טכנולוגיה בעבודה
טכנולוגיה בעבודהצילום: ISTOCK

כלל הכלים הדיגיטליים נועדו להקל על ניהול העסק, לייעל ולהרחיב את מוטת השליטה בעסק. דה פקטו, הם מסרבלים, מעכבים, מייצרים עובדים ותהליכים מיותרים. כך שהעסק נאלץ לעבוד עבור אותה מערכת או תוכנה במקום שאלה ישרתו אותו ויסייעו לו. כיום אף עסק לא יכול להתנהל ללא כלים דיגיטליים, יחד עם זאת למעלה ממחצית מהעסקים לא מצליחים לשרוד על אף השימוש בכלים הדיגיטליים והניסיונות לתת מענה למציאות העסקית המשתנה

אתגרי הניהול

"ניהול העסק או הארגון", ביטוי שמשקף בעת ובעונה אחת אינסוף ניגודים. מחד הוא מלא במשמעות, השלכות, תוצאות, שאיפות, יעדים ועוד. מאידך, הוא מייצג בירוקרטיה, סורג לחלומות, שגרה כפויה וכן הלאה. ניהול העסק כרוך במשימות ואתגרים מורכבים ורגישים. לפיכך מאז ומעולם ישנו מגוון של שיטות ניהול. לפני כשני עשורים לערך, רווחה שיטת הניהול ההיררכית הקלאסית לפיה כל בעל תפקיד אחראי על תחומו ומעליו דרג בכיר יותר החשוף לתחומים רבים יותר. עם חלוף הזמן נולדו שיטות ניהול מתקדמות יותר וביניהן ניהול שטוח וכיו"ב.

ניהול העסק שלעצמו הצמיח סביבו תעשייה שלמה שנועדה להכשיר את קברניטי הארגון והמנהלים לנהל את העסק על הצד הטוב ביותר. אתגרי ניהול העסק והעובדים יצרו דרישה ליועצים ארגוניים, יועצים אסטרטגיים, יועצים פיננסיים ועסקיים. לצד הגורמים האנושיים פותחו עשרות כלים ומערכות מידע שייסעו בניהול ממוקד, ביצוע תכניות עבודה, הפקת דוחות ועוד. למרות ההבנה כי ניהול העסק דורש מעבר לתשוקה להגשים חלום כזה או אחר, שיעור ההישרדות של העסקים לא גבוהה. כ- 50% מהעסקים הקטנים והבינונים כלל לא מגיעים לשנתם החמישית.

"חסמים" בניהול עסק, לכאורה, בדרך לפסגה

השאלה הפופולרית ביותר היא מה גורם לעסק עם רעיון ומוצר טוב לא להצליח?! נהוג לחשוב כי לא פעם ישנו אדם אחד שמנהל ומוביל את העסק ונדרש ממנו להבין ולשלוט בתחומים שונים החל ממימון, טכנולוגיה וכלה בשיווק מכירה ושירות. יועצים עסקיים מצביעים על דרישה זו כעקב אכילס של העסק. הנחה זו שגויה מעיקרה ממספר טעמים. בראש ובראשונה, דור המנהלים הנוכחי ניחן בהסתכלות ורסטילית, יכולת להגיב למצבים משתנים והבנה כי יש להיעזר בגורמים נוספים כדי לתת מענה למנעד רחב של צרכים. שנית, עסקים רבים שנעזרים במנטורים, יועצים עסקיים, יועצים ארגוניים ועוד - עדיין לא מצליחים להחזיק את עצמם.

זאת ועוד, העולם הדיגיטלי מאפשר באמצעות אתרים, מערכות מידע ואפליקציות לנהל את העסק מכל מקום, לפרסם בקלות יתרה, לייעל את הפעילות ולהגדיל רווחיות. המרכולת נגישה לצרכנים מבלי שהמרחק הפיזי יאפיל על כך. למרות זאת עסקים רבים מדי נאבקים על שרידותם. משרד הכלכלה והתעשייה מצביע על חסמים מרכזיים נוספים, על קושי במציאת לקוחות, עומס בירוקרטי, זמינות כוח עבודה מיומן ועלויות ייצור גבוהות. שכיחות ועצמת החסמים משתנה בהתאם לגודל העסק ולענף אליו הוא שייך.

סטגנציה היא החסם העיקרי והמשמעותי בניהול עסק

CNWD חולקת על הניתוח הגנרי ומציעה פרספקטיבה חדשנית להבין מדוע מחזור חייו של עסק כה קצר. לשיטתה, הסטגנציה בניהול העסק היא המביאה למפלתו. יועצים ארגוניים ומערכות דיגיטליות מתהדרים ביכולת להתאים את עצמם ל- DNA של העסק. על פניו, הציפייה היא שלכל עסק יתאפשר לעבוד באמצעות מערכת מידע כזו או אחרת אשר מותאמת אליו, לחזון שלו, לדגשים שלו, לתהליכי העבודה שלו ועוד. בפועל, העסק נדרש לכופף את האמיתות העסקיות שלו ולהיכנע למתודות ה"נכונות". הכניעה לתבניות ולמערכות שמדברות אמת עסקית אחת גורמת במשך הזמן לחורבן העסק. לכן מערכות המידע והיועצים למיניהם, לא מצליחים, במרבית המקרים, להציל את העסק או למנף אותו.

