בית ספר
בית ספרצילום: ISTOCK

מורים ומחנכים במגזר הערבי מביעים מורת רוח מהשינויים בתוכנית הלימודים שאושרה ע"י שרת החינוך היוצאת יפעת שאשא ביטון, כך מדווח אתר החדשות הערבי ישראלי "אל-ג'רמק".

המחנכת ניפין אבו רחמון אמרה ל"אל-ג'רמק", כי בתוכנית הלימודים בנושא האזרחות לכיתה ט' אין התייחסות לנרטיב הפלסטיני, ולדבריה הממשלות בישראל מייחסות חשיבות רבה לנושא החינוך כאמצעי לשליטה על החברה הפלסטינית.

עוד אמרה: "במשך שנים ארוכות הייתה תכנית הלימודים רחוקה מזהותו, ההיסטוריה ומעניינו של התלמיד, ולאחרונה התחזקו מאוד העליונות היהודית והאופי היהודי של המדינה בתכנית הלימודים, לא רק במקצוע כיתה ט', אלא בכל הכיתות, בשעה על חשבון המרחב הדמוקרטי שמדבר על זכויות אדם, דמוקרטיה, שפות ופלורליזם. זה גם שיקוף של החלטות פוליטיות".

אבו רחמון ציינה, כי אחד הנושאים שהתמקדו לאחרונה במקצוע האזרחות לכיתה ט' הוא "חוק הלאום אשר מחזק את העליונות היהודית, כאילו ארץ ישראל היא ארץ שלמה החורגת אפילו מגבולות המדינה, וזה מחזיר אותנו לנקודה הראשונה שאנו דוחים לחלוטין, שהיא זכותו של העם היהודי על הארץ".

שרף חסאן, ראש הוועדה למעקב בנושאי חינוך ערבי, אמר ל"אל-ג'רמק", כי "השינויים משקפים את המגמה השלטת בישראל, שנועדה להעמיק את שליטת הימין ואת רעיון המדינה היהודית ברוח חוק מדינת הלאום".

לדבריו, "צמצום הדמוקרטיה וזכויות האדם (בתוכנית הלימודים) נותן מקום להפצת אידיאולוגיה גזענית בקרב תלמידים יהודים".

חסאן הדגיש את הצורך להעמיק את תפקידן של הרשויות המקומיות הערביות בטיפול בתוכניות הלימודים, ולחזק את תפקיד ההורים והמשפחה בחינוך הילדים בבית.