ההפגנה מול ממ"ד ׳מורשת נריה׳
ההפגנה מול ממ"ד ׳מורשת נריה׳צילום: מאירים

מורה בבית הספר ׳מורשת נריה׳ בגבעת שמואל שבו לומד טרנסג'נדר, מספרת בשיחה עם ערוץ 7 על התחושה הקשה של הצוות החינוכי ועל הניסיונות של ראשי החמ"ד 'להשתיק' את הפרשה.

"אני שוקלת להתפטר", מודה דבורה (שם בדוי) בפתח השיחה. "גיליתי על זה, כמו מורים רבים, ימים ספורים לפני תחילת הלימודים".

הטרנסג'נדר לומד בכיתה ג', כפי שפורסם, ומיניותו היתה ידועה כבר מכיתה א' אך רק למספר מצומצם מאוד של חברי צוות בית הספר. "איכשהו אחד מההורים גילה שאחד הבנים הוא בעצם בת, ומשם הוא פנה לרוני ססובר (מנכ''לית פורום 'מאירים - עב"פ) ועורר את הסיפור'', אמרה דבורה.

"ההורים שומעים את זה, נחרדים, הסיפור התחיל לפני כמה שנים והיום הילד בכיתה ג'. לא מדברים על זה, מפחדים לדבר על זה''.

דבורה מספרת שכמעט כל המורים בבית הספר מסכימים שהיתה כאן חריגה משמעותית של מנהל החינוך-הדתי במשרד החינוך, "היתה כאן חריגה שתחסל את החמ''ד מבפנים, כי אין משמעות לחמ"ד בכזה מצב. אם אין לחמ"ד גבולות אז כולם צריכים לפחד כששולחים את ילדיהם לחמ''ד".

מנהלת בית הספר משוחחת בימים האחרונים עם כל צוות ההוראה, וכך גם ראשי החמ"ד, כשהמטרה שלהם היא לוודא שכל המורים ממשיכים ללמד ושהפרשה לא תעיב על האווירה הלימודים בבית הספר, אולם הסערה לא תישכח ככל מהר.

"כרגע המציאות לא נעימה, ההורים ניסו לא לשלוח את הילדים אבל כבר כן שולחים. הילדה מסתובבת לבד בהפסקות, די בודדה, מתלחשים עליה. כל התלמידים מודעים לסיפור הזה, אם לא כולם אז רובם המוחלט. זו סיטואציה מאוד לא נעימה. תלמידים נחרדים מהמחשבה שאולי זה קורה גם אצלם בכיתה והם לא יודעים''.

אמו של הטרנסג'נדר דורשת להשאירו בבית הספר, "יתר ההורים עושים כל מה שהם יכולים כדי לגרום לילדה לצאת, וזה החל מההפגנה וכלה בלנסות לדבר איתה. גם החמ"ד מגיע לבית ספר תכופות כדי לנסות לקדם את הסיפור הזה למקום יותר מוצלח. בחמ"ד מציעים להורים לנסות להעביר את הילדה לבית ספר אחר''.

דבורה חושפת כי הנהלת בית הספר וראשי החמ"ד ביקשו מהמורים לפנות לתלמיד הטרנסג'נדר בלשון זכר, "המורים לא ישנים טוב בלילה. מרגישים רמייה בנפשם. מרגישים שרומו כי בית הספר הסתיר את זה מהם''.

מנהלת בית הספר נמצאת בין הפטיש לסדן, ולדברי דבורה, המנהלת "קיבלה הוראות מהחמ''ד להשתיק את הסיפור הזה, ומורים טוענים שאפילו דובר על איומים בתביעה על פגיעה בצנעת הפרט אם ידברו על זה ויספרו על זה''.

גם ראש העיר גבעת שמואל יוסי ברודני הגיע לחדר המורים כדי לדבר עם הצוות החינוכי, "הוא הגיע בשביל לחזק אותנו, אמר שאין מה לעשות, טען שכולנו פה בסיטואציה מסוימת וחייבים להישמע להוראות, לנהוג לפי הכללים וכדומה''.

''אחד המורים אמר לברודני 'לא נתתם לי זכות לבחור אם להיות פה, אתם ידעתם ואנחנו לא'. ברודני הגיב בצעקות 'אתה לא תקבע ואין מה לעשות, אי אפשר לקחת את הילדה ולהוציא אותה החוצה. לחמ"ד אין גבולות וצריך לקבל הכל, לשמוע להוראות פה בבית ספר ולהמשיך ללמד כרגיל'.

"שמעתי מההורים שהם מנסים לעבור בית ספר אבל העירייה לא נותנת להם", הסבירה המורה דבורה, "אם תתן להם לעבור אז הילדה תישאר בכיתה לבד כי אף אחד לא רוצה ללכת לשירותים עם בת ולא עם בן''.

נקודת המפנה תהיה בשנה הבאה כאשר הטרנסג'נדר יעלה לכיתה ד', אז מתחילה ההפרדה המגדרית בבית הספר. "הילדה מסתובבת עם כיפה וציצית, ולמעשה חורגת מכללי התורה וכללי בית הספר, איך אפשר לקבל תלמיד כזה לבית הספר? זה כמו תלמיד שאומר 'אני אוכל חזיר בבית הספר בהפסקת עשר' האם בכלל קיימים גבולות לחמ"ד?''.

ראשי החמ"ד מגיעים לבית הספר מדי כמה ימים כדי לשוחח עם המורים, "מנסים לחנך את המורים כדי שלא יפעלו לפי קוד מצפונם. ההצדקה שאומרים לנו בשיחות האלה היא 'התייעצנו עם רב חשוב, אנחנו לא תורניים פחות מכם ועכשיו תיישרו קו'.

"עכשיו המורים אובדי עצות, כולם מתוסכלים, לא יודעים איך להתמודד עם זה. המתח בחדר מורים קשה כל פעם שהסיפור עולה, לא יודעים מה ילד יום ומה ייצא מחר'', מעידה המורה.

משרד החינוך מסר בתגובה: ''מנהלת החמ"ד, הגב' שוש נגר, פועלת באופן מקצועי ובמלוא הרגישות מעת שעניינו של התלמיד ובית הספר הגיעו אליה לפני כחודש. בתוך כך, המדיניות וההחלטות בנושא מתקבלות על ידי החמ"ד בליווי של גורמי מקצוע ובליווי של גורמי הלכה מרכזיים בציונות הדתית בהם הרב אריאל יעקב. הנהלת החמ"ד ומועצת החמ"ד נוהגות להיוועץ בו בנושאים הלכתיים. כמו-כן, ההחלטות מתקבלות יחד עם מומחים של השירות הפסיכולוגי ייעוצי. בשל צנעת הפרט, המשרד מנוע מלהתייחס ליתר הסוגיות''.