וולט
וולטצילום: ISTOCK

בית הדין האזורי לעבודה קיבל את הבקשה לניהול תביעה ייצוגית נגד וולט בשאלה האם יש להכיר בשליחי וולט כעובדי החברה.

"לאחר שסקרנו את המבחנים לקביעת יחסי עבודה נראה כי מירב המבחנים במבחן המעורב מתקיימים וניתן לקבוע בשלב זה כי קיימת אפשרות סבירה שיקבע כי התקיימו יחסי עבודה בין וולט לשליחיה", נכתב בהחלטת בית הדין.

את הבקשה להכיר בתביעה ייצוגית הגיש משרד עורכי הדין יעקב שפיגלמן המייצג שליח בחברה בשם גולן חזנוביץ' שטוען שבין וולט לעובדיה מתקיימים יחסי עובד ומעביד ולכן הוא מבקש לקבל ממנה הפרשות לפנסיה, הוצאות נסיעה, ימי חופשה בתשלום ודמי הבראה שנתיים.

חברת וולט הגיבה וטענה כי "נפלו שגיאות מהותיות באישור הבקשה ובכוונתנו לערער לבית הדין הארצי".

עו"ד עמיחי וינברגר, מומחה לדיני עבודה, מסביר כי "מדובר בהחלטה חשובה של בית המשפט אשר עשויה להשפיע על דיני העבודה ועל יחסי עובד ומעסיק באופן רוחבי בישראל. חברות רבות עושות שימוש בחברות קבלן או בחברות פרוקסי אחרות, ולעיתים על מנת להימנע מיחסי עובד-מעביד. נראה שבית הדין החליט לשים לשיטה הפרילנסרים מגבלות".

"ההליך שבו נקבעו המסקנות הלאוריות כי קיימים יחסי עבודה הוא אמנם מקדמי, אולם ככל ויינתן פסק דין בתובענה הייצוגית עצמה הדבר יכול להוות פתח להרחבת מבחני הפסיקה כדוגמת מבחן ההשתלבות בעסק, וכן סביר כי יהיו השלכות רוחב המצמצמות את שיטת העסקת פרילנסרים, מכל מקום בסבירות גבוהה שהדבר אף יביא לתביעות דומות נוספות הקשורות ליחסי עובד ומעסיק", הוסיף.