הרב יגאל לוינשטיין
הרב יגאל לוינשטייןצילום: יהודה טיבי

ראש המכינה הקדם צבאית "בני דוד" בעלי, הרב יגאל לוינשטיין, יוצא ל''מסע הסברה'' שבו יתן מענה לשורת מושגים ותאוריות פרוגרסיביות. בסרטון הראשון מסביר הרב על תאוריית ההבנייה החברתית וכיצד היהדות עונה לה

בסרטון ראשון תחת הכותרת "מגרסת הזהויות" מסביר הרב מושגי יסוד בתפיסה הפרוגרסיבית וכיצד היהדות מתייחסת ומתמודדת עם מושגים ותפיסות אלו. את הסרטונים מוציא ארגון חותם יחד עם הרב.

בסרטון הראשון מתייחס הרב לוינשטיין למושג "הבנייה חברתית". הרב לוינשטיין מסביר כי "המושג הבנייה חברתית או הסללה חברתית, זו תאוריה שטוענת שבעצם החברה מבנה, מסלילה, מכוונת את הפרט לצרכיה שלה, של החברה ובעצם פוגעת בחירותו של האדם. לחברה יש את הצרכים שלה, ליחיד את הצרכים שלו וזה לא צודק ולא הגון שהחברה בעצם תמשוך את הפרטים לכיוון שלה. הפתרון האמיתי זה לבנות חברה עם ערכים שקופים, עם תפיסות עולם שקופות, עם נורמות שקופות כך שהיא לא תבנה אף פרט לשום כיוון, לשום עמדה וכל פרט יבחר לעצמו את דרכו. זו תפיסת העולם הפרוגרסיבית הפוסט מודרנית".

בהמשך הסרטון מתאר הרב לוינשטיין כיצד מתמודדת היהדות עם מושג זה: "תפיסת העולם של היהדות מתחלקת לשני חלקים. שלב ראשון, האם באמת כל החלקים באדם מושפעים על ידי החברה או יש חלקים מושפעים וחלקם פחות? הנקודה הראשונה היא, שיש טבע ראשוני באדם למשל העובדה שגבר הוא גבר ואישה היא אישה, ויש להם נטיות טבעיות על פי רוב. נכון, יש תמיד חריגים יוצאים מן הכלל, אבל על פי רוב יש להם נטיות. למשל, גברים נוטים לעסוק במקצועות שיש בהם מפגש עם הנדסה, עם כלים, ונשים יש להן נטייה טבעית לעסוק עם בני אדם. כמובן שיש חריגים בכל דבר. אבל אנחנו רואים כאן נטייה טבעית שהיא לא מתחילה מהסללה או הבניה חברתית. אז זו נקודה ראשונה שאנחנו חלוקים", אומר הרב לוינשטיין.

הרב לוינשטיין מונה נקודה נוספת בה חולקת היהדות על תפיסת ההבנייה החברתית: "הנקודה השנייה היא יותר מהותית. זו ההבנה שבעצם יש לחברה תפקיד גדול בלעודד את הטוב שבאדם. הנחת היסוד, השקפת העולם היהודית אומרת שהאדם יש בו טוב ויש בו רע, יש בו צדדים חזקים וצדדים שליליים, יש בנו יצר הטוב ויצר הרע. תפקיד החברה והחינוך של חברה טובה זה להעצים את הטוב ולנטרל את הרע עד כמה שניתן. חברה של חסד שרוצה שערך החסד יועצם בחברה היא מגדילה את ערך החסד, מחנכת לערך החסד. וחברה שרוצה למנוע פגיעה, אז היא תימנע מלשון הרע, תימנע מרכילות ותחנך את הפרטים לא לדבר לשון הרע ורכילות כי אנחנו מבינים שבאמת גם אנחנו מסכימים שיש השפעה גדולה מאוד של החברה על היחיד אבל ההשפעה הזאת היא לטובת האדם, היא לטובת היחיד. כמובן מתוך הנחה שיש באדם צדדים טובים ושליליים.

''תפיסת העולם הפרוגרסיבית אומרת, כיוון שאין אמת, אין טוב ורע, אז מי בעצם יקבע מה הוא טוב ורע, איזו נטייה באדם היא טובה, איזו רעה. כמובן, כולם מסכימים, אסור לפגוע באחר, אבל מעבר לזה, כל הנטיות הן לגיטימיות וכל עמדה שיפוטית היא בעצם עמדה שפוגעת בחירותו של הפרט ומסלילה ומבנה אותו בניגוד לרצונו. ואנחנו טוענים להפך, תפקיד החברה והחינוך זה להעצים את הטוב כדי שהפרט יהיה אדם יותר טוב והחברה תהיה יותר טובה ולצמצם עד כמה שניתן את הרע. זה על ידי חינוך, זה לא נקרא הבניה,זה נקרא חינוך לעשות אדם טוב יותר", הסביר הרב.

הרב צפוי לצאת בקרוב בפרסומים נוספים בתחום וכן בסרטונים על מושגים ותאוריות פרוגרסיביות נוספות.