השופט בדימוס טירקל
השופט בדימוס טירקלצילום: Hadas Parush/Flash90

שופט העליון בדימוס יעקב טירקל שלפני ימים אחדים אמר בראיון עיתונאי בהתייחס לרפורמת יריב לוין כי מדובר במהלך שהוא חלק מהמשחק הדמוקרטי וכי "אנחנו יכולים להעביר את הרפורמה ולראות אחר כך איך זה עובד" אומר היום בראיון לערוץ 7 כי לטעמו אין ליקוי כלשהו במערכת המשפט שמצדיק שינוי.

בשיחה עם השופט בדימוס ביקשנו לדעת אם דבריו הראשונים נובעים מתפיסה לפיה יש לאפשר לממשלה לקדם את המהלכים בהם היא מאמינה, או שהוא אכן רואה במהלכי השר לוין יתרונות של ממש. השופט טירקל ביקש לרדת לפרטיה של התכנית על מנת להתייחס. הזכרנו כדוגמא ראשונה את דרך בחירת השופטים ועל כך אמר טירקל כי "זה לא מספיק קונקרטי, ולכן אני לא יכול להביע דעה אם אני רואה בכך יתרון או לא. כל מה שאני יכול להגיד הוא שכל שינוי במצב הקיים צריך להיעשות בזהירות".

זהירות זו, אומר טירקל, כוללת "בין היתר דרך של שיח. הכוונה היא לא לעשות מהפכות ולא לקלקל דברים שעובדים בסדר". האם הוא עצמו מזהה דברים במערכת המשפט שמצריכים תיקון? "בשלב זה אני לא רואה שום דבר שצריך תיקון. צריך להיות יותר קונקרטי ואם מישהו מגלה משהו מקולקל אז יש מקום לחשוב על תיקון, אבל אם משהו לא מקולקל אל תתקן אותו".

לשאלתנו אם לטעמו אופן בחירת השופטים נעשה בדרך המייצגת את רוח העם, משיב השופט טירקל כי "שופטים נבחרים לפי חוק השופטים עוד מימיה הראשונים של המדינה ובינתיים זה עובד בסדר גמור. לא הייתי מכניס שום שינויים".

האם הדילים שנסגרים בוועדה לבחירת שופטים, הדלתיים הסגורות והווטו שיש לשופטים על בחירת ממשיכיהם, מה שהופך לטענת רבים לשיכפולם של השופטים, האם כל אלה אינם מצריכים תיקון לטעמו של השופט טירקל? "מדובר בשטף של טענות אבל אני לא רואה שום דבר שדורש תיקון".

באשר לפסילת חוקים שאולי יש לבצע בדרך מעט שונה, אומר טירקל: "השאלה אם בכלל לתת סמכות בידי פורום כזה או אחר לפסילת חוקים היא שאלה נכבדה שצריך לבדוק אותה מאוד בזהירות. תלוי בנושא ובתחום, תלוי במה מדובר. לא הייתי עונה על כך בצורה חד משמעית בעד או נגד פסילת חוקים".

לנוכח דבריו אלה של השופט שאלנו אותו מדוע אמר שיש לתת הזדמנות למהלכיה של הממשלה ולבחון אותם בעתיד. "כמו הרבה דברים בחיים, זה עניין של ניסוי וטעייה. צריך לראות אם זה עובד. אם זה עובד אז בסדר ואל תתקן את מה שעובד בסדר. אני לא אומר שיעשו מה שהם רוצים. אני אומר להשאיר את הכול כמו שהוא ואם יתברר שמשהו לא עובד טוב, אז נתקן".

ואיך נדע מה לא עובד טוב? "אני חושב שרואים את זה", משיב השופט טירקל. "אם זה לא עובד טוב זה לא עובד טוב ורואים את זה". עוד שאלנו את השופט אם הסקרים שמלמדים על ירידה מתמדת באמון הציבור במערכת המשפט בישראל, אינם מלמדים שאולי העם מרגיש משהו שבסביבת בית המשפט לא מרגישים? על כך משיב השופט כי "בית המשפט מרגיש יפה מאוד, ואולי טוב יותר מאשר העם אם משהו לא בסדר. עם הזמן מתגלים דברים".

בשל כלל דבריו אלה של השופט שאלנו אם הקושי להבין את דבריו אודות מתן אפשרות לממשלה לקדם את מהלכיה ולבחון אותם בעתיד, האם הקושי הזה מקורו בלקות הבנה שלנו, והשופט משיב: "לא נעים לי לומר, אבל אני חושב שכן".