תחקיר של אתר 'הקול היהודי' חושף את תכניתם האסטרטגית של מנסור עבאס ורע"מ להיאבק בציונות מתוך מוסדות המדינה באמצעות הפוליטיקה, ואסרטגיית ה"המואטנה" – קבלת זכויות אזרחיות ולאחריהן זכויות לאומיות לערבים בישראל עד להשגת זכות השיבה למיליוני "פליטים" והקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים.
אנו חושפים לראשונה קטעים מתורגמים לעברית מתוך אמנת התנועה האסלאמית (הפלג הדרומי) שאת כתיבתה ואישורה הוביל עבאס כיסוד לכניסתו לפוליטיקה, ומוכיחים כאן בתחקיר שקר אחר שקר של מנסור עבאס שמנסה לטעון כי האמנה הינה טיוטה לא מאושרת ומחייבת.
גם במקרה זה – מנסור עבאס בעברית מדבר בצורה אחת, בעוד סרטוני הוידאו ותכנים נוספים שתרמו מוכיחים – מנסור עבאס בערבית מדבר ומתכנן אחרת לחלוטין.
אז איך קרה שלמרות קיומו של מסמך מקיף ומפורט בן 73 עמודים המפרט את תפיסת העולם הקיצונית של רע"מ, ולמרות והשיח הער סביב המפלגה - אמנת התנועה האסלאמית כמעט ולא מוכרת לאף אחד?
קמפיין ההתרמה של 'הקול היהודי' בשעותיו האחרונות – תרמו עכשיו
השקר של מנסור עבאס
מסתבר שמנסור עבאס עושה מאמץ להסתיר כיום את האמנה מהשיח בעברית. התנהלותו מול עיתונאית "טיימס אוף ישראל" טל שניידר ממחישה את הדבר. שניידר והעיתונאי אהרון בוקסמן היו מהבודדים שפרסמו בעבר קטעים מצומצמים מהאמנה המדברים על יחסו לציונות כפרויקט "גזעני קולוניאליסטי" ועל תמיכתו ב"זכות השיבה". אך כששניידר שאלה לפני כחדשיים את מנסור עבאס ב"שבת תרבות" ברמת השרון, על הפער בין דיבוריו המתונים לבין האמנה, הגיעה תשובה מפתיעה.
עבאס הכחיש למעשה את קיומה של אמנה מאושרת: "אין נייר כרגע רשמי מפורסם מאושר שקוראים לו האמנה של התנועה האסלאמית". אחר כך הוא טען ש"כאשר התחלנו לכתוב אותו אני עוד לא הייתי חבר כנסת, אפילו לא חשבתי להתמודד לכנסת. ואז כאשר התחלנו את התהליך הצעתי לחברים בואו נפסיק לרגע ובא ניתן לתהליך למצות את עצמו.. ולכן אין אמנה".
תחקיר הקול היהודי מוכיח כי מדובר בשקר מוחלט - אמנת התנועה האסלאמית היא מסמך מאושר שכפי שאף מופיע במסמך עצמו - אושר בוועידה הכללית של התנועה האסלאמית. בידי הקול היהודי אוסף של התבטאויות של בכירי התנועה האסלאמית ומועצת השורא המתייחסים לאישורה של האמנה כולל הודעות רשמיות מהתנועה שיצאו לעיתונות הערבית. ממספר פרסומים ואזכורים עולה כי עבאס עצמו הוא זה שהוביל את כתיבתה.
גם הטענה של מנסור עבאס לשניידר כי כאשר נכתבה האמנה הוא לא שקל להתמודד לכנסת היא שקר. הוועידה שבה אושרה האמנה היא אותה ועידה שבה נבחר מנסור עבאס ליו"ר רע"מ והתחיל את הקריירה הפוליטית שלו.
בנאום שתורגם בידי הקול היהודי, ואותו מסר מנסור עבאס מיד לאחר בחירתו ליו"ר רע"מ - באותה ועידה שבה אושרה האמנה, הוא חוזר שוב ושוב על כך שהאמנה היא מקור הסמכות.
הוא גם מקשר את כניסתו לפוליטיקה והדרך הפוליטית שיוביל, אל האמנה. "אחד הדברים שגרמו לי ללכת להתחיל לעסוק בעבודה הפוליטית הוא שיש אמנה לתנועה האסלאמית", מצהיר עבאס. "אני יכול, והאחים שלי יכולים לצאת ממנו כדי לנסח שיח אסלאמי פוליטי".
