האם ניתן לזהות בחודשים הבודדים שחלפו מאז תחילת שנת הלימודים את השלכותיה של תקופת לימודי הזום על התפתחות יכולות הקריאה בכיתות הנמוכות?
על השאלה הזו שוחחנו עם הפסיכולוגית הקלינית ד"ר רינת גרין, מייסדת עמותת 'קול קורא' למען ילדים עם לקויות למידה.
"לצערי מה שציפינו שיקרה אכן קורה", אומרת ד"ר גרין ומספרת על "משפחות ותלמידים פונים אלינו ונראה שיש כאן בעיה שחייבים לטפל בה". עיקרה של הבעיה מתברר בכיתות שאת תקופת לימוד הקריאה עברו מול הזום, אך הבעיה קיימת גם בכיתות הגבוהות יותר.
גרין מספרת על תופעות של קצב קריאה איטי, קושי בזיהוי צלילים, אותיות ומילים, שטף קריאה בעייתי ועוד. כמו כן היא מספרת על מציאות בה ילדים רבים שעם סיוע וליווי מותאם בתקופת לימוד הקריאה היו מתמקמים במקום גבוה של הכיתה, ללא לקויות מסוימות, מוצאים את עצמם כעת מייצרים פער מול חבריהם לכיתה ומתמקמים מאחור, גם אם בהגדרה אינם לוקים בדיסלקציה וליקויים דומים.
לדבריה ילדים בעלי לקות למידה ספגו את הפגיעה הקשה ביותר בתקופת הזומים כאשר לא קיבלו מענה שהיה מקדם אותם ומאפשר להם ליישר קו עם חבריהם לספסל הלימודים. על המודעות במערכת החינוך לקיומה של הבעיה היא אומרת כי קיימת מודעות, אך לטעמה דרוש עוד שיפור רציני במוכנות ליישם טיפול נדרש לטובת התלמידים בכיתות הללו. בהקשר זה היא מציינת כי חשוב לנצל את התקופה הנכונה מבחינת התפתחות המוח בהיבט זה של קריאה, ומשום כך נסיגה אחורנית בשל התקופה שעברה על מערכת החינוך מחייבת היערכות מיוחדת ומתן מענה מותאם.
על הטיפול הדרוש מרחיבה מעט ד"ר גרין ומציינת בראשונה את חשיבות החזרת הביטחון העצמי של תלמידים שבמידה מסוימת קיבעו בתוכם בתקופת הזומים תודעה של מי שאינו מסוגלים ללמוד. "הם ישבו מול מסכים בתחושה שהאין סיכוי שיבינו מה קורה בכיתה וזה נכנס להם לתודעה. צריך להחזיר להם את הביטחון ואת היכולות. לעבוד איתם בצורה אינטנסיבית כדי לקדם אותם ולגשר על הפערים כדי שיהיו בכיתה ויבינו את החומר".
על מנת לסייע לתלמידים המתקשים לשוב למעגל הלומדים והמתקדמים בכיתות יש צורך להכשיר מורים ללמד ילדים בעלי לקויות למידה, מה שלא תמיד נלמד גם בהכשרת מורים להוראה מתקנת. "צריך ללמוד איך המוח לומד לקרוא ולהתערב בצורה נכונה ולא להתעלם מהבעיה". ומאחר ועד שילמדו המורים את כל זאת עשוי לחלוף פרק זמן ניכר, על המורים להכיר בבעייתיות שנוצרה אצל חלק ניכר בתלמידיהם ולהבין שאם תלמיד מתנתק מהמתרחש בכיתה הדבר אינו בהכרח תלוי בו בלבד, ולא פעם מדובר במשקעים שנותרו מתקופת הזום והשלכותיה.