביאה לתשומת לבו של משרד החקלאות בעיות שונות שהתעוררו בתכנית, לצד פתרונות אפשריים.

אך עדיין הקשיים נותרו בעינם. בבנקים למזון ובארגוני צדקה התברר כי מבחר המוצרים המספקים חלבון כשר, כולל בשר, כמעט שאינו קיים, עם מחסור חמור שפגע בבריאותה של אוכלוסיית הנזקקים, התלויה בסיוע זה.

בעקבות זאת, התארגנה בשנה שעברה קבוצה מגוונת של חברי בית־הנבחרים והעבירה את הענין לטיפולו של שר החקלאות ג'ון ווילסק.

בדבריה קראה הקבוצה למשרד החקלאות לשים לב לצרכי התרבות והדת של קהילות מקומיות, לדאוג לשוויון במבחר מוצרי המזון הכשרים, ולדווח על המידע המגיע לסוכנות מקהילות יהודיות ומוסלמיות לגבי ההצלחות והכשלונות בסיפוק צרכי התזונה שלהן, בהתאם לדרישות הדת.

"יש בהחלט עוד מה לעשות, אך אנחנו מרוצים מכך שהתכנית לסיוע תזונתי מתקדמת בכיוון חיובי", סיכם הרב כהן.

"אנחנו מקווים להמשיך להיות חלק מן התהליך ולשמש כמשאב חשוב העוזר למשרד החקלאות להיענות לצרכי הבריאות והתזונה של קהילות יהודיות ואחרות עם צרכי תזונה בהתאם לאמונתם הדתית".