לחישה
לחישהכלב בלנק

ערב ירושלמי. חבורת גברים יוצאת מהסטודיו ונפרדת לשלום אל החניה.

קשה לדמיין שמאחורי חולצות הטי-שרט המיוזעות והפנים מלאות הסיפוק עומדים מנכ"ל רשת, שחקן בתיאטרון ילדים, תלמיד ישיבה, עורך דין, רכז נוער בסיכון, סטודנט לפסיכולוגיה, מדריך טיולים, מחנך, ועוד כמה אפיונים מפתיעים.

בסופו של יום הם מתקבצים ובאים משדרות וכרמיאל, גוש עציון וחדרה- לתכנית יחידה מסוגה: אתה'יצרת, תכנית ללימודי משחק לגברים, מבית תיאטרון לחישה.

מי שייסד וחלם ומנהל אמנותית את התכנית על מסלוליה השונים הינו אופיר נהרי. כבר כילד בערוגת הציונות הדתית בפתח תקווה, ליבו נמשך לתיאטרון ללימודי משחק. הרצון התגשם בבגרותו בלימודי משחק אינטנסיביים במסגרות שונות ובסטודיו למשחק ניסן נתיב. לאחר מסע שכלל הוראת משחק בארץ ובעולם, ויצירת יצירות שקטפו פרסים, החל נהרי לפלס את דרכו ליצירה עצמאית שמתכתבת עם עולם המקורות והאמונה, ובמקביל שיבה אל עולם התורה, בחירה מאהבה.

במהלך שלוש שנות קיומה של תכנית אתה'יצרת, הוגשמו חלומותיהם של עשרות לומדים. נערים גילו על הבמה כוחות שאף אחד בחוץ לא הכיר, וגברים הגשימו חלום ישן שנדחק לפאתי המגירה, ונתנו לעצמם ליצור, להביע, להרגיש, לפתוח דלתות נעולות בלב.

התהליך שהמשתתפים עוברים עם עצמם הוא סיפור מופלא. אצל בני הנוער זה מרגש עוד יותר.

מקומות אחרונים להצטרפות לערב הפתוח- יום חמישי יט' אלול (15/9)

"הגענו לתוכנית ממש בסיעתא דשמיא", מספרת נאווה, שבנה סיים לימודי משחק במסלול הנוער. "דוד ביקש ממני שאחפש לו מסגרת ללימודי משחק. חיפשתי הרבה ולא מצאתי משהו מתאים, ואז פגשתי חברה שעוסקת בתיאטרון וסיפרתי לה שאני מחפשת לבן שלי... היא הפנתה אותי לתיאטרון לחישה. בדקתי באינטרנט והבנתי שזה מה שאני מחפשת. התקשרתי לאורן, רכז התכנית, כדי לשמוע וזה היה נשמע נהדר, הרבה יותר ממה שחיפשתי.

דוד נסע כל יום חמישי אחרי הצהריים בהתמדה. לא פיספס אפילו פעם אחת. כל מפגש היה ממש חשוב לו. הוא עבר שם תהליכים של העצמה אישית, ביטחון עצמי, יכולת להופיע בפני קהל. אופיר עשה עם דוד עבודה מדהימה. הוא הרים אותו גבוה. ידע לא לוותר כשצריך, לחזק, ולכוון. אני מאוד מודה לאורן ולאופיר על התהליך המדהים שדוד עבר באתה'יצרת".

אמא של אורי (שם בדוי) מעידה שהמסלול הציל את בנה. "אחרי שנתיים של קורונה אורי לא מצא את עצמו. הוא לא הגיע ללימודים, לא היה בקשר עם חברים, והיה אבוד. כשהוא שמע על לימודי התיאטרון זה כאילו הדליק לו ניצוץ חדש בעיניים שהיו כבויות הרבה זמן. האמת שזה הדבר היחיד שהוא היה מוכן להתאמץ עבורו, זה היה החבל שקשר אותו לחיים. בסוף השנה אני מסתכלת עליו וזה מרגש אותי. המשחק החזיר אותו לעצמו, הוא מוכן לחזור למעגל הלימודים, לקשר עם חברים ועם הבית".

על הבמה במופע הסיום האחרון עלו על הבמה זה לצד זה – כיפות קטנות וגדולות, קוקו ארוך תלתלים ומעליו כובע, וספודיק חסידי.

תאטרון לחישה
כלב בלנק

שמואל צוקר, תושב ביתר עלית, הינו שחקן פעיל במגזר החרדי, המוכר בין השאר ממשחק במערכוני "ברדק".

"כשאתה לומד אצל אופיר אתה מגלה מה חסר לך", מספר צוקר, "אדם יכול לחיות עד 120 ולא להכיר את עצמו, יש אנשים שבחיים לא פגשו את עצמם מבפנים. יש מי שמגיע כי הוא רוצה להיות שחקן, ואז פתאום הוא מבין מה זו עבודת השחקן, מה זה אומר לעומק. ויש מי שמגיע כי הוא רוצה לפגוש את הלב שלו, לשחרר אותו. ללמוד איך חווים דברים. בסוף החיים של כולם שזורים במשחק. להכנס לנבכי עצמך, לגלות את כל הצדדים שבך, ולהביע החוצה את הצד הכי אמיתי, פנימי ומקורי שבך. לפתוח את הצוהר לקסם שיש בך. כל מה שעברת בחיים וכל מי שאתה- הכל נכנס למשחק. וזה מסע מרתק". וכאן הוא עוצר כדי להטעים ולהדגיש את המילים הבאות: "אין מישהו שנכנס לקורס ויצא אותו אדם. כולנו השתנינו. התפתחנו, למדנו לבטא את עצמנו יותר טוב. זה מדהים. הפוטנציאל שלך – לא רק כשחקן, אלא כבן אדם- עם הזדמנות נכונה כשמישהו מוביל אותך את הדרך, תהפוך את זה לאוצר, זה הסיפור שלך".

