בפרשה שלנו כהו עיניו של יצחק מראות, כך שהוא לא היה יכול להבחין בין בניו, ואפילו לא לראות אם האדם שמולו שעיר מאוד, 'כולו כאדרת שיער', או שהוא חַלק לחלוטין. עיוורון הוא נכות המתבטאת בפגיעה מוחלטת או חלקית ביכולת הראייה, באופן זמני או לצמיתות.
לעיתים מדובר בעיוורון מלידה שהוא בדרך כלל בלתי הפיך, ולעיתים מדובר בעיוורון כתוצאה של מחלה או תאונה בשלב מסוים של החיים. בחלק מהמקרים מדובר בפגיעה מוחית או עצבית שגורמת לאיבוד הראייה למרות שהעין עצמה תקינה, ולפעמים מדובר בפגיעה בחלקים שונים של העין. ב"ה יצר אותנו ריבונו של עולם עם שתי עיניים, ולכן כשמדובר בעיוורון בעין אחת אחת בלבד התיפקוד של האדם נפגע רק מעט.
הזיקנה עלולה לגרום בין השאר לקשיים בראייה, הן כאלו שנובעים מפגיעה מוחית או עצבית הן כאלו שנגרמים מפגיעה בחלקים שונים של העיניים. רבים האנשים שהראייה שלהם הייתה תקינה בכל מהלך חייהם, אבל לקראת הזיקנה שרירי העיניים נחלשים והם נזקקים למשקפיים לראייה מרחוק או לצורך קריאה. הביטוי 'ותכהינה עיניו מראות' מתאים מאוד לקטרקט, מצב שבו העדשה שבעין הופכת לעכורה יותר ויותר, מציאות שקורית בעיקר בימי הזיקנה. היום קיימים פתרונות פשוטים יחסית לבעיה זו, אך עד לפני כמה עשרות שנים הרבה מאוד זקנים התקשו יותר ויותר בראייה.
מעריכים שמספר העיוורים בעולם כולו מגיע ל-40 מיליון, ובארץ נמצאים קרוב ל-25 אלף שמוגדרים כעיוורים, כאשר ההגדרה כוללת גם כבדי ראייה ברמות שונות. בימינו קיימים אמצעים רבים לסייע לעיוורים, בין אם מדובר על מניעה של מחלות וזיהומים שבארצות לא מפותחות גורמים למקרי עיוורון רבים, ובין אם מדובר על טיפול בנזקים שונים לעין בעזרת טיפולים ניתוחיים, ואף ע"י השתלת שתל חכם שעשוי להחליף פעילות של חלקים מסוימים במוח.
קיים היום כתב ברייל שמאפשר לעיוורים לקרוא ולכתוב, וקיימים מחשבים ומדפסות שמותאמים לכתב הזה. קיימים גם אתרי אינטרנט רבים שמותאמים גם לעיוורים. במקביל עיוורים רבים משתמשים בכלב נחייה שאולף במיוחד לכך, ובעזרים שונים בבית ומחוצה לו שמאפשרים להם לחיות חיים כמעט נורמליים, כמו מכשירים מגדילים לעיוורים שנותרה להם ראייה חלקית ו. רוב התינוקות שנולדים עיוורים וגם ילדים שמתעוורים במהלך חייהם גדלים היום בבית ולא במוסדות לעיוורים כמו פעם.
חז"ל מונים את העיוור כאחד מאלו ש'חשובים כמת', דהיינו שחייהם אינם חיים שלמים, ובהם עני ומי שאין לו ילדים ועוד. עיוור גם פטור מחלק מהמצוות. במציאות שלנו שבעזרת אמצעים שונים עיוור מסוגל לתפקד בחברה הרבה יותר מפעם יתכן שחלק מההלכות האלו לא יהיו רלוונטיות, כמו לגבי חרש למשל שבזמן חז"ל נחשב לשוטה והיום רוב החרשים הם הלכתית כבריאים לכל דבר, והדבר צריך בירור בכל עניין לגופו.