עבאס חזר בנאום בחירתו ליו"ר רע"מ שוב ושוב על המחוייבות שלו לאמנה והיותה מקור הסמכות הבלעדי: "אני קראתי שוב את האמנה של התנועה האסלאמית ואני אמשיך לדבר עליה כי היא מקור הסמכות... אני באופן אישי, האמנה הזו, בעזרת אללה, תהיה תמיד נוכחת בשיח שלי, בכל מקום".
עבאס מתייחס לאמנה כמסמך מחייב ומאושר גם בראיונות נוספים שתרגמו בקול היהודי, אולם מי שרוצה הוכחה אחרונה לרלוונטיות של האמנה ימצא אותה בראיון שנתן איברהים חיג'אזי לערוץ כל אל ערב בדצמבר 2021. כאשר חיג'אזי, שהוגדר בידי העיתונאי רביב דרוקר כ"איש החזק ביותר ברע"מ", נדרש להשיב אודות אמירה "מתונה" של עבאס בתקשורת הישראלית הוא הסביר כי מי שקובעת היא האמנה. "מי שקובע זה לא אברהים ולא מנסור אלא האמנה. היא מקור הסמכות".
קמפיין ההתרמה של 'הקול היהודי' בשעותיו האחרונות – תרמו עכשיו
הסיבה לכניסה לפוליטיקה: מאבק בציונות מתוך מוסדות המדינה
אז מה יש באותה אמנה שמנסור עבאס מנסה כל כך להסתיר מהאוזן והעין היהודית ישראלית? בקול היהודי תרגמו לעברית לראשונה פרקים שלמים מתוך האמנה.
האמנה מגדירה את חזון התנועה, מטרותיה, מפרטת את ההיסטוריה של הרמת התנועה האסלאמית ואת היעדים אליהם היא שואפת. בהקשר של ישראל, מגדירה האמנה את ישראל כ"פרויקט קולוניאליסטי של גזל ועוול".
אם היו קולות שראו בשותפות של רע"מ בקואליציה מסר של השתלבות - האמנה קובעת במפורש כי אסור להזדהות עם ישראל, לא לקחת חלק ב"ישראליזציה" ולא לייצג את מדינת ישראל, ובוודאי שלא על ידי שירות בצבא או במשטרה.
האמנה דורשת הקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים וזכות השיבה ל"פליטים", והכל מתוך אסטרטגיית המואטנה – אודותיה נרחיב בהמשך.
וכאן מגיעה גולת הכותרת שאנחנו חושפים היום לראשונה בקול היהודי. אמירה מפורשת על הסיבה שבגינה רע"מ נמצאת בפוליטיקה והצטרפה לממשלה.
"השותפות הפוליטית שלנו בכל הרמות שלה – במועצות המקומיות, ברשות המחוקקת בפרלמנט ובמוסדות האזרחיים הרשמיים – אינה אלא כדי להגן על הזכויות והאינטרסים של החברה הערבית הפלסטינית שלנו בַּפּנים [ישראל], וכדי לתמוך בסוגייה הפלסטינית ולהתעמת עם התזות, המדיניות ותוכניות הפרויקט הציוני בלב מוסדות המדינה".
אסטרטגיית ה"מואטנה"
אז מהי אותה אסטרטגית "מואטנה" עליה מדברת האמנה? הטענה של מנסור עבאס היא שבאמצעות הדרישות האזרחיות ותביעת אזרחות שווה יהיה אפשר לממש את כל היעדים הלאומניים של הערבים החיים בישראל - ממדינה פלסטינית ועד לזכות השיבה.
ואם המושג "שיח אזרחי" מוכר לכם - לא טעיתם, זו בדיוק הדרך שבה פועל מנסור עבאס כיום.
ואם נצטט מתוך האמנה ככה זה כתוב בצורה הכי מפורשת: "המואטנה [האזרחות] החסרה שישראל כפתה על בני העם הערבי הפלסטיני הילידי, שנשאר באדמתו ומולדתו, היא כלי חשוב והכרחי,.. דרכם אנחנו מביעים את זכויותינו הלאומיות, האזרחיות והדתיות, כחברה ילידית שחיה במולדתה, אשר אין לה מולדת אחרת חוץ ממנה. עד להגעה להשלמת זכויות של מואטנה מלאה, במישור של זכויות לאומיות, אזרחיות ודתיות בתוך ישראל, והקמת המדינה הפלסטינית בגדה המערבית וברצועת עזה ובירתה ירושלים המבורכת, ושיבת הפליטים והעקורים".
מרע"מ לא נמסרה תגובה לידיעה.
קמפיין ההתרמה של 'הקול היהודי' בשעותיו האחרונות – תרמו עכשיו
*את האמנה ואת הנאומים והראיונות השונים תרגמה עבור הקול היהודי מורן טל