הייחוד והשוני של העסק הוא בעיקר ההון האנושי שמנהל ומתפעל אותו

כל עסק חי מורכב מאנשים, ייתכן שמדובר באדם אחד וייתכן שמדובר במאות מנהלים ועובדים. היכולת להבין את המציאות העסקית וניהול העסק באמצעות שיטה כזו או אחרת היא זו הגוזרת על העסק גזר דין מוות. לא די בהתאמת שיטת ניהול היררכית או שטוחה להון האנושי בעסק. כל עסק הוא ייחודי ואין כדוגמתו, לא משום שהמוצר שלו שונה בהכרח אלא משום שאלה המניעים אותו שונים בהכרח מאלה המתפעלים עסק דומה. בסופו של דבר עסק מטרתו להרוויח. אופן הביצוע לעולם יהיה שונה מעסק לעסק. יש שיסברו כי תהליך מסוים הוא מסורבל ויש שיסברו שהוא יעיל. ההבדלים הללו נובעים מההון האנושי שמניע את הפעילות. הצורך לכפות על עסק התנהלות "נורמטיבית" או "מקובלת" לעיתים עלולה להוביל למותו.

מערכות מידע מנציחות סטגנציה והורגות את העסק

כלל הכלים הדיגיטליים נועדו להקל, לייעל ולהרחיב את מוטת השליטה בעסק. דה פקטו, הם מסרבלים, מעכבים, מייצרים עובדים ותהליכים מיותרים. כך שהעסק נאלץ לעבוד עבור אותה מערכת או תוכנה במקום שאלה ישרתו אותו ויסייעו לו. כיום אף עסק לא יכול להתנהל ללא כלים דיגיטליים, יחד עם זאת למעלה ממחצית מהעסקים לא מצליחים לשרוד על אף השימוש בכלים הדיגיטליים והניסיונות לתת מענה למציאות העסקית המשתנה.

בחינת ההון האנושי בעסק הוא שלב קריטי באפיון מערכות מידע

למרבה הצער, שוק מערכות המידע הפך לחסם מרכזי בהצלחת העסק. מערכות המידע מחייבות את העסק להיצמד לשיטות עבודה שאינן מתאימות לעסק, העסק נמדד באמצעות קבועים ופרמטרים גנריים אשר עלולים להוביל לתובנות לקויות. ניתן לראות זאת באופן מובהק בשלבי האפיון רגע לפני הטמעת המערכת בעסק. הנושאים הבלעדיים בהם דנים בשלב ההיתכנות והאפיון הם הצרכים העסקיים. אף אחד מאנשי המקצוע לא בוחן מיהו הגורם האחראי על הביצוע, מהי הדרך הנוחה לו, איזה תחומי אחריות נוספים מצויים תחתיו וכן הלאה. לא בכדי נמנעים המטמיעים משאלות אלה, שכן אפילו אם יבררו זאת, מערכות המידע והארכיטקטורה שלהן מכירים אופן אחד לניהול תהליך כזה או אחר. העסק נדרש להתיישר לאמיתות העסקיות של מערכות המידע.

בסופו של דבר העסק מזגזג בין מערכות מידע שונות ומבזבז משאבים רבים לצורך הטמעה והתאמה של המערכת. העובדים מתוסכלים מאחר שהם נאלצים לעבוד באופן שלא עולה בקנה אחד עם המתודולוגיה והתפיסה של העסק בפועל. המנהלים ומקבלי ההחלטות לא מקבלים את התוצרים הדרושים. לא בכדי כל בעל עסק חושש להחליף מערכת, החשש לא נובע מאובדן מידע כזה או אחר אלא מההבנה שלא יימצא לו פתרון שאכן מותאם עבורו, עבור המותר שלו ובעיקר עבור ההון האנושי שמייצר ומניע את העסק.

שולחן עבודה עסקי – פלטפורמה מולטי דיסציפלינרית מאפשרת גישות ושיטות שונות מאוד

ההבנה העמוקה שאין עסק דומה לעסק אחר בשום מובן קיבלה מקום דומיננטי בפיתוח מבית CNWD. CNWD פיתחה את CNWD erPL – שולחן עבודה עסקי. שולחן עבודה עסקי הינו פלטפורמה מולטי דיסציפלינרית לתכנון, ניהול ותפעול משאבי הארגון. ניתן להתאים את שולחן העבודה לאמת העסקית של הארגון, לתהליכי העבודה הספציפיים שלו ובעיקר להון האנושי שמניע אותו. לראייה, מספר עסקים באותו ענף ובאותו גודל יכולים לנהל תהליך זהה באופן שונה לחלוטין זה מזה ועדיין לשמור על יעילות ואפקטיביות מרביים. הארכיטקטורה הפתוחה של שולחן העבודה מאפשרת לעבוד ולקבל תוצרים זהים באופנים שונים.

כבר בשלב האפיון, ניתן לשים דגש על ההון האנושי של העסק. למעשה, שולחן עבודה עסקי עשוי להיות כלי מצוין עבור העסק וכן עבור יועציו שעד כה היו כבולים למערכות ופתרונות מסוימים בלבד.

ההבנה כי הצלחת העסק תלויה בהון האנושי שלו היא דרמטית. בעלי עסקים טועים כאשר הם מתמקדים בשביעות רצון העובד. אכן עובדים מרוצים יעילים יותר עבור העסק, אך קודם לכן צריך להניע אותם במסלולים שיתאימו להם ויגרמו להם למקסימום תועלת. אסור שבעלי עסקים, מנהלים ומקבלי החלטות יתפשרו באשר לתפיסת הניהול שלהם. אם הם מזהים כי התוכנה משנה עבורם תהליכי עבודה, מסרבלת, מתישה את העובדים ונותנת תוצרים חלקיים הם עלולים להינזק. הבחירה בפתרון נכון מחייבת פתרון מתאים לא רק מבחינה פונקציונלית אלא מענה הולם לאופן בו העסק מעוניין לנהל את התהליכים הפונקציונליים.

הכותבת היא סמנכ"ל אסטרטגיה ומו"פ CNWD

אסתר קלור
צילום: באדיבות המצולמת