ארכיון
ארכיוןצילום: מאיר סלע

לאחר מאבק משפטי ייצוגי שהחל בשנת 2015 עלה בידי עורך הדין נועם צוקר להביא להסכם פשרה בו רכבת ישראל תפצה את הציבור על תחנות שזיהמו אוויר ופגעו בבריאות הציבור.

בראיון לערוץ 7 הוא מספר על מהלכי התביעה ועל התוצאות משביעות הרצון מבחינתו.

"הגשתי באמצעות נוסעי רכבת חמש תביעות ייצוגיות בעקבות ריכוזים מזהמים חורגים מתקן שקבע המשרד להגנת הסביבה. במסגרת ההליכים גם רתמנו את המשרד לפעול בכלים שלו מול הרכבת וגם הבאנו לכך שהרכבת תתקין מערכות מפוחים שמסלקות אוויר מזוהם שנצבר בתחנה עקב פליטות הקטרים בשתי תחנות, ושיפרנו מאוד את איכות האוויר בתחנות הללו".

צוקר מציין כדוגמא את המציאות הבלתי אפשרי שהייתה עד לפני שנים אחדות בתחנת רכבת השלום. "היה קשה מאוד לעמוד ברציפים במיוחד כשהרכבת עוברת. השהות שם גם לא נעימה וגם לא בריאה ובעקבות הפעילות שלנו במסגרת המאבק המשפטי, הרכבת הבינה שיש כאן נושא ציבורי סביבתי בריאותי חשוב ביותר והיא נרתמה לפעול, גם אם היה צריך שבית המשפט ידרבן אותם, ובמהלך שנת 2019 הרכבת התקינה מערכת מפוחים בעלות של 12 מיליון שקלים. כך גם בתחנת יוספטל שבבת ים בעקבות מדידות מאוחרות והליך גישור ממוקד".

בדבריו מציין צוקר חוות דעת שהוגשו על ידו לבית המשפט על הזיהום בתחנות. בין השאר חוות הדעת של מנהל מכון הריאות בבית החולים שערי צדק, פרופ' גבריאל איזביצקי ש"כתב דברים מאוד מפורשים על הסיכון הבריאותי החמור שיש גם בשהות אפילו של כמה דקות בתחנות המזהמות הללו גם לבריאים, ובוודאי לאוכלוסיה בסיכון, חולים וכו'".

מוסיף צוקר ומספר כי במקביל להליך המשפט החלה הרכבת בהליך חישמול התחנות, מה שקיבל תנופה של ממש בתקופת הקורונה שבה האזרחים לא עשו שימוש ברכבת ו"בסגר הראשון עבדו מסביב לשעון על החישמול מה שמשתלם לרכבת הרבה יותר מהתקנת מערכות המפוחים. ברכבת הבינו את זה ולכן השלימו את עבודות החישמול בקו של בת ים, מה שייתר את התקנת מערכות המפוחים".

בדבריו מציין צוקר כי אמנם בתחנת הרכבת בירושלים נמדדו ריכוזים גבוהים יותר של זיהום, אך שלא כמו בירושלים "בתחנת השלום הזיהום הוא במקום שבו הציבור ממתין לתחנות, מקום אפוף עשן ופיח, מדובר ברכיבים מאוד מזהמים, חלקיקים נשימים שחודרים את כל מסנני מערכת הנשימה ומגיעים לריאות. הרכבת התקינה מסכים שעוקבים אחרי רמת הזיהום ואם בעבר הם היו "מסכים אדומים" היום המצב הרבה יותר קל".

לאחר ההשקעה הגבוהה באותן תחנות הגיעה הרכבת לפשרה עם העותרים והיא תפצה בסכום נוסף את הציבור על חוויית הנסיעה שאותה חוו הנוסעים בעבר. "חוץ מהפתרון בעניין הזיהום אמרנו לרכבת שרבבות נוסעים שהגיעו לתחנה זכאים לפיצוי כי המחויבות היא לחוויית נסיעה בריאה. הפיצוי שהוסכם עליו הוא שיפור חוויית הנסיעה, לדוגמא, יש תחנות ללא מערכת מיזוג, ומערכות יותקנו שם, יש מקומות שאין בהם מספיק ספסלים, אין תחנות הטענה וכו' והרכבת תסדיר זאת, תשדרג עמדות מודיעין ועוד".

את המהלך כולו מסכם עו"ד צוקר בסיפוק ואומר כי אמנם היה מדובר בהליך לא פשוט "אבל הגענו לתוצאה טובה בעזרת הליכי הגישור וגם בית המשפט מציין במפורש שההליכים תרמו תרומה משמעותית לבעיית הזיהום בתחנות. זה מראה שלהליכים הייתה חשיבות והיה מקום וצריך לעודד עוד הליכים כאלה נגד גורמים מזהמים. זה לקח הרבה זמן אבל הגענו לתוצאה מאוד טובה לציבור".