נדרשים לתת תשובות. ברביבאי ולפיד
נדרשים לתת תשובות. ברביבאי ולפידצילום: יוני קמפינסקי

יו"ר פורום המכללות הטכנולוגיות, ד"ר יוכבד פנחסי אדיב, מנהלת המכללה הנדסאים באריאל, קוראת לראש הממשלה, יאיר לפיד, ולשרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, לקיים את התחייבותם להגדלת ההשקעה בהשכלה הטכנולוגית בישראל. בראיון לערוץ 7 היא מרחיבה אודות השלכות הזנחת אפיק זה של השכלה.

"אנחנו פורום מנהלים של מכללות טכנולוגיות. בפורום 34 מכללות הפועלות בעיקר באזורים פריפריאליים ומניעות תהליכי השכלה לטובת המשק והכלכלה בישראל. כבר למעלה מעשור אנחנו בדיונים מול הממשלה. כולם מבינים שמדובר באינטרס לאומי", אומרת פנחסי אדיב. "אנחנו מלמדים לימודי הנדסאים, שהם מקצועיים, מעשיים ומאפשרים לצבא ולתעשייה הישראלית וגם למשק להפעיל את עצמם, כי אלו אנשי עשייה בפועל ולא רק ברמת התיאוריה".

לדבריה ברמות השונות "כולם מכירים בחשיבות קידום ההשכלה הטכנולוגית, מכירים את התרומה לתל"ג, רוצים להגדיל את מספר הסטודנטים ומבינים את הפער הקיים בין המערכת הטכנולוגית למערכת ההשכלה האקדמית, מבינים שלא יתכן שנתוקצב כעשירים מהמערכת האקדמית לתואר ראשון. הכול ברור לכולם ולא צריך להסביר. ב2018 נחתמה איתנו רפורמה שאמורה הייתה להניע את המערכת לקראת תקצוב סביר יותר שגם הוא עדיין נמוך".

על המספרים שמאחורי המצוקה היא מציינת כי מדובר בהשקעה נמוכה מזו שמשקיעה המדינה בילד בגן ילדים. "אנחנו מדברים על תקציב לסטודנט בשווי של 13 אלף שקל זה פער ענק מול 24-25 אלף שמושקעים בעולם האקדמי ואפילו בילד בגן ילדים".

פנחסי אדיב מבהירה כי ההשקעה בילדי הגנים אכן נצרכת וחייבת להיות, "אבל מדור בסטודנטים שמעוניינים להיכנס למכללות טכנולוגיות ורוצים לעבוד מה שמגביר את הייצור והטכנולוגיה של המדינה. כשמקבילים אותם להשכלה אקדמית אנחנו רואים שאנחנו בפער גדול מאוד. אם מהנדס בתואר ראשון בפקולטה להנדסה מקבל 30-35 אלף שקלים, לא יתכן שסטודנט ללימודי הנדסאים יקבל לשנה 15 אלף שקלים. זה לא נתפס". עוד היא מעירה כי שליש מהמערכת לא מתוקצב כלל.

"כולם מבינים את הצורך, כולם מבינים את הנחיצות כדי להגביר את התל"ג והפריון בישראל, אבל הפער הולך וגדל. כולם מבינים אבל צריך גם להכניס יד לכיס", היא אומרת ומציינת כי קיימת ההבטחה השלטונית מרפורמת 2018 להעלות את התקצוב ל-19.5 אלף שקלים לשנה, סכום שהוא עדיין נמוך אבל מהווה התקדמות.

על התשובות שהיא מקבלת ממקבלי ההחלטות אומרת ד"ר פנחסי אדיב: "הם מבינים, מלטפים, אבל אומרים שנדבר בחומש הבא, אבל אנחנו צריכים את התקציב שעליו יש לנו התחייבות מהשנה שעברה. מכללה היא עסק שמתחייב למרצים, למגורים ועוד שהוא צריך לקיים כמו כל ארגון אחר ואנחנו לא יכולים להיות נתונים לתנודות כאלה. בנינו על הכספים שהובטחו לשנת הלימודים הקודמת וצריך לתת לנו אותם. כרגע הפערים כמאתיים מיליון. יש הבטחה שלטונית להשלמה ל-19.5 אלף שקלים, למדינה יש את הכספים האלה, אבל צריך להכניס יד לכיס ושהמדינה תעמוד בהתחייבות שלה ואנחנו נמשיך בהכשרת הסטודנטים".

בעוד שמונה ימים אמורה להתקיים פגישה של ראשי המכללות הטכנולוגיות עם שרת הכלכלה. "אני מאוד שמחה על הפגישה, אבל רוצה לצאת מהפגישה הזו עם תוצאה. השרה צריכה לדרוש מהאוצר לאפשר לה לנהל את אחריותה מול המכללות הטכנולוגיות".

על משמעות התקופה הרגישה של טרום בחירות אומרת פנחסי אדיב: "אנחנו מבינים מאוד את הפוליטיקה. גם השרה וגם ראש הממשלה צריכים להבין שזה לא אינטרס שלנו, אלא של המדינה. במידה והשרה לא תעשה מעשה, מה שאני מקווה שלא יקרה כי האחריות עליה, נדע לפעול בדרכים שלנו. אנחנו יודעים לומר שאם לא מקיימים את ההתחייבויות גם אנחנו נוכל לא לפתוח את שנת הלימודים".