ישיבת הקבינט ב'עלות השחר'
ישיבת הקבינט ב'עלות השחר'צילום: קובי גדעון. לע"מ

האם צפויות השלכות פוליטיות ואיזה השלכות למבצע צבאי שמתחולל כשלושה חודשים לפני הליכה לקלפיות? כעל כך שוחחנו עם האסטרטג רוני רימון, מי שליווה לא מעט מערכות בחירות בישראל והיה לצידם של מקבלי ההחלטות בשעות דומות.

להערכתו של רימון לטווח ארוך כמעט ולא צפויות השפעות פוליטיות. אנחנו כמעט שלושה חודשים לפני הבחירות ומדובר בנצח בזירה הפוליטית ולא ניתן לדעת מה יהיה עד הבחירות, הוא אומר. "ראינו במערכות בחירות קודמות שהיו בטווח זמן קצר יותר שההשפעה פגה אחרי זמן קצר ואנשים חזרו לבחירה הקודמת שלהם".

עם זאת, הוא מוסיף, "אם במעשה קסם האש תיפסק כעת, יאיר לפיד רשם לעצמו נקודות זכות כמי שהנהיג את המדינה בזמן מבצע שמוכתר על פניו נכון לעכשיו כאחד המוצלחים יותר, ואנשים שהיססו יתנו לו נקודות זיכוי. אם תהיה השפעה היא תהיה בתוך הגוש. אולי זה יעביר זמנית קולות ממצביעי גנץ שמהססים בין השניים ועכשיו יראו בלפיד כבחירה לא רעה שיודע להסתדר בעניינים ביטחוניים".

האם העובדה שבני גנץ כשר ביטחון הוא שמנהל את המערכה לא מעבירה אליו את הקרדיט? "תפיסתית ראש ממשלה הוא זה שנושא באחריות הכוללת. במבצעים קודמים כשראש הממשלה היה נתניהו ושר הביטחון גנץ המחמאות והביקורת הלכו יותר לכיוונו של ראש הממשלה ופחות לכיוונו של שר הביטחון".

עוד שאלנו את רימון אם להערכתו קיים הבדל אם מדובר בראש ממשלה שמגיע מימין או משמאל. האם העובדה שמדובר בראש ממשלה שמגיע מהשמאל מרכז אין משמעותה חוסר שביעות רצון מצד מצביעי שמאל שאולי ינטשו אותו לטובת מפלגות שמאליות יותר? "השמאל היחיד שהביע דעה נגד המבצע זה מרצ והמשותפת, כך שלא צפוי שיעזבו אותו שמאלה", מעריך רימון.

"בדך כלל מי שזוכה בנקודות ולעדנה כתוצאה ממבצעים הוא בעיקר הימין בעיקר כשהוא לא בשלטון, כשהוא יכול היה להגיד שהוא היה עושה זאת טוב יותר. לגבי המבצע הנוכחי, לפחות נכון לכרגע כולם מהללים ומשבחים את המבצע ולכן לימין אין מה להגיד ואכן נתניהו לא אומר דבר ולא סתם". האם נכון לנתניהו לשתוק או שמא ראוי לו דווקא לשבח את תפקוד הממשלה? "כדי לנטרל את הנקודות שלפיד מקבל, נתניהו היה צריך לומר שמדובר בעניין ממלכתי, שאין קואליציה ואופוזיציה וכולם תומכים בצה"ל וכו'. בכך הוא משדר לימין הרך שאותם הוא איבד בבחירות הקודמות ורוצה להחזיר אליו. בנוסף, זה היה מנטרל את ההישג של לפיד, כי אם אין הבדל בין אופוזיציה לקואליציה אז אין צורך לתת נקודות לראש הממשלה כי כולנו חברה אחת ועם אחד, ואין מקום לנקודות זכות".

ואולי דווקא קיים חשש שכל התבטאות של נתניהו תתפרש כניצול המערכה והרגישות הביטחונית לצרכיו הפוליטיים, ולכן יהיה מי שימליץ לו לבחור בשתיקה? רימון סבור ש"לא יהיה נכון לשתוק. זו תמיד עת לאחדות. לכן אם יו"ר האופוזיציה מביע מילים של אחדות ותמיכה במעשי הצבא ואפילו שבחים, זה לא יתפרש כמעשה פוליטי אלא כמעשה ממלכתי. דווקא נתניהו, שיש עליו ביקורת על חוסר הממלכתיות שלו, יכול להרוויח נקודות שהפסיד. טוב היה אם היה מציג עמדה ממלכתית ותומכת".

עוד שאלנו את רימון אם ניתן לשער מה יעשה המבצע לרע"מ כשהרחוב הערבי צפוי לשאול את מנסור עבאס מה עשית עם לפיד וגנץ באותה קואליציה? רימון מבהיר שאינו מומחה לרחוב הערבי, ועם זאת הוא משיב ומציין ש"גם החמאס יושב בשקט. ההבחנה בין ג'יהאד לחמאס מאוד נוחה גם למנסור עבאס. אם התוצאה תהיה כפי שהיא עכשיו זה לא יפגע בו. מה שמעניין את מצביעי מנסור עבאס אלו לא הנושאים המדיניים אלא הכלכליים חברתיים חינוכיים ואם הדברים יסתיימו ואם הדרמה תסתיים כפי שהיא עכשיו זה לא יפגע בו". לזאת הוא מוסיף ומזכיר כי כל דבריו נכונים לרגע אמירתם שכן "פתאום הפצצה שפוגעת חלילה באזרחים בצד השני או לחילופין פגיעה באזרחים שלנו חלילה, זה משנה את המשוואה לחלוטין וזה משחק חדש".

"אם הדברים מסתיימים כפי שהם עכשיו, בסך הכול יאיר לפיד מרוויח נקודות מסוימות שאולי ישפיעו על הסקר הראשון ולא על הסקר השני שליש ורביעי. מי שעוד ירוויח הוא בן גביר שמנקז אליו את כל האולטרה ימניים בישראל. הוא לוקח קולות מהליכוד. יש מספיק שונאי ערבים שבן גביר מצליח לחדור אליהם והם מתקבצים סביבו. בסקר עכשווי בן גביר צפוי להראות התחזקות במנדטים שלא ברור כמה היא תימשך".