התעקשות השר המיועד, ח"כ סמוטריץ', לסגור את המנהל האזרחי והוויכוח המתעורר סביב העניין, מחייבת אותנו להסביר לציבור הרחב את האמת על הצורך המיידי בסגירת מוסד זה.
מי שמכיר מקרוב כמוני את עבודת המנהל האזרחי יודע שהמנהל לא מותאם לשרת את אוכלוסיית יו"ש ותפקודו הנוכחי כשלוני. בבואנו לבחון את הסוגייה הרגישה של סגירתו, אנחנו מחויבים להבין את חומרת המצב ומה החלופה המוצעת.
א. תפקוד המנהל האזרחי ומניעת פגיעה בתפקוד המערכות האזרחיות ביו"ש -
1. המנהל האזרחי ביו"ש הוכפף למשרד הביטחון בשנת ב 1981 והוא משמש למעשה כממשלה בזעיר אנפין של מרחב יו"ש. זהו אזור רחב ממדים של כ-5790 קמ"ר עם אוכלוסייה רבה ומגוונת. מיליוני המתגוררים והנעים בתוך שטחי יו"ש, מהווים מאסה שמחייבת תקציב גדול יותר בהרבה וכוח אדם מקצועי, מיומן ורב מאשר מצבת כוח האדם הנוכחית. בעוד שמשרדי ממשלה מונים מאות ואף אלפי אנשים, במנהל האזרחי היחס שונה בתכלית ויש מחלקות שמונות לעיתים שני מועסקים בלבד.
2. רמת השירות לאזרח, שלשמו הוקם גוף זה, ירודה, ואפשר לומר, לעיתים לא מתחשבת ואף מסכנת חיים. החל מחוסר שירותים מקוונים, אי אכיפה של עבירות בנייה, אי אכיפה של פגעי איכות סביבה והפקרה של אתרי המורשת עד לכדי הרס מוחלט מצד הערבים. בנוסף לכלל הבעיות, גם דליפת מידע מתוך המנהל למרתפי העינויים של הרש"פ שולחת ערבים רבים לעינויים ולמוות.
3. מעמדו המעשי של שר הביטחון ביו"ש, מקביל לראש ממשלה. כאשר יש לשר אג'נדה שונה משאר הממשלה יכול הדבר לשנות את מאזן הכוחות במרחב. דוגמא אחת היא הבנייה הבלתי חוקית הערבית- בשטח קיימים למעלה מ-100,000 מבנים לא חוקיים, פרי מדיניות האי אכיפה של שר הביטחון.
4. מדינת ישראל מובילה את מדינות ה-OECD בקצב גידול האוכלוסייה ובגידול רציף בצפיפות הדיור. אין זה פלא, אם כן, שממשלות ישראל לדורותיה ראו ביו"ש לא רק חבל ארץ אבות אלא קרקע פורייה לקליטת המוני ישראלים ועולים חדשים. הגידול הטבעי וגלי העלייה, מעצימים את הצורך בתכנון ופיתוח תשתיות הולמות יחד עם הפשרת אזורי בניה יחסיים, מה שעשוי להוריד את מחירי הדיור. ניהול שכזה, מחייב תכנון כלל ארצי שבאופן טבעי נופל על כתפיה הרחבות של הממשלה, שכלל פעולותיה מקצועיות, שקופות, מתואמות לציבור האזרחים ועומדות לביקורת של גורמים מקצועיים באופן שוטף. ככלל, מערכות ממשלת ישראל מסוגלות למלא את תפקידן גם בלי גורם מתווך, עם התאמות כפי שכבר קורה בתחומים רבים. העברה של תחומי הטיפול השונים בחזרה למשרדי הממשלה, יתגמל את התושבים בקוד שירות אחיד וגבוה כמצופה.
ב. תפקוד צה"ל בגזרה –
לסגירת המנהל הן אין כל נגיעה בתפקוד צה"ל או בניהול החיים היומיומיים של האזרחים הישראליים. תפקידו של צה"ל הוא שמירה על ביטחון המדינה ותושביה. התיאום הבטחוני יישאר בידי מנהלת משרד הביטחון, וכן רישום הקרקעות.
סגירת המנהל מחויבת המציאות. הקולות הרמים הממהרים לפסול את הסגירה, לא מבססים את טענותיהם בהסתמך על נתונים אלא על גישה פוליטית אנכרוניסטית. מדינת ישראל צריכה לגדול לשלב בו היא נמצאת, לבצע את התיקונים הנדרשים, ולתת מענה למציאות המשתנה. תיקון שכזה, יחסוך לקופת המדינה כסף רב, ייעל וישפר את רמת השירות והפריון. הוא יפנה את צה"ל למשימה העיקרית שלו הגנה ומערכה מול גורמים עוינים ביו"ש ומחוץ לגבולות המדינה.
גדעון מרגלית הוא יו"ר ועדת הקרקעות של אפרת