במה הרגשת שהשתנית?

צוקר: "היו לי תמיד כישורים טבעיים אבל תמיד הצגתי ככה באילתור, בלי באמת בטחון במה שאני עושה. רק אחרי הקורס אני יכול לומר בפה מלא ובבטחון - אני שחקן. נקודה.

אבל זה עמוק יותר, זה בנפש. בקורס משחק אתה לא רק לומד משחק, אתה באמת הופך להיות מי שאתה באמת, בלי המסיכות והחוצצים. אין מי שייכנס לקורס ולא יצא ממנו אחרת. ומי שבא ולא בשביל להיות שחקן- הקורס לוקח את החולשות שלך והופך ליתרונות, למתנות וברכה. אדם הופך להיות שלם יותר.

בנימה אישית אוסיף שבשנה האחרונה עברתי מלא אתגרים בחיים שלי, אבל השתניתי, והיום אני לוקח את הכל אחרת. רק השבוע עברתי שבוע מלחיץ מאד בלשון המעטה. בעבר לא היתה לי יכולת להתמודד, ובמקום להתמודד הייתי פשוט בורח. היום אני אומר – כן, תביא את האתגר. אני רוצה. חומרי החיים מעשירים אותי על הסט. זה עוצמתי. הפכתי להיות אדם שחי את החיים שלו, לא עובר לידם."

מקומות אחרונים להצטרפות לערב הפתוח- יום חמישי יט' אלול (15/9)

*

התכנית אתה'יצרת הוקמה לפני כשלוש שנים. והשנה- הרביעית לחיי התכנית- התכנית מתחדשת במיקום חדש בירושלים, בכניסה לעיר, בסמוך לגשר המיתרים, וכוללת קבוצה לנערים (ט-יב), וקבוצות תיאטרון לגברים- מסלול מתחילים ומסלול מתקדמים.

מיכאל לב, מנכ"ל ובעלים של רשת "דברי שיר" מספר: "אתה'יצרת זה מקום לגלות כוחות שלא נחשפים בי ביומיום, כלי מיוחד שזכיתי בו בשנתיים האחרונות. השילוב המופלא של מקצועיות בלתי מתפשרת, עבודה נפשית מעמיקה ושילוב תכנים וערכים יהודיים הביא אותנו לתוצאות מדהימות. לא רק סור מרע, דהיינו תאטרון איכותי בלי לעבור גבולות הלכתיים או תכנים בעייתיים, אלא עשה טוב: הבעת העולם הרוחני הפנימי שלנו באופנים עמוקים ונוגעים, ברמה מקצועית גבוהה. הרגשתי שהתחלנו לגעת בחזונו של הראי"ה קוק על התרבות היהודית הארצישראלית".

"למדתי באוניברסיטת ת"א בימוי", מספר גם אליה בקשי, בוגר מחזור א', "והיה חסר לי בתחושה משהו, הבנתי שחסרה לי יצירה, ליצור מתוכי, לראות מה נובע מתוכי ולהגשים אותו לתוך הבמה". המשהו הזה אכן אחר. במקום להתבוסס בטקסטים בעייתים שהם החומר המצוי כיום, נהרי כותב בעצמו את הטקסטים לכל שיעור לתלמידיו, שיהיו טקסטים ראויים ומקצועיים ונקיים.

"אתה'יצרת זה מקום עמוק," מוסיף שחר לבב-אל, מתיאטרון טוב לבב, המוכר מתפקידיו כשחקן בערוץ מאיר לילדים, ובוגר מחזור א'. "זה מקום שיש בו משחק אמיתי, במקצועיות ברמה הגבוהה ביותר, ושילוב של עומק תורני. זה שילוב שעוד לא היה כזה."

כתוב שעתידין קרקסאות להפוך לבתי מדרשות. לפי הפשט, אמפי קיסריה יהיה מקום לשיעורי תורה המוניים. אבל בעומק אפשר לומר שאולמות התאטרון על התאטרון שבהם- יהיו בית מדרש חי דרך התאטרון שיוצג בהם.

בינתיים בצוות עמלים לקראת פתיחת שנת לימודים חדשה בסטודיו החדש– "כמו שנהוג אצלנו להתפלל רגע לפני תחילת הצגה, וזו לגמרי תפילה יומיומית לכל מה שקורה בתיאטרון – ויהי נועם ה' אלוקינו עלינו. בתפילה להביא תכנים גדולים, בכלים גדולים, לחבר ארץ ושמיים, פנים וחוץ, רוח ויצירה".

מקומות אחרונים להצטרפות לערב הפתוח- יום חמישי יט' אלול (15/9)

לפרטים על מסלול התיאטרון לנשים ונערות בירושלים- כאן

צילום: כלב בלנק
צילום: כלב בלנק
צילום: כלב בלנק
צילום: כלב בלנק
צילום: כלב בלנק