פרופ' יובל אלבשן
פרופ' יובל אלבשןצילום: חזקי ברוך

הוועדה לבדיקת מינויים החליטה לאחרונה שלא לאשר את מועמדותו של יובל אלבשן למנכ"ל הביטוח הלאומי.

"המועמד אינו עומד בתנאי הכשירות הנדרשים לכהונה כמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מהתאגידים הסטטוטוריים הגדולים והמורכבים במדינה, המעסיק כ-4,500 עובדים, תקציבו המנהלי בלבד עומד על כ-2.2 מיליארד ש"ח, ותקציבו הכולל עולה על 120 מיליארד ש"ח", נמסר.

בראיון ראשון לעיתון גלובס מסביר הפרופ' יובל אלבשן מדוע בכוונתו להמשיך ולהילחם, "אין שום דרך. עתירה לבג"ץ תידון אחרי הבחירות. ממשלת מעבר לא יכולה לאשר את המינוי לאחר הפסילה. לצעוד סתם בדרך ללא מוצא, אין טעם. במקום זה החלטתי בשלב זה לשתף בסיפור שלי כמה שיותר אנשים. כדי שכולם ידעו וכדי שאף אחד לא יופתע כמו שאני הופתעתי".

"יש מאחורי מעל 25 שנים במסדרונות השלטון, משרד המשפטים, בתי המשפט. יש לי קשרים עם עיתונות. אני יודע מה זה פוליטיקה, אני יודע מה זה מינויים ומה זה מחוברים. ואפילו אני לא האמנתי למה שגיליתי. לא האמנתי עד כמה הריקבון פשה בנו, עד כמה כוחה של הפקידות במדינת ישראל גדול, כמו שלא האמנתי שוועדה שבראשה שופטת יכולה לפסול מינוי בשיחה טלפונית בלי לנמק, בלי שאדע מי יושב בכלל בוועדה ובלי שיאפשרו לי להתגונן".

פרופ' יובל אלבשן, עורך דין קהילתי, פעיל חברתי, סופר ופובליציסט. הוא כיהן כדקאן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו. ייסד וניהל את עמותת ידיד ואת המרכז המשפטי קליני לזכויות אדם ואחריות חברתית באוניברסיטה העברית בירושלים. בדצמבר 2021 מונה לראש הוועדה הציבורית לבחינת תנאי השכר של חברי הכנסת.

זמן קצר לאחר שהחליט להתמודד על מנכ"לות הביטוח הלאומי התחיל להתנהל נגדו קמפיין קשה וכואב שנטלו שזכה לבמה נרחבת בכלי התקשורת.

הוא דוחה בראיון לנעמה סיקולר את טענות הוועדה לפיהן אין לו מספיק ניסיון בניהול, "מה זה ניהול. באמת אני שואל. בעיני להיות מנהל זה קודם כל להכיר את התחום שאותו אתה מנהל. אני עובד מול הביטוח הלאומי הרבה שנים ולא ראיתי הישגים ניהוליים גדולים של מי שבא מחוץ לתחום. אז אולי הגיע זמן לחשוב מחדש על ניהול.

מי שניהל מיליארדים בצורה שזכתה לביקורת ממבקר המדינה או שהביאה לקריסה כלכלית מתאים יותר ממי שניהל 'רק' 100 מליון כמוני? ומי שניהל טבלאות אקסל של מיליארדים אבל לא יודע להניע אנשים הוא מנהל טוב יותר? אני מתחיל להאמין שהמערכות שלנו בנויות ככה בכוונה, שהן מעדיפות אנשים שלא מבינים את התחום שהם מנהלים וייקח להם זמן להכיר והם יהיו חייבים להישען על הפקידות הנוכחית וככה לעולם לא יהיה שינוי אמיתי. יופי, נישאר עם מועדון סגור של אנשים שלא יעשו שינויים גדולים ולכן גם אף אחד לא יכעס עליהם. אנשים שמשרתים את כולם - את הפוליטיקאים החזקים ואת העובדים החזקים ואת העיתונאים החזקים וקופצים מתפקיד לתפקיד לנוחות הסדר הקיים. נעמה, אני בז למבחן המספרי כמבחן העל של הניהול. ניהלתי רשת קטנה עם 27 מרכזי זכויות, היום אני מנהל קרוב ל 200 מיליון ואני אומר לך שבעמותת ידיד, בעמותה הקטנה עם תקציב של 8-11 מיליון שקל היה ניהול הרבה יותר מסובך, אין מה להשוות בכלל".

חלק מהקמפיין נגדו היה מצד אלה החוששים לעתידם בשל הרפורמה שתיכנן ליישם במוסד לביטוח הלאומי כמו להוציא את הוועדות הרפואיות מהביטוח הלאומי ואת ההסתדרות מהמועצה המנהלת של הביטוח הלאומי.

בועדת המינויים של המוסד יושבים היום מנכ"ל ההסתדרות אופיר אלקלעי, מנכ"לית התאחדות המלאכה והתעשייה ומנכ"ל משרד הרווחה. "אני רוצה לנטרל את כוחה של ההסתדרות שמעורבת בניהול באופן שעולה לכדי ניגוד עיניינים ואני עוד עדין".

על ההתנהלות של וועדת גילאור שבראשה עומדת השופטת המחוזית בדימוס בילהה גילאור, הוא מביע תמיהה, "בהתחלה היא לא מתכנסת. ממאי עד יולי היא פשוט לא מעלה אותי לדיון. למשל, הם מסבירים שהם מתכנסים רק פעמיים בחודש, בתאריכים קבועים ואין דרך לשנות. מה שלא מפריע להם להתכנס בבהילות כמה שעות לפני פיזור הכנסת ב־20 בחודש ולאשר את מינוי אותו שפיגלר למנכ"ל חברת החשמל. איך פתאום זה אפשרי?".

כשהיינו ילדים בבת ים והיינו משחקים כדורגל, היה בריון אחד מהשיכון שתמיד כשעמד להפסיד היה משנה את הכללים, מזיז את האבנים של השער, מכריז שהמשחק נגמר, ממציא איסורים ואז טוען שניצח. ככה הרגשתי כשקראתי את ההחלטה של ועדת גילאור".