רם בן ברק
רם בן ברקצילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים, בראשות ח"כ רם בן ברק התכנסה היום (שני) וקיבלה עדכון מודעיני ומבצעי מכלל גורמי הביטחון השונים, ובראשם צה"ל ושב"כ, על פעילותם במבצע "עלות השחר".

ח"כ בן ברק אמר לאחר הדיון: "שמענו את הדירקטיבה המדינית, ובחנו את תהליכי העבודה המקצועיים. המבצע השיג את מטרותיו לאור הדירקטיבה, ואני מבקש להביע את גאוותנו בכוחות הביטחון - צה"ל ושב"כ, על שיתוף הפעולה אשר איפשר את העמידה בהצלחה ביעדים".

בתוך כך, גורם בטחוני בכיר אומר שהקשרים האישיים והסכמי אברהם הביאו לסיום מהיר של המבצע.

הגורם הסביר שהשנים והזמן שעוברים ממבצע למבצע משפרים כל העת הן את הביצועים המבצעיים, הן את הקשרים שבין משרד הבטחון לבין הרשויות בדרום והן הקשרים שנוצרו גם עם מצרים, קאטר ומדינות המפרץ לאחר הסכמי אברהם הביאו לידי כך שסיום המבצע היה מהיר וענייני"

הגורם הוסיף עוד ואמר שהקצאת מליארד הדולרים לטובת חימושים מדוייקים ויכולת להצטייד בכמות גדולה של מיירטים תרמה תרומה חשובה למבצע בהקשר לכמויות שיש בידי צה"ל ומערכת הביטחון.

הגורם ציין כי גם סוגיית דרכי המילוט סביב יישובי רצועת עזה טופלה לאור לקחי העבר וכל המרכיבים הן הצבאיים והן האזרחיים פעלו היטב, "עדיין אין לנו נתוני עלות המבצע אבל ברור כבר עכשיו שהם נמוכים משמעותית משומר חומות ומשאר המבצעים".

"צה"ל הפגין יכולות מודיעיניות התקפיות והגנתיות מרשימות", הוסיף הגורם הביטחוני, "צה"ל נדרש לאתגרים הרבה יותר מורכבים בהיקפים הרבה יותר נרחבים, אבל מה שהופגן כאן היה מוצלח. זה מאמץ של יותר משנה בהובלת שר הביטחון בני גנץ. יש פה הרבה עבודה לאורך זמן שנתנה לגיטמציה לצהל לפעול וזה מאד בלט בסוגיית מנגנון הסגירה. אנחנו זוכרים מבצעים אחרים, כאן מנגנון הסגירה היה מבוסס על בנייה וחיזוק של קשרים מאד הדוקים. מעורבות של שר הביטחון אישי ואינטימי במנגנון סגירה".

הוא ציין כי סוגיית כניסת הפועלים לרצועה היוותה משקל בהחלטת חמאס לא להתערב בלחימה. "בהתאם להתנהלות שלהם ככה אנחנו נפעל", אמר הגורם, "אם יהיה אפשר לפתוח נפתח יותר".

"יש פה פוטנציאל להמשך לשימור וביסוס השקט והיציבות. גם בסוגיית פתרון סוגיית השבויים והנעדרים. הסוגייה הזו של המקלות והגזרים והרווחה הכלכלית של תושבי עזה לצד הרתעה יכול לשמר שקט ולתרום לסוגיית השבויים והנעדרים", דברי הגורם.