אינפוגרפיקה מתוך המחקר. באדיבות חברת אורבניקס ומכון ריפמן
אינפוגרפיקה מתוך המחקר. באדיבות חברת אורבניקס ומכון ריפמןצילום: באדיבות חברת אורבניקס ומכון ריפמן

חלק מהפתרון לבעיית המשילות בנגב הוא שדה תעופה בנבטים, כך עולה ממחקר חדש של מכון ריפמן שבדק את השפעת הקמת שדה כזה על האוכלוסייה הבדואית.

המחקר שהתבצע על ידי חברת אורבניקס מדד את ההשפעות רחבות ההיקף על החברה הבדואית בכמה פרמטרים בהם: השפעות סוציו אקונומיות על התושבים, השפעה על האיתנות הפיננסית של הרשויות הבדואיות, השפעה על המרחב הנגבי לרבות תשתיות תחבורתיות ומשילות אזורית.

על פי מחקרים שנעשו בארץ ובעולם בעבר, שדות תעופה של כ-40 מיליון נוסעים בשנה, מייצרים כ-50 אלף משרות. מדובר הן על משרות בשדה עצמו והן על משרות עקיפות ונלוות, ממגוון רחב של תחומים וענפים, החל מבנייה ודרך תפעול ותחזוקה שוטפת ועד מתן שירותים נלווים לשדה תעופה. על פי המחקר, משרות אלה, יגדילו את השכר החודשי הממוצע בקרב האוכלוסייה הבדואית לכ-9,000 ש"ח.

באשר למשילות בנגב, נמצא במחקר כי שדה התעופה יהווה עוגן משמעותי לתחושת הביטחון הכללית בנגב ולצמצום תופעת הפשיעה באזור. על פי המחקר של מכון ריפמן, הנוכחות בשטח, הכוללת ניהול אזורי תוך שימוש בכלים כמו חלוקת הכנסות, פיקוח ואכיפה, מסלול ירוק לעסקים, קידום מסלולי הכשרה ועוד, יביאו להגברת הביטחון וכמו כן יצרו אופק כלכלי וחברתי שיצמצם את הפשיעה לרבות תופעות של בנייה לא חוקית, עסקים לא חוקיים, צמצום הכלכלה השחורה ועוד.

חגי רזניק , מנהל מכון ריפמן: "הקמת שדה תעופה בינלאומי משני במתחם נבטים הוא הפרויקט הציוני-לאומי החשוב ביותר כיום בישראל. מדובר בהזדמנות חד פעמית, לחולל את המפנה המבוקש לעתיד הנגב ועתיד המדינה. עבור האוכלוסייה הבדואית מדובר בפרויקט שיביא לשיפור משמעותי בנתונים הסוציו אקונומיים של האוכלוסייה הבדואית, כמו גם ליצירת מקומות תעסוקה ומשיכת אוכלוסייה למרחב זה".