לימור הררי, ראש המרכז לחדשנות וטכנולוגיה בחינוך באקדמית גורדון השתתפה גם היא בכנס מנהלי הציונות הדתית, ובעמדת השידור של ערוץ 7 היא מספרת על השילוב בין חינוך לטכנולוגיה וקריאתה לראשי מוסדות החינוך של הציונות הדתית להפנים את השינוי הטכנולוגי המתחולל במערכת החינוך.
לדבריה כבר כעת ראשי המוסדות מגיעים למכללה, נחשפים לחדשנות ולשינוי המתחולל וגם הם מופתעים. "הם מבינים שטכנולוגיה היא כבר כלי בעולם שלנו ואנחנו רוצים לעשות שינוי במערכות החינוך. שבית הספר לא יהיה חממה מבודדת, אלא שהילדים יוכלו לחוות תהליכי למידה מרתקים עם טכנולוגיה ודרכי הוראה משתנות. המורה הוא כבר לא גוף הידע של פעם אלא שהמידע קיים".
הררי מדגישה כי הטכנולוגיות המוצעות למערכות החינוך נועדו לאפשר לתלמיד להביא את עצמו לידי ביטוי.
במציאות בה טכנולוגיית בינה מלאכותית יכולה להחליף את החקר והלמידה לקראת כתיבת עבודה לימודית "אנחנו צריכים להפעיל עוד יותר את החשיבה הביקורתית", אומרת הררי. "אנחנו צריכים להקנות למורים כלים איך ללמד אחרת, איך לשנות את דרכי ההוראה המסורתיות ואיך לתת לילדים את הכלים להפעיל חשיבה ביקורתית על המידע הקיים".
הבינה המלאכותית, אומרת הררי, עדיין לא מביאה לידי ביטוי מאת מקומו של כל תלמיד בעבודה שהוא מבצע, דעתו ואישיותו אינן באות לידי ביטוי. "אנחנו מציעים למערכות החינוך חשיבה הוליסטית מחדש על המקום של המורה בכיתתו".
איך הדברים נראים בשטח? "כל מרחב הלמידה צריך להשתנות. אנחנו לא יכולים להצמיד אותם לכיסאות. ילדים לומדים בתנועה עם כל החושים שלהם. איך נכנסים למרחב וחשים השראה של רצון ללמוד ויש חשיבות לעמדה ולדעה שלי. המורה שואל אותי שאלות ונותן לי משימות שמאפשרות לי להביע עמדה וערער על הקיים. אנחנו עושים את זה באמצעות כלים טכנולוגיים של אפליקציות, מציאות מדומה, מציאות רבודה והרבה טכנולוגיות פשוטות מאוד ליישום אבל מאפשרות שינוי בפרדיגמת ההוראה".
הררי מציינת את הצורך במה שהיא מגדירה כהורדת המע"מ במערכת החינוך, כלומר את הלמידה דרך המורה ולהוסיף ולהעצים את פן הלמידה האקטיבית של התלמיד עצמו. "העולם גלובלי ואנחנו לא יכולים לסגור את הילד בתוך כיתה. אנחנו רוצים לאפשר לו בעזרת הטכנולוגיות ודרכי הוראה חדשניות להביא את המקום שלו".
ומה על שיעורי בית? הם קיימים בכלל בגישה החדשנית הזו? "כן, אבל לא בתפיסה המסורתית של פתח את עמוד 22 ותתקדם עד עמוד 24, אלא לראות מה אפשר לעשות אחרת גם בשיעורי הבית. לדוגמא, לראיין בינה מלאכותית, לאתגר את הילד גם בשיעורי הבית. המערכות מזהות את המקום שבו נמצא הילד ואיך נכון וניתן לקדם אותו".
עוד מציינת הררי כי שינוי דרך ההערכה של התלמיד, כלומר מתן הציונים באפיקים השונים, מביא לשינוי גם בדרכי ההוראה. "צריך לחשוב גם על דרכי הערכה חלופיות, מה שמאפשר לחמורה לשחרר את המקום שהוא מקובע אליו. לא יכול להיות שאנחנו נכנסים לבתי ספר ורואים אותם בדיוק כמו שהיו בזמן שאנחנו למדנו שם. העולם משתנה. מה קורה עם בית הספר? תתעוררו".